Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


«Добряк» Стал╕н

Сучасний Кал╕╜ула, або коваль «ново╖ людини», Стал╕н не переста╓ перев╕ряти нас, оск╕льки саме нам кинуто виклик: не т╕льки тому, що ми вс╕ були стал╕н╕стами, св╕домо чи несв╕домо, хитрували, комб╕нували або просто скромно опускали оч╕ перед ц╕╓ю всепоглинаючою навалою терору, насильства, холодного г╕пнотизуючого лицем╕рства - перед ус╕м тим, що вт╕лював у соб╕ Стал╕ним. В╕н був под╕бний до хмари, що закрива╓ нам горизонт, ╕ я знаю лише одного старого кадилоносця, який ц╕лком ч╕тко та зрозум╕ло, до найменших нюанс╕в думки визнав свою провину, в якого жаль з приводу всього ско╓ного по╓днувався ╕з палким каяттям. Це П'╓р Декс. Але в╕зьм╕ть безл╕ч шк╕льних п╕дручник╕в, в╕зьм╕ть будь-яку журнальну статтю, численн╕ л╕тературн╕ психолог╕чн╕ (читай: медичн╕) есе про людину, що мала такий вплив на сво╓ -наше стол╕ття ╕ мала його значно довше, н╕ж Лен╕н, Г╕тлер або ╤нш╕ велик╕ актори XX стол╕ття, ╕ ви будете й сьогодн╕ вражен╕ жалюгидн╕стю зроблених висновк╕в, обережн╕стю, з якою намагаються зд╕йснити весь цей ╕нтелектуальний демарш: злочинам тирана протиставляють досягнення п'ятир╕чок, знищенню командною складу Червоно╖ Арм╕╖, що в╕дбулося без усяких п╕дстав и:╕передодн╕ в╕йни — перемогу в ц╕й в╕йн╕... Автори, н╕би скут╕ парал╕чем, виявляють нер╕шуч╕сть в оц╕нках.

Я вже не кажу про закамуфльован╕ спроби реаб╕л╕тац╕╖, до яких вдаються то тут, то там. Зрозум╕ло, йдеться про СРСР, де п╕сля пер╕оду мовчання стал╕нська аг╕ограф╕я в обмежених рамках знову вирина╓ на поверхню. Але те саме можна пом╕тити й тут. Анр╕ ╫╕йомен в «Le Nouvel Observateur» пода╓ нам ╖╖ вз╕рець у сво╓му п╕дсолодженому портрет╕ «добряка Стал╕на», що так схожий на ╕кону, у вигляд╕ яко╖ сам диктатор-генерал╕симус намагався закр╕пити сприйняття власно╖ особи (його фото, де в╕н схожий на селянина, який посмокту╓ люльку, знамените фото з д╕вчинкою в морському вбранн╕ ╕ т.д.). Еп╕зод з «б╕лими халатами» виявля╓ться в Анр╕ ╫╕йомена раптовою реакц╕╓ю шефа на вчинок злодюг-л╕кар╕в, що бажали «усунути» його в╕д влади. ╤ це було написано та опубл╕ковано 1977 року!

По сут╕, жоден ╕сторик не д╕йшов до к╕нця у сво╓му анал╕з╕: юдофоб╕я Стал╕на, його симпат╕я до Г╕тлера, наживка для найближчого оточення тирана, що нею виявилося р╕шення Стал╕на «ц╕лком облишити справи» наприк╕нц╕ свого царювання — все це надто тонка матер╕я, котра потребу╓ залучення таких ╕нтелектуальних ресурс╕в, на як╕ н╕хто не був здатним. Тим не менше, в монол╕т╕, що назива╓ться Стал╕н, перш╕ тр╕щини почали виявлятися дуже давно. Без невиразно╖ та дуже згладжено╖ «допов╕д╕ Хрущова» на XX з'╖зд╕ (яко╖ дос╕ так ╕ не опубл╕кували в СРСР) все те, що трапилось пот╕м, було б неможливим. Бо сигнал, щоб його почули, повинен лунати з само╖ столиц╕ Революц╕╖. До сигнал╕в, як╕ прозвучали ран╕ше, н╕хто, або майже н╕хто, не дослухався. Наступними етапами були поява Солжен╕цина, котрий дав можлив╕сть висловитися жертв╕ Стал╕на, непом╕тному муляру ╤вану Денисовичу, пот╕м дв╕ книги спогад╕в власно╖ дочки тирана Св╕тлани Ал╕лу╓во╖ ╕, насамк╕нець, велик╕ прац╕ дисидент╕в, во╕стину геркулесов╕ прац╕, що побачили св╕т т╕льки завдяки величезн╕й енерг╕╖ к╕лькох св╕дк╕в, як╕ змогли уникнути смерт╕ в ГУЛАГу: «Стал╕н╕зм» Роя Медвед╓ва ╕, особливо, с╕м книг тритомника «Арх╕пелаг ГУЛАГ». П╕сля цих твор╕в не з'явилося н╕чого, що могло б до них дор╕внятися, якщо не брати до уваги збочен╕ смаки тип╕в, хворих на ╕сторичну глухоту.

До цих ключових твор╕в, як╕ прийшли до нас ╕з кра╖ни стал╕н╕зму, варто додати вражаюч╕ прац╕ зах╕дних ╕сторик╕в, передовс╕м американських. Оск╕льки сл╕д визнати, що французька ╕стор╕ограф╕я, просякнута деякою логомах╕╓ю, зда╓ться не дуже багато зробила на цьому шляху. Значними працями можна вважати твори Такера («Стал╕н як революц╕онер») та Улама («Стал╕н») - обидв╕ з'явилися 1973 року. Додамо до цього публ╕кац╕ю американцями трьох останн╕х том╕в Повного з╕брання твор╕в Стал╕на (рос╕йською мовою). Д╕йсно, тринадцять том╕в вийшли тод╕, коли читацький ╕нтерес було вже втрачено. Чотирнадцятий том так ╕ не з'явився, а перш╕ тринадцять, як ╕ вс╕ твори Стал╕на, видан╕ м╕льйонами прим╕рник╕в, було вилучено з об╕гу! Т╕льки ╕нститут Гувера зобов'язався завершити публ╕кац╕ю[*1].

╤ ось, через к╕лька тижн╕в п╕сля перевидання знаменитого «Стал╕на» Бориса Сувар╕на, що став уже б╕бл╕ограф╕чною р╕дк╕стю, з'явля╓ться монументальна праця Улама в елегантному французькому переклад╕.

Обидва твори вельми вагом╕, хоча ╖х важко пор╕внювати. «Стал╕н» Сувар╕на вийшов у 1935 роц╕ ╕ до 1940 року витримав к╕лька перевидань, пот╕м зник. В╕домо, що Сувар╕н - один ╕з засновник╕в комун╕стично╖ парт╕╖ у Франц╕╖ ╕ один ╕з секретар╕в III ╤нтернац╕оналу. Його виключення з цих орган╕зац╕й дату╓ться 1924 роком. При поверхневому п╕дход╕ цю книгу можна було б розглядати, як ╕ще один «тв╕р ренегата» на вз╕рець книги Троцького (1941 р╕к) та його учня Дойчера (1953 р╕к). Без сумн╕ву, жвавий ╕нтерес до книги виклика╓ особиста причетн╕сть автора до описуваних ним под╕й. Це дуже в╕дчутно ╕ в його коментарях до перевидання 1977 року, оск╕льки Сувар╕н належить до числа тих людей, чий запал з роками не проходить. Проте цю книгу писав не приб╕чник. Це не т╕льки творче звинувачення, висунуте проти тирана, не т╕льки винятково ц╕каве з╕брання документ╕в, але також ╕ прекрасний вз╕рець л╕тератури класичного стилю. Сувар╕н бажа╓ стати Светон╕╓м, що створю╓ хрон╕ку про нового Цезаря. В╕н досконало зна╓ життя ╕деолог╕чного сералю. З чернечим терп╕нням ╕ пристрастю вигнаного з монастиря ╓ретика в╕н викрива╓ ман╕пуляц╕╖ текстами, цин╕чну практику перелицювання ╕стор╕╖ - все те, що в╕н назива╓ «всепоглинаючою брехнею». Отже, потр╕бне хоча б одне життя, але повне наснаги та ст╕йкост╕, щоб розплутати клубок хитрого ╕деолог╕чного плетива, метою якого ╓ брехня. Для описання парал╕тично╖ хвороби б╕льшовицьких лицед╕╖в революц╕╖, страх╕тливо╖ хвил╕ прислужництва та боягузтва, що вироста╓ довкола володаря Рос╕╖, Сувар╕н знаходить слова, як╕ вкарбовуються в пам'ять, н╕би розпечене тавро. П╕дзаголовок прац╕ — «╤сторичний огляд б╕льшовизму» явно вказу╓ на те, що сходження тирана з чуттям мисливця анал╕зу╓ться у т╕сному зв'язку з ╕стор╕╓ю лен╕н╕зму, загарбанням влади та розвитком соц╕ал╕стично╖ ╕де╖ в Рос╕╖. Але найб╕льш захоплююча частина книги, безумовно, та, де автор торка╓ться сут╕ проблеми: зв╕дки з'явився цей деспот, майстер «тихо╖ помсти», що зум╕в заткнути рота революц╕╖ ╕ пошити в дурн╕ увесь св╕т?

Стал╕н Сувар╕на — один з р╕зновид╕в Неча╓ва — спритний, демон╕чний, педантичний у сво╖й похмур╕й парадоксальност╕. Не волод╕ючи осв╕чен╕стю Мак╕авелл╕, в╕н, керуючись лише ╕нстинктом, зум╕в вт╕лити в життя велик╕ уроки п╕дступност╕ знаменитого флорент╕йця. Це робить його, на думку Сувар╕на, протилежн╕стю Лен╕на ╕ зближу╓ з тупоголовим геро╓м «╤стор╕╖ одного м╕ста» Салтикова-Щедр╕на - невблаганним деспотом, для якого «вс╕ питання уже давно вир╕шено» ╕ який перетворив свою кра╖ну на величезну казарму, де мешканцям було дано свободу в нед╕лю зд╕йснювати прогулянку форсованим маршем [*2].

Праця Улама, як на мене, ╓ найвагом╕шим п╕дсумком стал╕н╕зму на сьогодн╕шн╕й день. Проте сл╕д в╕дразу сказати, що автор «ab ovo» зловжива╓ одним ╕ тим самим прийомом: в╕н пода╓ свою книгу як всеохопне ╕сторичне м╕ркування про епоху та людину. В╕н не ставить питання про джерела, як це робить Сувар╕н. Зв╕дси виника╓ проблема в╕дсутност╕ джерел. Солжен╕цин у сво╖х книгах «В кол╕ першому» та «Арх╕пелаг ГУЛАГ» дав незабутн╕ визначення, що характеризують наше стор╕ччя - час брутально╖ фальсиф╕кац╕╖ джерел, безжального винищення св╕дк╕в ╕, кр╕м того, безповоротно╖ в╕дмови в╕д просто живого св╕дчення (згадати хоча б процес Кравченка). Ан╕ тюряг, ан╕ допит╕в, ан╕ сумн╕в╕в - н╕чого цього нема╓ в ╕сторичн╕й ╕, водночас, психолог╕чн╕й фресц╕ Улама. В╕н, зв╕сно, ознайомився з ус╕ма доступними йому джерелами ╕ його праця — витв╕р високо╖ проби. П╕д впливом його психолог╕чного портрета, що непом╕тно в╕дхиля╓ться в б╕к внутр╕шн╕х роздум╕в деспота, перетворюючись у сво╓р╕дне вислуховування внутр╕шнього монологу тирана, забува╓ш про те, що це всього лиш «реконструкц╕я», запозичена, як ╕нод╕ зда╓ться, у роман╕ста Солжен╕цина. При певному надм╕р╕ таких момент╕в уважний читач може почати брикатися. Чи можна, прим╕ром, пов╕рити, що Стал╕н в╕дправив до ГУЛАГу м╕льйони радянських во╖н╕в, репатр╕йованих п╕сля в╕йни, тому що «з притаманним йому в╕дчуттям ╕стор╕╖, ймов╕рно, в╕н пам'ятав першу в╕тчизняну в╕йну 1812-1813 рр.», тобто повернення майбутн╕х декабрист╕в ╕ траг╕чну долю Олександра ╤? Чи не ризику╓ ╕сторик, захоплений под╕бними романтичними прийомами, стати на шлях небезпечного морал╕заторства?

В прац╕ Улама ╓ теза, яку в╕н висува╓ в р╕зноман╕тних модиф╕кац╕ях впродовж усього твору. Не погоджуючись з хулителями Стал╕на ╕, особливо, ╕з Троцьким (Стал╕н - продукт бюрократ╕╖), в╕н не принижу╓ «свого» Стал╕на: автор показу╓ його в╕дносно осв╕ченим, обтесаним сем╕нар╕╓ю, збагаченим читанням книг в пер╕оди ув'язнення, ╕ зовс╕м не нижчим за сво╖х соратник╕в, як це часто намагаються подати. ╤ перш за все, в╕н показу╓ нам лог╕ку приходу до влади, потребу Лен╕на в ньому, похмурому практику, який т╕льки прикидався брутальним, коротше кажучи, причину св╕домого використання Стал╕на, д╕йсно обраного Лен╕ним, всупереч ф╕нальному повороту в знаменитому «Запов╕т╕» (який нав╕ть Троцький не насм╕лився прочитати на XIII з'╖зд╕). Улам представля╓ дивовижн╕ св╕дчення брутальност╕ Стал╕на нав╕ть стосовно Лен╕на. Ст╕льки стор╕нок, що описують ╕нстинкт тактика, «експропр╕ац╕ю» ╕стор╕╖, тезу про «╕сторичну провину», прогресуюч╕ чистки (що почалися ще за час╕в Лен╕на щодо рос╕йських спец╕ал╕ст╕в), дал╕ парадоксальну «вразлив╕сть» Стал╕на, котрий, пересл╕дуючи ╕нших, в╕дчува╓, що пересл╕дують його, простоту й ар╜у-ментован╕сть стал╕нських «м╕ркувань» та його «орган╕зоване божев╕лля» («╕стинний» саботажник той, хто зовс╕м не саботу╓ з метою кращого маскування...), присво╓ння соб╕ парт╕╖, кра╖ни, Рос╕╖, покровителем яко╖ в╕н ста╓, створення м╕л╕ц╕╖, п╕длегло╖ йому та слухняно╖ в усьому, под╕бно до «опричнини» ╤вана Грозного, всепоглинаюче н╕велювання страхом або, якщо можна так сказати, «демократ╕ю страху», раптов╕ повороти, що вибивали з с╕дла, мак╕авелл╕вське мистецтво звеличити звичайну донощицю, щоб п╕дняти хвилю масового доносительства... стор╕нок сильних, аргументованих, без усяких л╕тературних ефект╕в створюють в п╕дсумку портрет, що вража╓ сво╓ю глибиною. Нашому погляду в╕дкрива╓ться д╕йсно правдивий образ великого власника, що волод╕╓ державою, ╕ великого Знавця Людей. В м╕ру розгортання цього маг╕стрального образу пом╕ча╓мо, що в людському ун╕версум╕, де еволюц╕ону╓ Стал╕н, поняття «реальност╕» зм╕нило св╕й зм╕ст: злита з «теоретичною реальн╕стю» реальн╕сть фактична б╕льше не п╕дляга╓ перев╕рц╕ досв╕дом ╕ не залежить в╕д сп╕вв╕дношення сил, що д╕ють в н╕й. Реальн╕сть сол╕даризу╓ться ╕з теоретичними побудовами, яким Стал╕н нада╓ мало значення (свав╕льно п╕дпорядковуючи ╖х соб╕), проте в╕н створю╓ другу реальн╕сть, яка потроху нав'язу╓ться людському сусп╕льству: це ╕стинне сходження на престол тези «все дозволено» (у мовознавств╕, агроном╕╖, кл╕матолог╕╖, пол╕тиц╕...)

Чи да╓ Улам остаточну в╕дпов╕дь? Не думаю, оск╕льки в╕н також приходить до «патолог╕чного» складника стал╕нсько╖ особи, якому притаманна до певно╖ м╕ри «снод╕йна д╕я» оп╕уму. Найб╕льш ц╕каве м╕сце в його прац╕ це, можливо, посилання на якусь «моральну анестез╕ю», що стала насл╕дком участ╕ в терористичних актах за молодих рок╕в диктатора (знаменит╕ «експропр╕ац╕╖»), насл╕дком умов життя профес╕йного п╕дп╕льника ╕ масового терору час╕в громадянсько╖ в╕йни. Коли американський ╕сторик, зм╕нюючи напрямок анал╕зу, поверта╓ться в к╕нц╕ книги до тлумачення такого ж банального, як ╕ б╕льш╕сть його м╕ркувань, пояснюючи все «розбещен╕стю абсолютною владою», ми продовжу╓мо сумн╕ватися. Цей останн╕й Цезар в галере╖ Светон╕я не перекону╓. Оск╕льки вся книга в ц╕лому виразно показала, що розбещен╕сть, про яку йдеться, ц╕лком в╕дпов╕да╓ р╕внев╕ народу, якщо не ун╕версуму: «стал╕н╕зм - це дещо б╕льше, н╕ж цезаризм». Проблема не ст╕льки в «прагненн╕ до влади» нового Кал╕╜ули, ск╕льки в моральн╕й хисткост╕ людини-«стал╕но╖да», в ╖╖ повному моральному розгром╕. Взагал╕, чого браку╓ книз╕ Улама, то це глибокого смирення, визнання слабкост╕ використаних засоб╕в анал╕зу та ретельного «з╕ставлення» документ╕в ╕з «живими» св╕дченнями, як╕ широко використову╓ Солжен╕цин в книз╕ «Арх╕пелаг ГУЛАГ». Бо той, хто написав ц╕ 1200 стор╕нок спогад╕в, сам ╓ доказом слабкост╕ будь-якого св╕дчення в часи велико╖ експропр╕ац╕╖ ╕стор╕╖. Дв╕ розглянут╕ нами важлив╕ прац╕ про Стал╕на не здатн╕ спростувати цього основоположного факту.


1 Видання з'явилося завдяки Р.Х.Н╕лу. Стенфорд, 1967 р. Можна згадати у зв'язку з цим, що видання французького перекладу «Повного з╕брання», зд╕йснюване п╕д кер╕вництвом Г.Гоньофа та Ж.Фрев╕ля, перервалося на сьомому том╕.

2 Прикладом Салтикову-Щедр╕ну слугувала похмура постать Аракче╓ва, м╕н╕стра Олександра ╤ та злого ген╕я екзальтованого й дов╕рливого ╕мператора. Аркаче╓в створив систему во╓нних поселень, яка могла б стати прототипом м╕л╕таризованого сусп╕льства, якби не смерть Олександра.

К началу...