Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Питання про те, що таке ╢вропа, набуло особливо╖ гостроти, коли в багатьох ╓вропейських комун╕стичних державах в╕дбулися революц╕╖. Нагадаю: М╕лан Кундера у сво╖й статт╕, яка наробила багато галасу, стверджував, що його ╢вропа - Центральна, в╕д Варшави до Праги та Будапешта - т╕льки ╕ ╓ справжньою. Зах╕д зрадив ╓вропейську ╕дею, в╕дмовившись в╕д ╓дност╕, тобто в╕д вищих ц╕нностей, заради яких можна в╕ддати життя, ╕ втратив культуру, забувши про те, як треба ╖╖ ц╕нувати.

Ця проблема ставала дедал╕ актуальн╕шою в м╕ру того, як розтискалися радянськ╕ лещата. Феноменальний культурний оп╕р в кра╖нах Сх╕дно╖ ╢вропи виявився запорукою блискавичних пол╕тичних перетворень, що зруйнували режими, як╕ - ╕ тут Кундера ма╓ рац╕ю - ми звикли вважати встановленими на в╕ки в╕чн╕ (принаймн╕ т╕ з нас, хто не надавав належного значення голосам дисидент╕в). «Арх╕пелаг ╓вропейсько╖ св╕домост╕», напрочуд яскраве есе ф╕лософа Олекс╕я Ф╕лоненка[*1], що в╕дклав на деякий час «пташину» мову умоглядних побудов, як мен╕ зда╓ться, запрошу╓ нас повернутися до тез Кундери. В ц╕й книз╕ в╕дбилися широк╕ ╕нтереси автора-ф╕лософа, що воював в Алжир╕, кант╕анця, який займа╓ться к╕лькома видами спорту й усв╕домлю╓, як важливо тримати себе в форм╕, мислителя енциклопедичного складу, котрий замислю╓ться над тим, чому завезена до ╢вропи картопля розповсюдилася так широко, а також над тим, що означа╓ перех╕д в╕д р╕дк╕сно╖, ел╕тарно╖ музики, немислимо╖ без оркестру та аристократичного способу життя, до сво╓р╕дного «музичного комун╕зму», де кожний може викликати дух будь-якого композитора, натиснувши кнопку, ╕ де «неомузика» (наприклад, концерт «Б╕тлз») скасову╓ хистк╕сть людського життя. Ф╕лоненко згаду╓, що могло або, в╕рог╕дно, зможе об'╓днати ╓вропейський арх╕пелаг. Латина п╕сля Реформац╕╖ втратила значення мови л╕тург╕╖ та книг богослуж╕ння, с╕льську працю (про не╖ Ф╕лоненко пише дуже емоц╕йно), що ╓днала ╓вропейц╕в почуттям пошани до земл╕, яку обробляло багато покол╕нь селян, нин╕ механ╕зовано, аграрн╕й ╢вроп╕ вже недовго залишилось ╕снувати. Св╕дом╕сть прогресу? Книга французького ф╕лософа Леона Бруншв╕ка «Прогрес зах╕дно╖ св╕домост╕» з'явилася незадовго до Друго╖ св╕тово╖ в╕йни та Голокосту: вони цвяхом сидять в кожному з нас, вимагаючи безумовного виконання обов'язку пам'ят╕ - але ж це пам'ять про небуття...

Насправд╕ в книз╕ Ф╕лоненка н╕би дискутують два голоси. Один ╕з них належить кант╕анцев╕: в╕н возвеличу╓ свободу судження, можлив╕сть д╕йти обмежених, але точних висновк╕в. Цей мислитель бачить початки расистського презирства до ╕нших, протилежного кант╕анському ун╕версал╕зму, в опис╕ ╜ренландц╕в у Бюффона: для знаменитого натурал╕ста вони заздалег╕дь «недолюдки». У розд╕л╕, присвяченому чотирьом коням Апокал╕псиса (в╕йн╕, безумству, смерт╕ та голоду) Ф╕лоненко показу╓, як ╓вропе╓ць бореться проти чотирьох складник╕в людини: писемност╕, заборони на ╕нцест, в╕йни та вбивства. Людина ма╓ в╕дпов╕дати на цей виклик. ╢вропа - материк метаф╕зики та картопл╕. Зустр╕чаючись з «не-╢вропою», вона ста╓ руйн╕вником (так поводилися римляни в П╕вн╕чн╕й Африц╕). Слова Катона «Карфаген ма╓ бути зруйнованим» сл╕д розум╕ти буквально... На думку Ф╕лоненка, посл╕довника Канта ╕ Ф╕хте, ╓вропе╓ць - «людина, що запиту╓», для ╓иропейця ф╕лософ╕я повинна бути категоричною, волод╕ти силою умовиводу. Завершення не ╓ висновком. Розум╕ння не ╓ доказом. Надто багато з'явилося ф╕лософських вчень, як╕ заперечують ╕дею впевненост╕, вим╕рюють, а не розм╕рковують, нав'язують, а не переконують.

Однак водночас Ф╕лоненко - прихильник рос╕йського ф╕лософа (а точн╕ше — рос╕йського ╓врея) Льва Шестова, який був непримиренним ворогом здорового глузду, п╕дкреслював розрив ╕з традиц╕╓ю, заперечував ц╕нн╕сть будь-чого. Шестов - ф╕лософ чекання, а не висновку. Його нав╕ть важко назвати ф╕лософом. Головна його робота - роздуми про битву душ╕ з ╕де╓ю в творах Блаженного Августина та Досто╓вського («На терезах ╤ова»). Ф╕лоненко не запиту╓, чому рос╕яни створили таку переконливу ф╕лософ╕ю заперечення. Чи не тому в XIX стор╕чч╕ ате╖зм в Рос╕╖ набув рис ново╖, альтернативно╖ в╕ри? Ф╕лоненко справедливо зазнача╓, що Рос╕я захоплювалась Шопенгауером: Толстой годинами розмовляв про нього з Фетом, перекладачем прац╕ «Св╕т як воля та уявлення» («Мир как воля и представление»). Шестов, як неважко здогадатися, нападав ╕ на Толстого, вважаючи, що цей мудрець ховав глибокий в╕дчай п╕д св╕домим та н╕кому непотр╕бним пошуком «розгадок», остаточних в╕дпов╕дей.

Невеликий д╕алог двох геро╖в, яким завершу╓ться есе Ф╕лоненка, нагадав мен╕ про давню (1919 року) розмову В'ячеслава ╤ванова з Михайлом Гершензоном у московськ╕й л╕карн╕. «Основн╕ ╕де╖ залишились тими самими, що й у давн╕х грек╕в», — говорить один. «Припадемо до потоку забуття», - в╕дпов╕да╓ другий. Продовжу╓ться бес╕да м╕ж моральним законом Канта та екзистенц╕ал╕змом, який усе заперечу╓. «Той, хто хоче забути про ╕де╖, потрапить до ╖хн╕х тенет», - п╕дсумову╓ alter ego ф╕лософа. Рос╕йська ╢вропа, чий вклад до утоп╕чно╖ думки важко переоц╕нити, знову ста╓ ╓вропейською - в╕дновлю╓ ф╕лософський д╕алог м╕ж шанувальниками остаточних висновк╕в та приб╕чниками чекання. Води Лети, забуття того, над чим уже билося людство, мр╕╖ про tabula rasa[*2] - все це призвело лише до р╕занини та руйнування. Сьогодн╕ Сх╕дна ╢вропа бажа╓ повернутися до арх╕пелагу запитування. Моральний закон набува╓ сенсу в пол╕тиц╕, згубн╕сть летейських вод очевидна.

Ф╕лоненко згаду╓ про одну з╕ сво╖х бабусь - графиню, що орала участь у музичних концертах полтавських салон╕в. То були часи «р╕дк╕сно╖ музики», якою могли насолоджуватися т╕льки нечисленн╕ щасливц╕. Графиня завжди починала виступ з бетховенсько╖ п'╓си «До Ел╕зи», бо хот╕ла посм╕ятися над тими, хто вважав це надто легкою для виконання музикою. Тод╕ музика була такою ж р╕дк╕стю, як в наш╕ дн╕ тиша... ╤мману╖л Кант у Кен╕гсберз╕ слухав музику т╕льки в нед╕лю. Цей еп╕зод змусив мене згадати про пан╕ Ганську та Бальзака (про останнього також йдеться в есе у зв'язку з його ненавистю до селян). Чи належав укра╖нський мужик до «аграрно╖ ╢вропи», що колись, на думку Ф╕лоненка, скр╕плювала весь континент? Хай там як, цей ╓вропейський - б╕к Рос╕╖ та Укра╖ни був наст╕льки кап╕тально винищеним, що сьогодн╕ люди в СРСР не знають, чи вдасться ╖м коли-небудь знову в╕дчути сво╓ю ту землю, яка теж була ╓вропенською. 1990 року Рос╕я ма╓ досить невиразне уявлення про двох «кит╕в», на яких трима╓ться ╓вропейський арх╕пелаг, - про метаф╕зику ╕ картоплю. Що стосу╓ться нас...


1 Philonenko Alexis. L'Archipel de la conscience européenne. Paris, Grasset, 1990 (collection "Le Collège de Philosophie").

2 чиста дошка (лат.).


К началу...