Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


Вершники Апокал╕псиса

«А коли В╕н (Ягня) четверту печатку розкрив, я четверту тварину почув, що казала вона: «П╕д╕йди!»

╤ я глянув, - ╕ ось к╕нь чалий. А той, що на ньому сид╕в, - на ╕м'я йому Смерть...»

Четвертий вершник Апокал╕псиса заворожив ц╕л╕ покол╕ння рос╕йських терорист╕в. Поет-символ╕ст Валер╕й Брюсов написав 1903 року славетну поез╕ю «К╕нь чалий» («Конь блед») про вторгнення апокал╕псичного вершника в м╕ську та механ╕зовану цив╕л╕зац╕ю. Знаменитий терорист Борис Сав╕нков п╕д псевдон╕мом В. Ропшин видав 1909 року в Н╕цц╕ в пер╕од перепочинку м╕ж двома терористичними актами роман п╕д назвою «К╕нь бл╕дий», що, по сут╕, ╓ щоденником терориста. В т╕й торр╕челл╕╓в╕й порожнеч╕, в як╕й дихали рос╕йськ╕ терористи, вистежуван╕ царським Охоронним в╕дд╕ленням, чатован╕ тисячами шпик╕в, завжди п╕д загрозою приховано╖ зради подв╕йних агент╕в, з╕ св╕дом╕стю, просякнутою кров'ю сво╖х жертв, Сав╕нков та ╕нш╕ бойовики з «бойових дружин» часто читали Кабалу та Апокал╕псис, вишукуючи в езотеричних книгах смисл ╖хн╕х убивств. Вершник на ймення Смерть почав св╕й рух вулицями рос╕йських м╕ст, починаючи з 1866 року, коли студент Каракозов стр╕ляв у царя Олександра II. Вперше народ стр╕ляв у свого царя. Це було початком довго╖ битви м╕ж загубленими у натовп╕ без╕менними убивцями та величезним апаратом самодержавно╖ влади. Каракозов розривав свят╕сть Самодержавства. З 1866 по 1912 р╕к чист╕ молод╕ люди, чолов╕ки та ж╕нки, фанатики Д╕ла, почерговими хвилями - народники з 1879 по 1881, соц╕ал╕сти-революц╕онери з 1903 по 1912 р╕к - приходили страчувати на перехрестях «засуджених» ними можновладц╕в. Цей чалий к╕нь Терору («до терору» приходили як «до рел╕г╕╖») отру╖в рос╕йське сусп╕льство ╕ рос╕йську л╕тературу, пронизав ╖╖ провокац╕╓ю, як у пол╕ц╕йному, так ╕ в метаф╕зичному розум╕нн╕ цього слова. Зв╕дти ж з'являться л╕тературн╕ шедеври, так╕ як «Петербург» Б╓лого, започаткований Досто╓вським ╕ п╕дживлений терором есер╕в з 1903 по 1906 роки.

4 лютого 1905 року терорист Каля╓в кинув бомбу п╕д ек╕паж Великого князя Серг╕я Олександровича за два кроки в╕д Сенатсько╖ площ╕ в Москв╕. Голова князя в╕дкотилася на дек╕лька метр╕в, шматки т╕ла встелили землю. Впродовж п╕вгодини ошелешений натовп, нав╕ть не знявши капелюх╕в, стояв довкола безформних останк╕в, незважаючи на лемент Велико╖ княгин╕. По к╕лькох днях п╕сля вбивства Велика княгиня в╕дв╕дала Каля╓ва, ув'язненого в Пугачовськ╕й веж╕ Бутирсько╖ тюрми. Ця зустр╕ч була описана Каля╓вим напередодн╕ страти в лист╕ до його друз╕в ╕ згодом стала одн╕╓ю з вершин т╕╓╖ м╕фолог╕╖ Терору, що живила Рос╕ю на початку стор╕ччя. «Ми дивилися один на одного з якимсь м╕стичним почуттям, як дв╕ ╕стоти, що залишилися живими: я випадково, вона ж - з вол╕ Бойово╖ орган╕зац╕╖». Велика княгиня запропонувала вбивц╕ свого чолов╕ка невеличку ╕кону. Каля╓в прийняв ╖╖. Поширилися чутки, н╕би в╕н покаявся. Терорист спростував ╖х у лист╕ до Велико╖ княгин╕ в╕д 24 березня: «Ми зустр╕лися на нейтральн╕й земл╕, як дв╕ людськ╕ ╕стоти». У лист╕ до сво╖х товариш╕в в╕н писав: «Все мо╓ життя уявилося мен╕ казкою, так, н╕би все те, що з╕ мною сталося, уже передбувалося в мо╓му передчутт╕ з найперших рок╕в, визр╕ваючи в глибинах серця, щоб вибухнути полум'ям ненавист╕ та помсти за вс╕х». На процес╕ перед Сенатом, у кв╕тн╕, Каля╓в таврував режим, несамовито викривав злочини уряду ╕ п╕д час виголошення йому смертного вироку промовив: «Вч╕ться дивитися просто в оч╕ майбутн╕й Революц╕╖»; його було страчено 9 травня 1905 року в Шл╕ссельбурзьк╕й фортец╕. Перед смертю в╕н в╕дмовився поц╕лувати розп'яття, хоча й називав себе в╕руючою людиною [*1]. Рос╕я 1905 року здавалася еманац╕╓ю твор╕в Досто╓вського. Цю зустр╕ч в╕ч-на-в╕ч терориста ╕ Велико╖ княгин╕, цю м╕стику ненавист╕ д╕агностував ╕ передбачав Досто╓вський, заворожений безупинним ростом Терору. Рос╕йська верс╕я соц╕ально╖ боротьби, м╕стична зустр╕ч жертви та вбивц╕, м╕стична причетн╕сть, що по╓дну╓ ╖х, ╕кона, яка переходить з рук одн╕╓╖ на шию другому - все це во╕стину рос╕йське обличчя Революц╕╖. Точилася гостра боротьба м╕ж народниками, приб╕чниками Терору, п╕сля невдач╕ ход╕ння в народ 1874 року, ╕ марксистами, що найб╕льше полюбляли орган╕зац╕ю та пропаганду. Коли б╕льшовики захопили владу, б╕льш╕сть старих терорист╕в перейшла в опозиц╕ю. Невдовз╕ боротьба м╕ж ними стала вкрай жорстокою: повстання л╕вих есер╕в у Ярославл╕ 1918 року, процес есер╕в 1922 року, поступове ф╕зичне винищення парт╕╖ есер╕в у заст╕нках нового режиму [*2]. За час╕в Стал╕на, який страшенно боявся замах╕в, народництво та рос╕йський тероризм п╕дпали п╕д заборону, портрети Желябова та ╕нших царевбивць 1881 року зникли з музе╖в [*3]. Новий хазя╖н не м╕г витримувати погляду цих очей. Тривалий час нав╕ть сама ця тема була абсолютно забороненою; лише зовс╕м недавно вона знову почала з'являтися в радянськ╕й л╕тератур╕. Це, зокрема, роман Юр╕я Давидова «Нетерп╕ння» («Нетерпени╓»). В сво╖й прац╕ «Що робити?» Лен╕н торкнувся проблеми захоплення тероризмом: «Майже вс╕ в ранн╕й юност╕ захоплено схилялися перед героями терору. В╕дмова в╕д привабливого враження ц╕╓╖ геройсько╖ традиц╕╖ коштувала боротьби, супроводжувалася розривом з людьми, як╕ попри все намагалися залишитися в╕рними «Народн╕й вол╕»[*4] ╕ котрих молод╕ соц╕ал-демократи неабияк поважали». ╤ нав╕ть сьогодн╕ роман про терорист╕в в СРСР завжди супроводжу╓ться декларац╕╓ю нам╕р╕в, як, прим╕ром, у Юр╕я Давидова для роману «Глухий Жовтень»: «Ц╕ попередники (Лен╕на) обманювалися, помилялися, проте це були чесн╕ б╕йц╕».

╤дея терору зародилася в Рос╕╖, ╖╖ можна пояснити специф╕чно рос╕йським по╓днанням пол╕тичних, сусп╕льних, рел╕г╕йних обставин: зап╕зн╕ла п╕дтримка самодержавного абсолютизму, виникнення безп╕дставного класу ╕нтел╕гент╕в, що нехтували службою Держав╕ й прагнули служити Д╕лу, культ особисто╖ аскетично╖ самопожертви борця (н╕г╕л╕сти 60-х рок╕в). Вс╕ ╕деолог╕чн╕ суперечки 70-х рок╕в пов'язан╕ з тим, як потр╕бно використовувати енерг╕ю особистостей, цих кандидат╕в на мучеництво, якими були радикальн╕ н╕г╕л╕сти, дворяни Лаврова, що «покаялися», студенти, готов╕ «п╕ти в народ». Спрощуючи, назвемо три р╕зн╕ твердження: народницьке твердження Лаврова, розвинуте в його в╕домих «╤сторичних листах», спрямованих на примат морально-етичного вибору («Як я повинен жити праведно»), яке стверджу╓, що треба готувати революц╕ю, навчаючи народ; анарх╕чне твердження Бакун╕на з його в╕домого твору «Держава та анарх╕я» (1873 р╕к) ╕ особливо у в╕домому доповненн╕ «А» про майбутн╓ Рос╕╖ (неможливо ан╕ передбачити форму майбутнього життя, ан╕ народ, можна лише використати вс╕ зародки повстання народу, об'╓днувати найкращих селян з ус╕х с╕л ╕ брати участь у будь-якому повстанн╕, нав╕ть якщо воно приречене); ╕, насамк╕нець, якоб╕нське ╕ передлен╕нське твердження рос╕йського «робесп'╓р╕вця» Ткачова, який заперечував як народництво Лаврова, так ╕ анарх╕зм Бакун╕на, протиставляючи ╖м ╕дею приходу до влади св╕домо╖ меншост╕, що захоплю╓ важел╕ управл╕ння державою ╕ застосову╓ для сво╓╖ вигоди насильство. Ця рос╕йська суперечка не пом╕ча╓ д╕йсност╕, не бажа╓ сп╕вв╕дноситися з нею, не зважа╓ на численн╕ реформи епохи, серед яких реформування права було одним з найдивовижн╕ших (воно, м╕ж ╕ншим, дозволило 31 березня 1878 року виправдати в суд╕ В╕ру Засулич, яка стр╕ляла в с╕чн╕ того ж року в начальника пол╕ц╕╖ Санкт-Петербурга). В певному розум╕нн╕, лише Ткачов брав до уваги д╕йсн╕сть, та й то на св╕й лад. Якщо в╕н ╕ б'╓ в «Набат»[*5], то т╕льки тому, що Рос╕я готова скотитися до кап╕тал╕зму, порушуючи «принцип колективност╕», ╕ тому, що пол╕тична влада от-от реформу╓ться ╕ приб╕чником ╖╖ стане буржуаз╕я. Загалом Ткачов передбача╓ майбутн╓, але говорить, що треба посп╕шати, треба встигнути використати поточний момент, коли рос╕йське сусп╕льство вважа╓ самодержавство нестерпним, перш н╕ж ╕ самодержавство, ╕ рос╕йське сусп╕льство зазнають зм╕н. Це в╕дчуття останнього шансу, неповторно╖ нагоди використати рос╕йську пол╕тичну, сусп╕льну та господарську в╕дстал╕сть, в╕д╕грало визначну роль у створенн╕ терористичного мислення: потр╕бно посп╕шати, поки Рос╕я не осучаснилася та не ╓вропе╖зувалася. Нагада╓мо, що неприязнь до промислового та «он╕меченого» Заходу була наст╕льки сильною, що Бакун╕н писав 17 березня 1850 року Францу Отто: «Хто бодай трохи зна╓ слов'ян, не може мати жодного сумн╕ву, що вони радше погодяться бути п╕д охороною рос╕йського канчука, н╕ж дозволять себе он╕мечити». Дивовижна «Спов╕дь» Бакун╕на[*6] поясню╓ться ц╕╓ю ненавистю до н╕мецького Заходу (включаючи Маркса), яка, по сут╕, була однаковою для обох теч╕й рос╕йсько╖ думки - «зах╕дник╕в» та «слов'яноф╕л╕в». Згада╓мо хоча б цей уривок з╕ «Спов╕д╕»: «Куди не кинеш оком, в Зах╕дн╕й ╢вроп╕ всюди видно лише стар╕сть, слабк╕сть, в╕дсутн╕сть в╕ри та розбещен╕сть, розбещен╕сть, спричинену ц╕╓ю в╕дсутн╕стю в╕ри, починаючи з найвищих щабл╕в сусп╕льства». На полях сво╓ю рукою цар Микола Î зробив пом╕тку: «Яка разюча правда!»

Д╕агностувати рос╕йську хворобу тероризму випало Досто╓вському. У нього, засудженого на смерть змовника ╕ пол╕тичного каторжанина, було стосовно тероризму в╕дчуття яко╖сь завороженост╕, страх в╕д якого був помножений на виняткове розум╕ння сут╕ самого явища. Позаяк вже у «Злочин╕ й кар╕», ще нав╕ть до велико╖ хвил╕ терору народник╕в 1879-1880 рок╕в, Досто╓вський з ген╕альним передчуттям виявля╓ в╕рус, або, за його висловом, «трих╕ну» розумового насильства. Вся ця книга сповнена почуттям загального потряс╕ння сусп╕льства, що не полишало Досто╓вського. Лист╕вки п╕дп╕льного терористичного руху 1862 року «Молода Рос╕я» д╕йшли до щонайб╕льше к╕лькох десятк╕в ос╕б. Але третя лист╕вка-прокламац╕я називалася «До сокири!», ╕ Раскольников д╕йсно береться до сво╓╖ сокири. Що заворожу╓ Досто╓вського, то це друга природа терориста, ф╕лософська та антиморальна спустошен╕сть, в як╕й в╕н перебува╓ з моменту встановлення основного принципу терору: ╕дея дозволя╓ ╕ нав╕ть вимага╓ убивати. «Мають сенс лише переконання», - чита╓мо ми у «Записниках» до «Злочину ╕ кари». Вража╓ те, що Досто╓вський, не перестаючи викривати Раскольникова-злочинця (голосом Сон╕, яка чита╓ ╢вангел╕╓), показу╓ нам, до яко╖ м╕ри в╕н ╓ породженням ╕мперського м╕ста, рос╕йсько╖ втрати укор╕неност╕... Не будемо забувати, що нац╕лений у царя револьверний постр╕л Каракозова пролунав якраз п╕д час редагування роману. Каракозов стане Карамазовим, в╕н створить образ ц╕╓╖ с╕м'╖ злочинц╕в-батьковбивць. Без близького зв'язку Досто╓вського з тероризмом, що народжувався, чи прид╕лив би в╕н таку увагу вбивству студента ╤ванова п╕д Москвою в листопад╕ 1869 року групою п╕д назвою «Товариство ненавист╕», орган╕зованою якимсь Неча╓вим? «Б╕си», що вийшли 1873 року, - це власне роман про Терор. ╤ванов тут перетворю╓ться на Шатова, Неча╓в на Петра Верховенського; що ж стосу╓ться Ставрог╕на - точиться жвава полем╕ка м╕ж приб╕чниками та противниками думки Леон╕да ╫россмана про те, що його прототипом був Бакун╕н [*7]. В центр╕ роману — неча╓вська теза, висловлена у в╕домому «Катех╕зис╕ революц╕онера»: революц╕ю можна будувати лише на насильств╕ та брехн╕. Знаменитий принцип Бакун╕на, св╕дома пристрасть до руйнування звучить в ╕нтерпретац╕╖ Неча╓ва так: «Наше завдання - це зруйнувати ц╕лком, всюди та без жалю. По╓дна╓мося з╕ св╕том злочинц╕в, ╓дино справжн╕м революц╕йним середовищем!» Цей в╕домий еп╕зод став частиною м╕фолог╕╖, ╕ серйозним ╕сторикам сучасност╕ довол╕ важко в╕докремити м╕ф в╕д факт╕в, особливо там, де йдеться про в╕дношення Бакун╕н-Неча╓в. На цю тему передовс╕м можна прочитати досл╕дження М╕хаеля Конф╕но [*8]. Старий революц╕онер, що вже почав втрачати ╕люз╕╖, спочатку захопився молодим, завзятим, прибулим з╕ «справжньо╖ Рос╕╖», щоб пот╕м побачити в ньому хитрого здирника, цин╕чного та владолюбного. В сво╖х «Спогадах» В╕ра Засулич написала про Неча╓ва, що в╕н набирався енерг╕╖ з ненавист╕. З приводу авторства знаменитого «Катех╕зису» велися дискус╕╖, проте в╕н, безумовно, не належить перу Бакун╕на. Суть не в тому, чи видав його сам Неча╓в, чи хтось з його приб╕чник╕в, а власне в його зм╕стов╕: «Моральним ╓ все, що слугу╓ перемоз╕ революц╕╖; аморальним ╓ все, що ╖╖ стриму╓»; згодом Камю влучно зауважив, що в цьому революц╕йному тероризм╕ абсолютно ориг╕нальним ╓ виправдання насильства не стосовно супротивника, а стосовно сво╖х. У «Б╕сах» образ Шигальова служить ╕люстрац╕╓ю вищесказаного: ате╖стичний соц╕ал╕зм, що базу╓ться на революц╕йному насильств╕, призведе до абсолютного рабства. Саме «Апокал╕псис» надиха╓ Ставрог╕на, коли той схвильовано згаду╓ звертання до Лаодик╕йського Ангела: «Але, оск╕льки ти теплий, а не гарячий ╕ не холодний, вивергну тебе з вуст Мо╖х». Верховенський-Неча╓в об╕ця╓ Ставрог╕ну роль царя революц╕╖. В ньому е ╕ ангельське, ╕ демон╕чне, в╕н ╕ безсилий, ╕ ╜валт╕вник, в╕н ╕ зворушливий, ╕ мерзенний. Вражаючим ╓ те, що Досто╓вський одразу ж виявля╓ зв'язок м╕ж статевим началом ╕ тероризмом: захоплення вс╕х ж╕нок Ставрог╕ним, його ф╕ктивний шлюб ╕з Кривон╕жкою, його утоп╕чн╕ мр╕╖, що на них чату╓ павук - класичний образ фал╕чно╖ матер╕, - все це детал╕, як╕ пов'язують сексуальне хвилювання людини та хвилювання сусп╕льства.

Уся творч╕сть Досто╓вського перебува╓ в силовому пол╕ розумового терору: як т╕льки ╕дея захоплю╓ людину поза Богом, тод╕ вирвана з д╕йсност╕, отру╓на ц╕╓ю ╕де╓ю людина уже не зна╓ н╕яких меж, вона блука╓ штучним та божев╕льним св╕том. Чим б╕льше Рос╕я в╕ддавалася цьому безумству терору, тим б╕льше Досто╓вський переконувався, що причина терору поляга╓ в розкол╕ м╕ж осв╕ченим сусп╕льством ╕ народом. Показовою ╓ його в╕дпов╕дь 18 кв╕тня 1878 року студентам, як╕ запитували, що робити в сучасному хаос╕. В╕н говорить, як л╕куватися: «В╕дриваючись в╕д нього (сусп╕льства з його брехнею) ╕ полишаючи ного, наш студент ╕де не до народу, а кудись за кордон, до «европе╖зму», узагальненого царства загальнолюдини, яко╖ н╕коли не було». «Казанню революц╕онера» в╕н протиставлю╓ в╕ру в народ. Так, сусп╕льство прогнило, проте це не означа╓, що треба йти до народу ╕ «розучитися ненавид╕ти його». Погляд Достоевського був, м╕ж тим, ╕сторичним: першим рос╕йським н╕гим╕стом став для нього Петро Перший. Терор в Рос╕╖ владарю╓ уже два стол╕ття...

Роль ж╕нок у рос╕йському тероризм╕ була довол╕ пом╕тною: Ripa Засулич, Соф╕я Перовська, В╕ра Ф╕╜нер та багато ╕нших. Рос╕йська ж╕нка, рос╕йська студентка (що при╖жджа╓ навчатися до Цюриха або Женеви, оск╕льки в Рос╕╖ продовжувати ж╕нц╕ навчання в ун╕верситет╕ було неможливо) мала явну схильн╕сть до аскетизму терорист╕в. Засулич дуже добре опису╓ цей «╕нший стан» терориста: «Я впевнена у заход╕, все пройде добре, все просто ╕ нема╓ н╕чого такого, що лякало б. Залиша╓ться це в╕дчуття смертельно╖ ваготи. Воно мене не диву╓ ╕, в той же час, я не в╕дчуваю жодного збудження, нав╕ть хочеться спати»[*9]. Соф╕ю Перовську було пов╕шено разом ╕з Желябовим та ╕ншими учасниками вбивства Олександра II у 1881 роц╕; В╕ра Ф╕╜нер та В╕ра Засулич написали сво╖ спогади, перша з них — п╕сля двадцяти рок╕в ув'язнення в Шл╕ссельбурзьк╕й фортец╕ [*10]. Ц╕ тексти разом з╕ спогадами Степняка-Кравчинського «П╕дземна Рос╕я» («Подземная Россия», 1883 р╕к) та його романом «Шлях н╕г╕л╕ста», написаним англ╕йською мовою (1889 р╕к), стали безпосередн╕ми та найб╕льш л╕тературними св╕дченнями про народницьке покол╕ння терорист╕в. У «Воскрес╕нн╕» (1889 р╕к) Толстой виводить на сцену багатьох революц╕онер╕в: засуджен╕ до каторги, ц╕ стар╕ терористи обговорюють м╕ж собою можлив╕сть використання насильства; Толстой, апостол ненасильства, займа╓ стосовно них дво╖сту позиц╕ю, не позбавлену лукавства: в╕н намага╓ться под╕лити ╖х на хороших та поганих, пояснити ╖хн╓ жорстоке заняття статевим розладом (це наявно в чернетках, проте ц╕лком пом╕тне ╕ в к╕нцев╕й редакц╕╖); ц╕каво те, що ж╕нкам Толстой в╕дводить особливу роль, пояснюючи ж╕ночий «пох╕д в терор» сексуальним незадоволенням, под╕бним до того, що спонука╓ «пох╕д в рел╕г╕ю»[*11]: зверн╕ть увагу на образ Мар╕╖ Павл╕вни. Цнота - ╕нше обличчя аскетства тероризму... Ц╕ стор╕нки Толстого, наповнен╕ нещир╕стю, ╓ завуальованим звинуваченням терористично╖ д╕яльност╕.

Перше покол╕ння терорист╕в, покол╕ння «Народно╖ вол╕», в╕дмежоване в╕д покол╕ння «бойових дружин», в╕д Каля╓ва, Гершун╕, Сав╕нкова, Азефа двадцятьма роками «прийняття д╕йсност╕», пол╕тично╖ реакц╕╖ та економ╕чного розвитку. У 1903 роц╕ вбито м╕н╕стра внутр╕шн╕х справ Пл╓ве; терор в╕дроджу╓ться, цим терором керу╓ парт╕я есер╕в, яку створено 1901 року. Проте цими ж методами користу╓ться ╕ фракц╕я соц╕ал-демократ╕в п╕д ег╕дою ╕нженера Крас╕на, що виготовив близько 150 бомб у сво╓му «техн╕чному бюро»[*12]. Есери використовували пол╕тичн╕ вбивства, соц╕ал-демократи зд╕йснювали напади на поштов╕ фургони та банки: так зван╕ «екси» (експропр╕ац╕╖), де перш╕ рол╕ виконували грузини, особливо знаменитий Камо. В╕домо, що Стал╕н також брав участь в орган╕зац╕╖ «екс╕в» у Тифл╕с╕, зокрема в напад╕ на Державний Банк у червн╕ 1907 року. Лише у жовтн╕ 1905 року в╕дбулися 121 терористичний акт, 47 бо╖в з пол╕ц╕╓ю та 362 «екси». Захоплена ╕нтел╕генц╕я ф╕нансувала, захищала, осп╕вувала цих бандит╕в та вбивць в ╕м'я Д╕ла. Ц╕ геро╖ виявляли, проте, якост╕ на р╕вн╕ сво╖х легенд: Камо вдавалося симулювати божев╕лля впродовж п'яти рок╕в, перш н╕ж в╕н зд╕йснив втечу ╕з в'язниц╕. Причетн╕сть пол╕ц╕╖ також була «на висот╕», оск╕льки сам знаменитий Азеф, кер╕вник «Бойово╖ орган╕зац╕╖» есер╕в, одержував ф╕нансування з бюджету охранки, готуючи замахи та допомагаючи ╖м, або провалюючи завдання на св╕й розсуд. Знадобився довготривалий суд чест╕, наполеглив╕сть обвинувача Бурцева та св╕дчення старого «охранника» Бакая, щоб Парт╕я Терору побачила очевидне: ╖╖ кер╕вник, «начальник терору», був подв╕йним а╜ентом [*13]... Терор та провокац╕я спл╕тали с╕т╕ довкола Рос╕╖. Аби змусити есер╕в ц╕нувати себе, Азеф орган╕зовував справжн╕ замахи, вбивав справжн╕х княз╕в... Д╕йсн╕сть дво╖лася, втрачала свою стал╕сть, ставала чимось уявним...

Рос╕йська л╕тература пер╕оду 1905 та 1917 рок╕в сповнена ц╕╓╖ подв╕йно╖ теми: терор - провокац╕я. Сологуб опису╓ у сво╖й «Творен╕й легенд╕» («Творимая легенда») вбивство провокатора, якого було зменшено загадковим х╕м╕чним способом до розм╕р╕в зародка ╕ посаджено в прес-пап'╓, де пол╕ц╕я й гадки не мала його шукати. Горький пише «Життя непотр╕бно╖ людини», агента охранки. Леон╕д Андр╓╓в, роман╕ст ╕ драматург, - во╕стину поет терору та провокац╕╖. В його в╕домому опов╕данн╕ «Губернатор»[*14] крок за кроком просл╕дковано життя одного ╕з можновладц╕в режиму, якого пересл╕дують терористи. Поступово псих╕чне божев╕лля терорист╕в переда╓ться ╕ майбутн╕й жертв╕; ус╕ зв'язки з реальн╕стю переплутуються, й губернатор уже н╕чого не спод╕ва╓ться, кр╕м порятунку в╕д револьнерного постр╕лу «на перехрест╕, при виход╕ на маленьку брудну площу». «Опов╕дання про с╕мох пов╕шених» (1908 р╕к) [*15], навпаки, зображу╓ душевний стан с╕мох засуджених на смерть, котрих ми супроводжу╓мо аж до останн╕х секунд ╖х життя. «Сашка Жигульов» - це ╕стор╕я г╕мназиста, який ста╓ ватажком банди «л╕сових брат╕в».

Найблискуч╕шим шедевром, який створила рос╕йська л╕тература на цю тему, безумовно, ╓ «Петербург» Андр╕я Б╓лого (1913 р╕к)[*16]. «Поему терору» «Петербург» побудовано на сюжет╕ оч╕кування замаху, який Парт╕я дов╕рила синов╕ жертви - сенатора Абл╓ухова. «Петербург» - це, по сут╕, поема соц╕ального, психолог╕чного, ╕сторичного виснаження. Тут всуц╕ль мах╕нац╕╖, тривожне чекання, втирання в дов╕ру, «провокац╕я». Мордований нев╕дступним передчуттям ф╕нального апокал╕псиса, Б╓лий по-сво╓му тлумачить двоб╕й м╕ж владою ╕ терором, який досяга╓ сво╓╖ найвищо╖ точки п╕д час убивства Великого князя Серг╕я 2 лютого 1905 року. В╕н опису╓ м╕стичну спустошен╕сть терориста, безчесну та сентиментальну гру провокатор╕в, тривожну гризоту сановника. Проте Б╓лий ма╓ свою теор╕ю, в╕н вважа╓, що терористи та нос╕╖ влади варт╕ одн╕ одних; ╕ тих, ╕ тих пересл╕дують однаков╕ страх╕ття, позначен╕ однаковою душевною спустошен╕стю, ╕ т╕, й т╕ стають згубною руйн╕вною силою. Терорист Дудк╕н (чи╖м прототипом був Сав╕нков) виголошу╓: «Так, так, так. Я - провокатор. Але мо╓ провокаторство в ╕м'я одн╕╓╖ велико╖ ╕де╖, що кудись та╓мно веде, ╕ знов-таки не ╕де╖, а - жаги.»

« — Яко╖ саме жаги?»

« - Якщо вже говорити про жагу, то ╖╖ визначити за допомогою сл╕в не можу: я можу назвати ╖╖ загальним бажанням смерт╕».

Виснажений самотн╕стю, на яку повинен приректи себе терорист, Дудк╕н ста╓ жертвою галюцинац╕й. «Сп╕врозмовник для мене зовс╕м н╕чого не значить: я вм╕ю розмовляти з╕ ст╕нами, з тумбами, з ц╕лковитими ╕д╕отами. Я не прислухаюся до чужих думок: тобто я чую т╕льки те, що стосу╓ться мене, мого. Я борюся, Миколо Аполлоновичу: самотн╕сть обляга╓ мене: я годинами, днями, тижнями сиджу в себе на горищ╕ ╕ палю. Тод╕ мен╕ почина╓ здаватися, що все не те (...) Так, душа моя н╕би св╕товий прост╕р; ╕ зв╕дти, з╕ св╕тового простору, я все й споглядаю». В╕домий в ус╕й Рос╕╖ п╕д бойовим псевдон╕мом Невловимий, Дудк╕н скр╕зь бачить провокатор╕в: «...повн╕стю в╕дкрилося мен╕ значення, зна╓те, от таких соб╕ зморшок б╕ля губ, слабкостей, хихот╕нь, п╕дморгувань; ╕ куди я не кину погляд, всюди, всюди мене зустр╕ча╓ лише псих╕чний розлад, лише сп╕льна, та╓мна, невловимо розвинена провокац╕я»... Провокац╕я розроста╓ться, вона охоплю╓ ус╕х головних геро╖в. Насамк╕нець, у велик╕й сцен╕ галюцинац╕╖, Дудк╕н убива╓ свого «шефа», провокатора Липанченка, чи╖м прототипом був Азеф. В╕н простромлю╓ його ножицями, а пот╕м, збожевол╕вши, с╕да╓ верхи на оголений труп: «В╕н стискав у руц╕ ножиц╕; руку цю простяг в╕н; по його обличчю - кр╕зь н╕с, по губах - сповзала пляма таргана.

Очевидно, в╕н знав╕сн╕в».

Цей вершник, ця простягнута рука - образ Петра Великого на кон╕, М╕дного вершника. ╤ таким чином м╕сячну пару терорист-провокатор Б╓лий витлумачу╓ в╕дпов╕дно до рос╕йсько╖ ╕стор╕╖: Петро силом╕ць поневолив Рос╕ю, в╕н ╕ був головним Терористом, ╕ в╕д час╕в цього насильства терор ╕ провокац╕я, т╕сно перепл╕вшись, ╖дуть на бл╕дому, чалому кон╕ Рос╕╖. Роман-поема Б╓лого п╕дбива╓ «п╕дсумок» рос╕йсько╖ ╕стор╕╖ й бачить у ньому лише см╕ховинну кавалькаду бл╕до╖, чало╖ смерт╕, бунт-насильство, за яким неквапливо приходить покарання божев╕ллям. Петербург, заснований серед бол╕т терористом Петром, пов╕льно гни╓, виснажу╓ться через провокац╕ю та «загальний смак смерт╕...» Переосмислений Б╓лим рос╕йський тероризм ╓ природним насл╕дком останн╕х двох стол╕ть рос╕йсько╖ ╕стор╕╖, або, радше, рос╕йського божев╕лля...

Коли рос╕йська ╕нтел╕генц╕я, визволившись в╕д сво╓╖ утоп╕чно╖ та жорстоко╖ мр╕╖, масами виринула у стал╕нських таборах смерт╕, терористичний дух в╕дмира╓. Десятки раз╕в на стор╕нках «Арх╕пелагу ГУЛ АГ» Солжен╕цин ставить запитання: чому нема╓ опору, чому м╕льйони ╕стот дозволяють схопити себе без жодного зойку, н╕би кролики? Зв╕дки ця неймов╕рна покора народу, котрий породив п╕встол╕ття терору, котрий створив та канон╕зував терор? Кожний слухняно, н╕би «кролик», дозволяв себе забирати, ╕ нав╕ть в╕дчував полегшення або рад╕сть. Пояснення довол╕ складне. Стал╕н панував п╕д гаслами уже реал╕зовано╖ утоп╕╖, в ╕м'я «майбутнього», що вже прийшло. Акт непокори не мав би сенсу, його унеможливили заздалег╕дь. Н╕хто вже не м╕г, под╕бно до Каля╓ва, висловити перед стратою свою переконан╕сть, що його покол╕ння назавжди пок╕нчить з несправедлив╕стю. Слухнян╕сть щодо ходу ╕стор╕╖ прищеплювалася ╕ самою революц╕╓ю, ╕ режимом, ╕ марксизмом. Треба було десятил╕ттями чекати пост стал╕нсько╖ «в╕длиги», щоб д╕знатися, що десь у Кенг╕р╕ люди знову могли повстати[*17]. Терор власне був спрямований лише проти себе самого. Анатол╕й Марченко у сво╖х «св╕дченнях», а пот╕м Андр╕й Синявський описали, як н╕вечили себе деяк╕ радянськ╕ каторжани: прибивали сво╖ я╓чка цвяхами до дерев'яних нар, ковтали цвяхи або виделки. Терористичний рух ма╓ внутр╕шн╕й напрямок: ╓диний супротивник, якого потр╕бно знищити - це ти сам. Якщо терор - продукт розриву в сп╕лкуванн╕, то у сво╖й екстравертн╕й форм╕ в╕н ще може ви-(╕╕ачити «ворога», котрий ╓ також ╕ якимось «╕ншим». Каля╓в в╕дклав св╕й замах, д╕знавшись, що Великого князя супроводжують його д╕ти. Терор уже був екстремальною формою мови, проте в╕н ще мав отримувача. А терор проти себе самого адресат╕в уже не ма╓: це процес роздво╓ння, спровокована шизофрен╕я. Рос╕я пройшла за неповних п'ятдесят рок╕в ус╕ етапи терору та колективно╖ шизофрен╕╖. Можливо, варто надати слово потенц╕йному терористу Едуарду Кузнецову. Як в╕домо, 22 грудня 1970 року Кузнецова було засуджено до смерт╕ за нам╕р захопити л╕так та незаконно залишити СРСР. «Коли в╕дсутн╕ законн╕ можливост╕ почати жити нормально, т╕льки несамовитий р╕шучий вчинок може зламати замки узаконеного беззаконня, ╕ на карту ставиться все заради всього. Це такий вчинок, коли, на жаль, моральне почуття завжди ризику╓ притупитися, оск╕льки потр╕бно переходити меж╕, як╕ в нормальн╕й держав╕ обмежують нормальн╕ форми ╕снування. Щоб роз╕гнути палицю (на жаль, знову на жаль), треба застосувати силу. Щоб продумати безтямний вчинок, потр╕бно було б бути мудрецем або мерзотником, оск╕льки це завжди вибух в╕дчаю.»[*18] Рос╕йська ╕стор╕я п╕дказу╓ нам, що велик╕ терористи не були ан╕ мудрецями, ан╕ мерзотниками, вони були чистими; ╕ що рос╕йський тероризм був, безумовно, отру╓ним плодом мр╕╖ про чистоту, тобто про смерть. В березн╕ 1903 року, на зор╕ нового пер╕оду терору, поет Олександр Блок, передчуваючи повернення Терору писав:


Все ли спокойно в народе?

— Нет. Император убит.

Кто-то о новой свободе

На площадях говорит.


╤ в╕н також завершував тв╕р, користуючись Апокал╕псисом як певним образом:


Кто ж он, народний смиритель?

— Темен, и зол, и свиреп...


...Он к неизведанным безднам

Гонит людей, как стада...

Посохом гонит железным...

— Боже! Бежим от Суда!



1  Пор.: Boris Savinkov: Souvenirs d'un terroriste, Paris, EPAE.

2 Так хитр╕стю ЧК Сав╕нкова було заманено до радянсько╖ Рос╕╖. В╕дбувся суд, його було засуджено й у в'язниц╕ в╕н «пок╕нчив життя самогубством». Пор.: О.Солженицьга, «Архипелаг ГУЛАГ». кн.╤, розд.9.

3 Драматурга Л╕в╕дова, автора «Змови р╕вних», було заарештовано 1939 року, звинувачено у пропаганд╕ тероризму та знищено.

4 Терористична орган╕зац╕я, що вийшла з рос╕йського народництва та орган╕зовувала терор, починаючи з 1879 року.

5 Так називався журнал Ткачова, заснований 1875 року в Женев╕.

6  «Спов╕дь» («Исповедь») було перевидано 1974 року у видавництв╕ P.U.F. з передмовою Бориса Сувар╕на.

7 Див. статтю: Jaques Catteau, «Bakounine et Dostojevski» Bakounine, combats et débats, Paris, Institut d'Etudes Slaves, 1979.

8 «Cahiers du Monde russe et soviétique» VII - 4 ╕ VIII - 1 та його книга «Violence dans la violence» («Насильство в насильств╕»).

9  Quatre femmes terroristes contre le tsar. - Paris, Maspero, 1978.

10  Vera Figner. Mémoires d'une révolutionnaire, Paris, 1973.

11  Розд╕л 5 частини III присвячено внутр╕шньому монологу Нехлюдова-Толстого на ц╕ теми: як «найтих╕ш╕ за характером люди, не здатн╕ не т╕льки спричиняти, але й бачити страждань живих ╕стот, спок╕йно готувалися до вбивства...»

12 Радянський письменник Володимир Аксьонов, що ем╕грував з СРСР, присвятив Крас╕ну досить невдалий роман «Любовь к злектричеству», виданий в Париж╕ 1975 року).

13 Рос╕йський ем╕грантський письменник Роман Гул присвятив Азефу сенсац╕йний роман, що вийшов п╕д назвою «Генерал Бо» 1929 року. Назва французького перекладу, який вийшов 1930 року «Lanceur de bombes. Azef». («Бомбомет. Азеф»).

14  Leonid Andreev, Le gouverneur et autres nouvelles, Paris, Julliard, 1973, перевидання посереднього перекладу T. де Визева 1908 року «Губернатор и другис рассказь╕».

15 Leonid Andreev, Les sept pendus et autres récits, Paris, Gallimard, 1970.

16 Andrei Biely, Petersbourg, postface de G.Nivat, Lausanne, L'Age d'Homme, 1967.

17 Йдеться про «сорок дн╕в Кенг╕ра», як╕ ╕з захватом опису╓ Солжен╕цин у IV книз╕ «Арх╕пелагу ГУЛАГ».

18 Edouard Kouznetsov: «Journal d'un condamne a mort». Paris, 1974.


К началу...