Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


Горенштейн, або духота

Фр╕др╕х Горенштейн- письменник траг╕чний. В╕н бунт╕вник у прямому розум╕нн╕ цього слова ╕ тому приречений на самотн╕сть. Т╕, хто читаз його пов╕сть «Прощення» чи роман «Псалом», погодяться з╕ мною в тому, що наскр╕зною темою його творчост╕ ╓ доля ╓врея, який опинився пом╕ж жорнами тотал╕тарних режим╕в, ╓врея, якого знищують г╕тлер╕вц╕ та принижують рос╕яни. При цьому в його щ╕льних, насичених творах нема╓ н╕чого анекдотичного або просто реал╕стичного, там нема╓ неба ╕ н╕чим дихати, там нема╓ годувальниц╕-земл╕ ╕ не можна прилягти. Алегор╕╖ вибраного та вигнаного народу, Людського Сина, якому н╕де прихилити голову, пронизують все написане ним. «Бо ви нин╕ ще не вступили в м╕сце спокою та в уд╕л, що Господь, Бог тв╕й, да╓ тоб╕», - звучать рядки ╕з Повторення Закону, як╕ стали еп╕графом роману «М╕сце».

«М╕сце» - великий, широкий з огляду на охоплен╕ под╕╖ роман, створений ╫оренштейном на початку с╕мдесятих рок╕в. В ньому розпов╕да╓ться про роки навчання юнака, який живе у п╕сляста-л╕нську епоху, в часи Хрущова. М╕сце - це в╕двойоване ц╕ною значних зусиль м╕сце в гуртожитку, зв╕дки завжди можуть вигнати. Його займа╓ Гоша, головний герой роману (саме в╕д його ╕мен╕ ведеться розпов╕дь). Батько Гош╕ - радянський генерал, розстр╕ляний 1939 року, невдовз╕ п╕сля п╕дписання «Договору про дружбу та кордон» м╕ж СРСР та Н╕меччиною. Це «л╕жко-м╕сце» ╕ ╓ тим м╕н╕мумом простору, в╕дведеним вигнанцю в т╕сному, зв╕рячому, трухлявому св╕т╕ радянського соц╕уму. Радянський гуртожиток трохи ран╕ше описав Солжен╕цин («В кол╕ першому»), проте ╫оренштейн перевершив його насичен╕стю зображення. Немов на ксилограф╕╖, перед очима уважного глядача з хаосу л╕н╕й виника╓ зм╕╖ний, бальзак╕вський св╕т; в нетрях гуртожитку люди ╖дять, п'ють ╕ нав╕ть злягаються. Гоша плека╓ раст╕ньяк╕вськ╕ мр╕╖: в╕н хоче пере╕накшити свою долю, п╕дкорити радянське сусп╕льство. Початок в╕длиги, реаб╕л╕тац╕я батька дозволяють йому п╕дняти голову, але в╕н ще не розум╕╓, що висовуватися не варто. «Рабство ╓ необх╕дною для слабко╖ людини умовою», - прочитав Гоша в брошурц╕, яка спростовувала теор╕ю Н╕цше, ╕ збагнув, що йдеться саме про нього. У боротьб╕ за л╕жко-м╕сце краще не рад╕ти заздалег╕дь...

Однак облудна насолода, що охопила Гошу (в╕н - син генерала!), примушу╓ його в╕дкинути звичну манеру брехати й ховатися: в╕н пов╕рив сяюч╕й ╕стин╕ оновлення - ╕ помилився. Гоша зближу╓ться з групою крикун╕в, як╕ вважають, що в ус╕х нещастях Рос╕╖ винн╕ ╓вре╖, складають список сво╖х ворог╕в, проте його ненависть застар╕ла, зг╕ркла. «М╕й перел╕к ворог╕в мав серйозний недол╕к: в ньому був присутн╕й особистий елемент, що надавав ╕деолог╕чно-пол╕тичн╕й битв╕ занадто проза╖чного в╕дт╕нку». Великий б╕й проти стал╕н╕зму в гуртожитку зак╕нчу╓ться болючими ударами в спину. Гоша вага╓ться, не знаючи, на чому зупинити св╕й виб╕р: на дом╕ розпусти для заможних цив╕льних та в╕йськовик╕в чи на змов╕ Щус╓ва. Його приваблюють ритуали змовник╕в, вабить гра. У сцен╕ посвячення Го╖ла да╓ клятву боротися ╤з попл╕чниками Стал╕на: в╕н чита╓ надрукований на шерехатому папер╕ текст урочисто╖ об╕цянки ╕ робить пор╕з на пальц╕, щоб в╕д кров╕ почервон╕ла вода, яку в╕н ма╓ випити.

Ус╕ ц╕ ритуали «б╕с╕в» маленького м╕ста - не «досто╓вського», а хрущовського - немов р╕ка в море, впадають у драматичн╕ под╕╖. В результат╕ погрому з економ╕чним п╕дтекстом, що нагаду╓ под╕╖ 1962 року в Новочеркаську (про них Зах╕д н╕чого не знав упродовж двадцяти рок╕в), в╕дбува╓ться вбивство директора фабрики, який був ╓вре╓м, але довший час приховував свою нац╕ональну належн╕сть п╕д рос╕йським пр╕звищем. «Поки в╕н помирав, натовп знущався над ним, кидав дотепи, як це зробили б д╕ти, як можуть знущатися т╕льки божев╕льн╕, що беруть участь в рос╕йських погромах». Читаючи розпов╕дь про веселих убивць, мимовол╕ згаду╓ш прозу Золя...

Б╕йц╕в-змовник╕в запалю╓ нац╕онал╕стична промова ╖хнього ватажка, що нагаду╓ ╕ дитячу республ╕ку «Брат╕в Карамазових», ╕ б╕с╕вськ╕ збори Неча╓ва-Верховенського: «Мо╖ мил╕, маленьк╕ рос╕йськ╕ хлопчики, чимало найважлив╕ших рос╕йських под╕й починалося непом╕тно, проза╖чно. В Рос╕╖ н╕коли не було справд╕ нац╕онального життя, хоча вона заслугову╓ на це не менше, н╕ж Англ╕я. ╤ нав╕ть коли Стал╕н був змушений врятувати ╖╖ в╕д племен╕ Каганович╕в та ╕нших, в╕н не сказав правди нашому на╖вному ╕ дов╕рливому народов╕, оточеному туманною зав╕сою; троцьк╕зм, космопол╕тизм ╕ так дал╕ - ось визначення, як╕ в╕н був змушений давати, спод╕ваючись з ╖х допомогою утриматися при влад╕: тиран був хитрим, як ус╕ ╕ноземц╕, що стають тиранами в Рос╕╖». Змовники, об'╓днан╕ любов'ю до сили та двос╕чною ненавистю, вир╕шують, в╕дповдно до традиц╕й рос╕йського тероризму на кшталт «Народно╖ вол╕», засудити на смерть ката Молотова (його дружина - ╓врейка), але ╖хня спроба зак╕нчу╓ться жалюг╕дною невдачею...

╫оренштейн належить до дивного племен╕ вигодуваних Рос╕╓ю д╕тей, як╕ з однаковою силою ненавидять ╕ люблять ╖╖. Таким був Розанов, рос╕янин ╕ православний, таким ╓ нев╕руючий ╓врей Горенштейн. Дов╕датись, що чека╓ Рос╕ю, розгадати, чи потр╕бною буде вона в XXI стор╕чч╕ - ось еп╕лог роману. Незважаючи на вс╕ нещастя, як╕ Рос╕я принесла св╕тов╕, без не╖ в╕н стане невп╕знаваним, не схожим на себе. Пом╕рна тиран╕я (радянська влада) -╓диний вих╕д. «Ми повинн╕ стати навкол╕шки ╕ молитися за те, щоб радянська влада не залишала Рос╕ю», - говорить один ╕з геро╖в. Поруч з Гошею, який таки порозумн╕шав, йде похмурою вулицею Лен╕нграда т╕нь в шапц╕-вушанц╕ - Народне Невдоволення. Колись, в часи занепаду царизму, «занапастило воно самодержця вс╕я Рус╕ (...) Зламало, розорило, в╕дновило ╕ замовкло, заснуло, втомилося, померло. ╤ ось Воно в╕дродилося, безсмертне, лен╕нградського р╕здвяного н╕чного дня».

Передчуття ╫оренштейна нав╕юють тривогу: якщо збулася половина, чи не означа╓ це, що й друга половина обов'язково збудеться? Що незабаром побачить ╕нтел╕гент, ширяючий м╕ж небом ╕ землею з накинутою на шию мотузкою, на маленькому табурет╕, - коли в його б╕к мчить розлючений кабан? Знайшовши притулок у Берл╕н╕, найб╕льш неспок╕йному ╕ непередбачуваному м╕сц╕ нашо╖ планети, Горенштейн написав близько двох десятк╕в твор╕в, як╕ нараз╕ не опубл╕кован╕. Але для нього, по сут╕, н╕чого не зм╕нилося: в╕н так само чека╓ розлюченого кабана...


***


Прост╕р прози ╫оренштейна заповнений аж до незвичност╕, ущерть напханий: розгублен╕ обличчя, застар╕л╕ пороки, корзини з пров╕з╕╓ю, дерев'ян╕ халупи - все це вклада╓ться у св╕т без неба, куди не пробива╓ться згори жоден пром╕нчик св╕тла. Грав╕рован╕ картини радянських звича╖в - дивовижн╕, яскрав╕ сцени злиденного, н╕кчемного життя. Баба Авдотьюшка сто╖ть у хвост╕ черги, що веде до смердючого магазину, звиваючись довгим коридором (опов╕дання «З кошичком»). Але Авдотьюшка щаслива, ╖й невимовно щастить, бо д╕стався шматок м'яса, ╕ заради цього вона ладна витерп╕ти ╕ смор╕д в╕д непраних шкарпеток, ╕ людей, що стоять у черз╕ ц╕лий день, ╕ неск╕нченну торговельну в╕йну, яку радянська держава веде проти свого народу. Проте у штовханин╕ бабцю турля╓ чийсь «комсомольсько-молод╕жний, зал╕зобетонний» зад, кошик випада╓ у не╖ з рук. Авдотьюшка опиня╓ться в л╕карн╕, де бачить ув╕ сн╕ св╕й улюблений кошик. Завдяки п╕дсобному роб╕тников╕ вона повернеться з ун╕вермагу до сво╓╖ хазяйки (порожньою, ясна р╕ч), але це означа╓, що «╕ в найтемн╕ших душах ще не зовс╕м згас Божий вогник».

На вулиц╕ Червоних Зорь в однойменн╕й пов╕ст╕ живе Уляна разом з дочкою ╕ сином, а трохи дал╕ - колишн╕й купець Мамонтов; якось в╕н подарував маленк╕й Тон╕ калош╕, аби вона не бруднила н╕г у непролазному багн╕ с╕льсько╖ вулиц╕. В будинку Мамонтових пану╓ достаток, м'як╕ силуети речей виглядають витончено й г╕дно, скр╕зь килими та шпалери; революц╕я, на диво, не зруйнувала цього остр╕вця, хоча й оточила його морем ненавист╕. Поверта╓ться Мендель, чолов╕к Уляни, ╕ забороня╓ дружин╕ та дочц╕ бачитися з Мамонтовими. Одного вечора Уляна та Мендель стають жертвами засуджених волоцюг-граб╕жник╕в, випущених на волю за «ворошиловською амн╕ст╕╓ю»: вони ╜валтують Уляну ╕ вбивають обох. Не пекти Улян╕ пирог╕в, не п╕дгорить у не╖ т╕сто... Тоня опиня╓ться в дитячому будинку; прийомн╕ батьки, др╕б'язков╕ та лицем╕рн╕, в╕зьмуть ╖╖ на м╕сяць до Владивостока, але невдовз╕ в╕двезуть д╕вчинку назад до притулку, де д╕ти кричать до Тон╕: «Мат╕р Божа Курська повернулася!» В к╕нц╕ вулиц╕, осяян╕ райським св╕тлом, на Тоню все життя чекатимуть Мендель та Уляна, схож╕ на закоханих Шагала...

На цих дивних гравюрах, де панують жебрацтво ╕ рутина, осмислен╕ як образ Божий, св╕тло пробива╓ться знизу. Пов╕сть «Муха б╕ля крапл╕ чаю» бентежить ще б╕льше. Тут розпов╕да╓ться про Людину з╕ зруйнованим життям: в╕с╕м рок╕в цей чолов╕к пров╕в у рабств╕ зло╖ та ╕стерично╖ ж╕нки. Життя цього подружжя котилося, н╕би води р╕ки кривди й пекельно╖ ненавист╕; ╕ ось в╕н залишився один, сам на сам з в╕дступаючою хвилею б╕бл╕йних образ╕в, сн╕в про боротьбу християнства з язичництвом. Його обс╕дають жахлив╕ вид╕ння, величезний чайник, що сто╖ть на стол╕, тисне на мозок. Дивний, сумн╕вний псих╕атр-гомосексуал╕ст намага╓ться вил╕кувати його легкими дотиками, пот╕м ╕ в╕н умира╓, запов╕вши геро╓в╕ свого ц╕пка з набалдашником. Це подв╕йне, молочно╖ барви вид╕ння нагаду╓ мен╕ загромаджен╕ малюнки югославського художника Дадо (М╕одрага Джурича), де персонаж╕ копирсаються в божев╕льних питаннях. Р╕зниц╕ затьмарюють його мр╕ю сво╖ми скелетами до╕сторичних страховиськ, ╕ Людина «пише» скульптуру. Його матер╕ал - «червоний мармур з б╕лими прожилками. Кам╕нь з╕ шк╕рою ╕ жиром (...) карельський мармур. ╤ пальц╕, що ростуть ╕з серця, жив╕, з суглобами, з н╕гтями, гарячково стиснут╕, тримають перо в останньому зусилл╕, рештками кров╕, що д╕йшла до них артер╕ями. А в пов╕тр╕ невидиме, ненаписане послання до нас, якими ми ╓ зараз ╕ якими будемо через сто, дв╕ст╕ рок╕в».

Дивна алегор╕я письменницького ремесла, страховисько з картини Дал╕ - пишуча рука, яка вирина╓ з тремтячого нутра. М╕зансцени людяност╕ в текстах ╫оренштейна - в╕д приниження до м'яко╖, повнокровно╖ м╕стики - ╓ незм╕нно тривожними, нав╕ть якщо притча зда╓ться простою жанровою сценкою, фрескою на ст╕н╕ радянсько╖ каплиц╕.


К началу...