Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


«Час зла» Добр╕ци Чосича

Серб╕я ╕з деяким зап╕зненням запропонувала нам цей величезний роман про форми протистояння комун╕зму та фашизму в людському «свинарнику», де «югославськ╕ племена» додавали хворобливо╖ гостроти ман╕хейському конфл╕ктов╕ м╕ж добром ╕ злом. Цю затримку ц╕лком можна пояснити: розчавлена режимом Т╕то, пон╕вечена прихованою громадянською в╕йною, яка майже напевно вибухне знову, Серб╕я дос╕ не насм╕лювалася належним чином розглядати власне в╕дображення в дзеркал╕ страх╕ть останньо╖ в╕йни та приходу до влади комун╕ст╕в. Це не перший тв╕р Добр╕ци Чосича: ран╕ше був написаний «Под╕л» (про витоки диктатури Т╕то) та «Час смерт╕» (про Першу св╕тову в╕йну). П╕сля цього почали виходити три частини «Часу зла» («Гр╕шник», «╢ретик», «В╕руючий»): про Серб╕ю напередодн╕ Друго╖ св╕тово╖ в╕йни, про державний переворот 27 березня 1941 року п╕сля п╕дписання югославським урядом протоколу про при╓днання до Тро╖стого пакту (Н╕меччина - ╤тал╕я -Япон╕я), про несамовитий пот╕к вогню та жорстокост╕, який 6 кв╕тня обрушили на Серб╕ю н╕мц╕ у в╕дпов╕дь на вибух обурення проти союзу з фашистами та переворот[*1]. «Под╕л», «Час смерт╕» та «Час зла» пов'язан╕ м╕ж собою ╓дн╕стю геро╖в та м╕сця: кор╕ння роду Катич╕в - у сел╕ Прерово. Проте «Час зла» - траг╕чна епопея, що замкнута у власному бутт╕, под╕бно до антично╖ трагед╕╖.

Цей справд╕ г╕гантський роман - спов╕дь: за задумом автора вона ма╓ стати поруч з╕ знаменитими комун╕стичними спов╕дями: творами Курц╕о Малапарте та Раймонда Абелл╕о, Олдоса Гаксл╕, В╕рг╕ла ╫еорг╕у, Василя ╫россмана та Олександра Солжен╕цина. Погляд Чосича, немов пронизливий пром╕нь маяка, блука╓ в пошуках неч╕тко╖ «нейтрально╖ смуги», до яко╖ з р╕зних стор╕н впритул п╕д╕йшли обидва тотал╕тарн╕ режими, ╕ так само як ╫еор╜╕у, автор бачить, що ця «нейтральна смуга» проляга╓ через кат╕вн╕: а кати перекидають один одному закривавлен╕ т╕ла жертв, приписуючи власн╕ злочини сво╖м пол╕тичним супротивникам. Стал╕нський комун╕зм - «абсолютна структура», яка намага╓ться заволод╕ти душею ╢вропи (в тому числ╕ й Серб╕╓ю, що вельми тяж╕ла до «╓вропейськост╕») в той час, коли сама ╢вропа сходить у «р╕в вавилонський», над котрим незабаром п╕д╕йметься смор╕д в╕д екскремент╕в, плювк╕в та кров╕ розтерзаних. Чосич без вагань при╓дну╓ться до тих, хто в╕дмовився в╕д абсолютизац╕╖, обожнення пол╕тики ╕ спробував донести до нас страждання абсолюту, що охопило Старий Св╕т.

Тим, кого втомлю╓ або не надиха╓ читання цього колосального еп╕чного св╕дчення, яке постало ╕з судом нашого часу, ╕з його стогону в╕д тортур абсолютом ╕ його сурогатами, ми повинн╕ повсякчас твердити ось про що: зараз споруда комун╕зму повалилася, але силу н╕г╕л╕зму, що заволод╕ла ╢вропою в пер╕од занепаду ╖╖ цив╕л╕зац╕╖, не поховано п╕д ╖╖ уламками; ця самовбивча лихоманка не зникла з наших ген╕в, вона др╕ма╓, под╕бно до в╕русу п╕д час ╕нкубац╕йного пер╕оду; не можна закривати оч╕ на те, чим була ера «мр╕йник╕в, як╕ вбивали мр╕йник╕в». До того ж Серб╕я, центр Югослав╕╖, залиша╓ться одн╕╓ю з найболюч╕ших точок ╢вропи -тут в╕дмовляються в╕д зм╕н, ╕, можливо, новий напад мазох╕зму прийде саме зв╕дси.

М╕ж каторжною в'язницею «Золотий сад», де в часи Першо╖ св╕тово╖ в╕йни гниють сербськ╕ в╕йськовополонен╕, знемагаючи в╕д нелюдсько╖ прац╕ або ставши рабами хтивих наглядач╕в, та гестап╕вською лаборатор╕╓ю в Белград╕ 1941 року, в як╕й чотири мучител╕ (Байдужий, Надчутливий, Вередун та Усм╕хнений) по черз╕ шматують душу й т╕ло Петара, н╕би ╕сну╓ як╕рна стоянка - великий, красивий, багатий будинок в Белград╕, що належить родин╕ Катич╕в. Голова клану - д╕д-республ╕канець, який за все сво╓ життя не п╕шов на жоден компром╕с; його син ╤ван та зять Богдан -комун╕сти-в╕дступники (хоча кожен на св╕й лад), що викривають один одного; онук Володимир - фанатично в╕дданий ╕де╖ молодий комун╕ст, який ненавидить обох ╕ плю╓ в обличчя батьков╕ в каб╕нет╕ начальника гестапо.

В цьому величезному дом╕ ╤ван Катич, мислячий герой роману, зачиня╓ться в темряв╕, чекаючи на вбивць, зачиня╓ться тому, що довкола нього вс╕ померли: стар╕ товариш╕, котр╕ прирекли себе на «червону каторгу», на в'язницю у в'язниц╕, на найвигончен╕ш╕ гон╕ння, яких ще не знало людство; батько, старий республ╕канець, л╕берал та ╓вропе╓ць, який в драматичн╕й суперечц╕ не зм╕г переконати регента Павла Кара╜╓ор╜╕╓вича в тому, що краще принести в жертву Югослав╕ю, н╕ж п╕дписати будь-яку угоду з Г╕тлером, а пот╕м був взятий в заручники та розстр╕ляний; помер Богдан, чолов╕к його сестри, посвячений ╤ваном в б╕льшовизм, оголосивши йому ж бойкот за ренегатство. Читач, ц╕пен╕ючи в╕д жаху, стежить за тим, як Богдана, який у свою чергу засумн╕вався у правот╕ Парт╕╖, одночасно цькують ╕ гестапо, ╕ пол╕ц╕я Ком╕нтерну; помер ╕ Петар, шеф радянсько╖ розв╕дки в Белград╕, коханець М╕лени, пересл╕дувач Богдана, - загинув у гестапо п╕сля нечуваних тортур...

М╕цний, дикий аромат сербських г╕р просочу╓ться до нас кр╕зь шпарини цього роману-пристраст╕, де страждання виявля╓ться ╓диним «регулятором» ╕стор╕╖; ми диха╓мо пов╕трям старого яблуневого саду, чу╓мо тихе життя природи на берегах Морави та на Зятоборському плато. Тут по черз╕ виступають з п╕тьми ╕ знову щезають в н╕й колаборац╕он╕сти, партизани-фанатики, двадцятил╕тн╕ кати, але тут мешка╓ ╕ старий М╕лун, патр╕арх древньо╖ с╕льсько╖ Серб╕╖, мовчазний св╕док зростаючо╖ ненавист╕. Ненависть переповню╓ леген╕ розколотого людства — винах╕длива ненависть, ненависть, виправдана вс╕ма нац╕ональними рел╕г╕ями та ╕стор╕ями, ненависть, де Авел╕ переховують Ка╖н╕в, ненависть, що розгоря╓ться п╕д холодним поглядом двох Вседержител╕в -старого християнського Бога, зображення якого залишилися на храмових фресках, та нового, «отця народ╕в», якому моляться кати на служб╕ у Парт╕╖ та фанатичн╕ яничари комун╕стичного партизанського п╕дп╕лля.

В╕дгалуження роману розходяться далеко за меж╕ Серб╕╖ - у передво╓нний Париж, у ком╕нтерн╕вську Москву, де безстрашн╕ бюрократи приймають р╕шення про поступове знищення кращих комун╕ст╕в ╢вропи, яких з╕гнали для сортування до жахливого готелю-в'язниц╕ п╕д назвою «Люкс», - передв╕сника п╕двал╕в Луб'янки та урядових палац╕в. Проте пульс роману, еп╕центр часу зла -Серб╕я: уперта, несамовита, де, за словами Апокал╕псиса, «вс╕ проти вс╕х»; Серб╕я в маренн╕, де р╕ка ╤стор╕╖ назавжди вийшла з╕ звивистого русла, де сп╕в дрозда звучить, мов посвист кул╕; Серб╕я в груб╕й с╕р╕й шерстян╕й сукн╕, н╕би загадкова стара, яка ╖де в по╖зд╕ й каже до М╕лени: «Я - та, що все втратила».

Все втрачено. Все, кр╕м чест╕? - так би хот╕лося сербському Катону, голов╕ родини Катич╕в. Н╕, бо кати - молод╕, вони байдуж╕ до цього поняття, а м╕ж Злом та Ще Б╕льшим Злом вс╕ навмання обирають останн╓. Все втрачено. Все, кр╕м страждань? - саме про це пошепки говорить опов╕дач, це ╓диний остр╕вець чистоти, що вц╕л╕в у мор╕ бруду: в камерах-одиночках, в лаборатор╕ях катувань, у неможливих пристрастях (такою ╓ любов Над╕ до н╕мецького оф╕цера, ╖╖ майбутнього мучителя; такою ╓ любов цин╕чного чек╕ста Петара, чи╖ злочини спокутувала його сто╖чна смерть, ╕ М╕лени, благородно╖ дочки сильно╖ й тверезо╖ нац╕╖). Будиночок у горах, де Петар та М╕лена в╕ддаються коханню (як Лара й доктор Живаго у варик╕нськ╕й садиб╕), ╓ саме тим, що в досл╕дженнях Ден╕ де Ружмона названо останн╕м притулком «кохання на Заход╕», останн╕м випробуванням Тр╕стана та ╤зольди. Саме Петар, дисципл╕нований чек╕ст, чудовий коханець, неприборканий цин╕к, ╕ ╓ душею цього Мальстрему, бо в╕н в╕ру╓. В╕н визна╓ себе слухняним гонителем останньо╖ з християнських сект, в╕н - в╕руючий ате╖ст з т╕╓╖ породи надлюдей, яку вивело XIX стор╕ччя, а двадцяте п╕дняло на щит. Впродовж перших двох том╕в його постать залиша╓ться загадковою, а в третьому автор спрямову╓ на не╖ потужний прожектор, ╕ коли Петар як про мил╕сть блага╓ кат╕в, як╕ благогов╕ють перед ним, розп'ясти його, ми нарешт╕ можемо збагнути драму цього кондоть╓ра стал╕н╕зму: в╕н буквально ототожню╓ себе з Христом.

Ми, врешт╕, почина╓мо розум╕ти сенс вс╕х тих посилань на «великих рос╕ян», як╕ можуть дати нам усе, окр╕м свободи, особливо на Досто╓вського, чий Великий Гр╕шник кида╓ т╕нь на все наше стор╕ччя. Чосич, як ╕ Досто╓вський, захот╕в написати «Насл╕дування Христа» — ╓ретичне, богохульне, катастроф╕чне насл╕дування «б╕с╕в»; одержан╕ стигмати до цього часу пом╕тн╕ в наш╕й ╓вропейськ╕й ╕стор╕╖, посткомун╕стичн╕й та гюстхристияпськ╕й - на виб╕р - яка ще й дос╕ тремтить в╕д цього богохульства.

Л╕тописець програно╖ битви з╕ Злом, ╕сторик народу, який не прийма╓ реальност╕, ╕ людини, яка ма╓ протиприродну потребу спотворювати, Добр╕ца Чосич, цитуючи в роман╕ себе самого (под╕бно до середньов╕чних донатор╕в, що просили живописця зобразити себе на полотн╕, яке сам╕ ж п╕дносили в дар храмов╕), примушу╓ одного з геро╖в виголошувати «божев╕льний в╕рш» великого сербського поета Негоша: «Хай буде те, чого не може бути!» На що змучений ╕стор╕╓ю ╤ван в╕дпов╕да╓: «В к╕нц╕ всього -слово». Парод╕я на ╢вангел╕╓ в╕д ╤оана, повернення в╕руючого ате╖ста до Бога...


1 Див. про це: Miljus Branko. La revolution yougoslave. L'Age d'Homme, 1982.

К началу...