Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом*

Л.Ф. Шановний пане Н╕ва! Ось уже к╕лька десятир╕ч Ви очолю╓те В╕дд╕лення слав╕стики ф╕лолог╕чного факультету Женевського ун╕верситету — один ╕з найавторитетн╕ших слав╕стичних центр╕в ╢вропи. Розкаж╕ть про етапи цього шляху. Чим живе факультет сьогодн╕? Що в найближчих планах?

Ж. Н. Наше В╕дд╕лення слав╕стики в╕д початку займалося ╕стор╕╓ю рос╕йсько╖ мови, сучасною рос╕йською, давньоруською та старослов'янською мовами. ╤нш╕ слов'янськ╕ мови не вивчалися, хоча сам я дуже ц╕кавлюся польською мовою та л╕тературою. Ми вимушен╕ обмежити спектр наших слов'янських мов, бо нема╓ кошт╕в, - проте ╓ можлив╕сть розширити спектр наших ╕нтерес╕в у сфер╕ ╕стор╕╖ та пол╕толог╕╖, ╕, зокрема, в напрямку Укра╖ни. А робимо це сп╕льно з новим ╢вропейським ╕нститутом Женевського ун╕верситету.

В╕дд╕лення слав╕стики Женевського ун╕верситету заснував в╕домий л╕нгв╕ст, структурал╕ст Празько╖ школи Серг╕й Карцевський. П╕зн╕ше В╕дд╕ленням керував Олександр Соловйов, згодом м╕й товариш М╕шель Окутюр'╓, француз. ╤ ось уже майже чверть стор╕ччя В╕дд╕лення очолюю я. Нин╕ головний напрям нашо╖ прац╕ -л╕тература XX стол╕ття. ╤стор╕я авангарду - в╕д символ╕зму до, скаж╕мо, обер╕ут╕в. ╤стор╕я ╕дей, прим╕ром, ╕стор╕я нац╕онально╖ ╕де╖ -рос╕йсько╖, а тепер ╕ укра╖нсько╖. Також ╕стор╕я ╓врейсько╖ рос╕йськомовно╖ л╕тератури, що ╖╖ виклада╓ в╕домий фах╕вець Шимон Марк╕ш.

У мене працювали ╕ працюють тепер докторанти та самост╕йн╕ вчен╕; наприклад, пан╕ де Моро╓ написала довол╕ ц╕каву розв╕дку про ж╕ночу проблему в творчост╕ Н╕колая Л╓скова. ╢ й ╕нш╕ докторськ╕ прац╕: пана Жаккара про обер╕ут╕в ╕, зокрема, про поетику Хармса; пан╕ Б'юлля - про ╕стор╕ю в╕дд╕лу критики журналу «Новь╕й мир» за 20 рок╕в - докладний анал╕з, за яким можна вивчати ус╕ сусп╕льн╕ проблеми Рос╕╖ 60 - 70-х рок╕в. Готу╓ться досл╕дження про переклади псалм╕в рос╕йською мовою, починаючи з XVIII ст.; про роль псалм╕в у рос╕йськ╕й поез╕╖ в╕д Сумарокова до Йосифа Бродського, а також ще одна докторська праця - про рецепц╕╖ Малларме в рос╕йськ╕й поез╕╖ та критиц╕. Автор в╕днайшов напрочуд багатий матер╕ал, нав╕ть вислови Льва Толстого про Малларме, щоправда, не зовс╕м при╓мн╕.

Л.Ф. Сьогодн╕ Ваш╕ зв'язки з╕ слов'янським св╕том мають ╕нший характер, ан╕ж: у 60 - 80-╕ роки — з того боку зал╕зно╖ зав╕си. Ви п╕дтримували дисидент╕в, видавали книжки, влаштовували акц╕╖ на ╖хн╕й захист. Чимало з них сьогодн╕ пишуть, що т╕ роки були найщаслив╕шими в ╖хньому житт╕. Яким бачаться Вам той час ╕ т╕ люди тепер?

Ж. Н. Зах╕дна слав╕стика була переважно прорадянською. Щоб зберегти хоча б як╕сь зв'язки з кра╖ною, яку вивчали, доводилося вдаватися до певно╖ самоцензури. Я не погоджувався з таким п╕дходом.

Моя зустр╕ч ╕з дисидентством в╕дбулася дуже рано. Вперше я побував у Рос╕╖ ще студентом, познайомився з Борисом Пастернаком, Ольгою ╤винською та ╖╖ донькою. Тобто потрапив у середовище, яке було не т╕льки, сказати б, найвидатн╕шим у тод╕шн╕й рос╕йськ╕й культур╕, але яке противилося загальникам радянського життя. Арешти, табори, загибель друз╕в - все це, як я зрозум╕в, було справою звичною. Проте Борис Леон╕дович - справжн╕й чар╕вник, ген╕й житт╓рад╕сност╕ — ╕ сво╓ю поез╕╓ю, ╕ вс╕м сво╖м ╓ством опирався цьому й створював довкола себе ауру щастя. Коли-небудь, можливо, напишу про це.

П╕зн╕ше я особисто з╕штовхнувся з жорсток╕стю радянсько╖ бюрократ╕╖ та б╕льшовицьких порядк╕в, ╕ мене вигнали з СРСР напередодн╕ мого шлюбу. Наступним етапом було мо╓ знайомство з книгами Олександра Солжен╕цина - ми з дружиною перекладали його «Раковий корпус», початок «Червоного колеса», статт╕, зокрема знамениту працю про «образованщину». З М╕шелем Окутюр'╓ ми уклали 1970 року велику зб╕рку документ╕в про ╕де╖ та творч╕сть Солжен╕цина. Боротьба м╕ж Солжен╕циним ╕ радянською владою захоплювала мене, як ╕ багатьох у той час. Коли його вигнали з СРСР, ми зустр╕лися з ним. Ця зустр╕ч збагатила мо╖ знання про Рос╕ю, мо╓ в╕дчуття ╖╖. На початку 70-х я поновив сво╖ по╖здки в Рос╕ю ╕ зав'язав нов╕ знайомства з людьми, як╕ брали участь у дисидентському рус╕, наприклад з ╫абр╕елем Суперф╕ном (до його арешту в 1973 р.).

Починаючи з 1974 року комун╕стична влада з тупою вперт╕стю висилала на Зах╕д найталановит╕ших особистостей. Я потоваришував з В╕ктором Некрасовим, дядько якого жив у Лозанн╕, з Андр╕╓м Синявським та його дружиною, з пок╕йним Володимиром Максимовим, мав тепл╕ стосунки з Андр╕╓м Амальриком, його загибель в автомоб╕льн╕й катастроф╕ була для мене тяжкою втратою. Познайомився ╕ з Ернстом Н╓╕зв╓стним, Володимиром Буковським, Натал╕╓ю Горбаневською, Олександром З╕нов'╓вим, Йосифом Бродським. Не виникало потреби ╖здити в Рос╕ю: Рос╕я пере╖жджала до нас. У Женев╕ я запрошував ус╕х цих людей виступити в нас на кафедр╕ та в рос╕йському гуртку.

Час був справд╕ винятковим. Узяти хоча б Олександра З╕нов'╓ва. Я отримав рукопис «Сяючих висот» задовго до публ╕кац╕╖, коли три видавництва рос╕йсько╖ ем╕грац╕╖ в╕дхилили його. З м╕ркувань естетичних ╕, можливо, нав╕ть етичних, ця книжка не п╕дходила н╕ православному видавництву «╤мкапрес», н╕ видавництву «НТС» у Н╕меччин╕. Я прочитав рукопис на одному подиху, це був справжн╕й шедевр: ц╕лком нова сум╕ш гумору, соц╕олог╕╖ та абсурду. Тут-таки зателефонував до свого друга-серба, видавця «L'age d'Homme» у Лозанн╕, з яким приятелюю вже 30 рок╕в, ╕ сказав: «Володимире, треба негайно опубл╕кувати цю книжку. Вона чудова! Я н╕коли не читав н╕чого схожого». Пот╕м Володимир Д╕м╕тр╕╓вич потоваришував з Олександром З╕нов'╓вим. ╤стор╕я ╖хн╕х вза╓мин - окрема розпов╕дь, дуже довга. Отож, поява З╕нов'╓ва - це теж, сказати б, подарунок в╕д радянсько╖ влади.

Дисидентство як пол╕тичне явище вже йшло на спад, коли Брежн╓в вир╕шив в╕дправити на Зах╕д ус╕х дисидент╕в. Майже вс╕х. Зв╕сно, дисидентство втратило в╕д цього пол╕тичну вагу, адже боротьба ззовн╕ — це зовс╕м ╕нша р╕ч, ан╕ж внутр╕шн╕й супротив. Проте з'явилися ╕нш╕ форми протистояння, наприклад, ╤нтернац╕онал опору, заснований Володимиром Максимовим.

Маю зворушлив╕ спогади про р╕зн╕ зустр╕ч╕, як, прим╕ром, про останн╕й концерт Галича у Венец╕╖. В╕н в╕дбувався п╕д час «Biennale de Dissento».

А дал╕ - перебудова та в╕дчуття, що та комун╕стична фортеця прогнила зсередини ╕ невдовз╕ впаде, в╕дчуття, що нарешт╕ реал╕зовано вс╕ мр╕╖ дисидент╕в, що д╕агнози та прогнози Солжен╕цина ╕ Сахарова справдилися, що наста╓ зовс╕м ╕нша епоха. Я переконався в цьому завдяки сво╓му приятелю, якого дуже поважаю як людину ╕ люблю як письменника, - Валентина Распут╕на. В╕н не був дисидентом, але, на мою думку, належав до «морального опору» в 70-т╕ роки. В╕дчувалося, що з настанням свободи йому важко було в╕днайти св╕й голос. П╕сля пов╕ст╕ «Пожежа» (1986 р.) довгий час мовчав, а пот╕м писав головно публ╕цистику. Цей приклад характерний ╕ для ╕нших.

Дисидентам теж доводилось нелегко. Я пам'ятаю ╖хн╕ перш╕ при╖зди у Москву. Наум Коржав╕н при╖хав з Бостона. Вс╕ перебували у неймов╕рн╕й емоц╕йн╕й напруз╕: в╕н плакав (це було в Будинку к╕но), публ╕ка теж плакала. Увесь зал... Наче п╕сля тривало╖ розлуки знову склеювались шматки Рос╕╖. Але емоц╕╖ минають ╕ з'являються нов╕ проблеми, одн╕╓ю з яких ╓ те, що дисидентство вже не потр╕бне. В атмосфер╕ повно╖ свободи - а я вважаю, що в Рос╕╖, як ╕ в Укра╖н╕, пану╓ повна свобода - не повна демократ╕я, але повна свобода, - дисидентство вже не ма╓ сенсу нав╕ть етимолог╕чно. Одн╕ постали займатися пол╕тикою та культурою, ╕нш╕ - «киснуть», розбрелися по сво╖х кутках.

Передовс╕м, щоб продовжувати учительство, я б сказав, моральне, треба було повернутися остаточно, як це зробив Олександр Солжен╕цин. В╕н один ╕з небагатьох так вчинив. Його довго звинувачували в тому, що в╕н не поверта╓ться, але в╕н просто хот╕в завершити сво╓ «Червоне колесо» у Вермонт╕. Коли ж врешт╕ зважився - то повернувся, ╕ повернувся, як бачимо, остаточно. Решта живе на Заход╕ ╕ при╖здить на батьк╕вщину лише зр╕дка. Зв╕сно, вони мають на це право, - але то вже ╕нший триб життя. Ось я, прим╕ром, француз, працюю у Швейцар╕╖. У цив╕л╕зованих кра╖нах так╕ явища ц╕лком нормальн╕. Кордони тут мають суто символ╕чне значення. Кордони Рос╕╖ також зм╕нилися, вт╕м все ще б╕льш важлив╕, ан╕ж, скаж╕мо, кордони м╕ж Швейцар╕╓ю ╕ Франц╕╓ю...

Дисидентство нин╕ не потр╕бне. М╕ж колишн╕ми друзями, союзниками розпочалися справжн╕с╕ньк╕ громадянськ╕ в╕йни. Можливо, це нормально, але страшенно прикро. Хот╕лося б, щоб результати свободи були кращими. Проте, свобода породжу╓ р╕зн╕ плоди, нав╕ть поган╕...

Вочевидь, настав час, коли ми змушен╕ поглянути на дисидентство як на завершений ╕сторичний етап; повинн╕ з'явитися ╕нш╕ спогади, ╕нш╕ книжки, незаан╜ажован╕ боротьбою. Майбутн╕ видання, гадаю, мають врахувати контекст соц╕альний ╕ контекст психолог╕чний - як у Радянському Союз╕, так ╕ на Заход╕.

Вони повинн╕ зберегти значення дисидентства, сказати б, майже м╕стичне, цей пророчий голос, що звучав ╕з уст Солжен╕цина ╕ таких молодих геро╖в, як Буковський та Амальр╕к. Я чекаю таких книг. Спод╕ваюся, наш╕ студенти, найкращ╕ з них, колись в╕зьмуться за цю справу.

Л.Ф. Хот╕лося б, щоб вони звернули увагу ╕ на так╕ яскрав╕ постат╕ укра╖нського опору, як Василь Стус... А тепер ще одне запитання. Пострадянський св╕т зовс╕м не став щаслив╕шим, безпечн╕шим, н╕ж радянський. Сьогодн╕ на його територ╕╖ чимало «гарячих точок». Як╕ сили, на Ваш погляд, здатн╕ зм╕нити ситуац╕ю? Якими бачите Ви, як ╕сторик, тенденц╕╖ розвитку кра╖н Сх╕дно╖ ╢вропи?

Ж. Н. Складне запитання. Перш за все хочу сказати, що я оптим╕ст. ╤з бес╕д з╕ сво╖ми московськими друзями зрозум╕в, в╕дчув - вони мазох╕стично нагн╕тають у соб╕ й довкола себе сво╓р╕дну атмосферу апокал╕псиса. Вони надто швидко забули про те, як╕ зм╕ни в╕дбулися!.. Я вже не кажу про тих божев╕льних, котр╕ починають вихваляти Стал╕на ╕ його часи, забувши про р╕занину, скруту, штучний голод. Я пам'ятаю, як восени 1956 року один радянський студент заявив на загальних комсомольських зборах Московського держун╕верситету про голод в кра╖н╕. Чи треба довго пояснювати, що в╕н зник, ╕, мабуть, опинився в табор╕, що його кар'╓ра зак╕нчилася.

Такий шлях забуття мен╕ вида╓ться абсолютно протиприродним, особливо, якщо це шлях таких ╕нтелектуал╕в, як Олександр З╕нов'╓в чи пок╕йний Володимир Максимов. Я можу знайти психолог╕чне пояснення юрб╕ людей, яку я бачив нещодавно б╕ля мер╕╖ в Санкт-Петербурз╕, -людей, як╕ викрикували п╕д червоними прапорами лозунги обурення, ненавист╕ до сьогодн╕шньо╖ влади, з величезною ностальг╕╓ю за Радянським Союзом, за колишн╕м режимом. А коли це робить ╕нтелектуал, ╕сторик, - то не просто помилка, то ╕нтелектуальний злочин, зрада сво╖х обов'язк╕в, врешт╕, свого минулого.

Проте це один б╕к справи. ╤нший - це те, що вправи з╕ свободою в Рос╕╖ дали не так╕ вже й поган╕ результати (нараз╕ говоритиму т╕льки про Рос╕ю). Могло бути значно г╕рше. Вибори до Верховно╖ Ради, вибори Президента ╢льцина - адже це були в╕льн╕ вибори, нечувана новизна в Рос╕╖! Не можна недооц╕нювати значення таких явищ. Авжеж, ще ╕сну╓ в Рос╕╖ якийсь потяг «назад», «до порядку», але, з ╕ншого боку, реформи, розпочат╕ Гайдаром, дали ╕мпульс, який не стихне, як на мене. ╤ цей ╕мпульс да╓ енерг╕ю ус╕й кра╖н╕. Я думаю, найкраще, що ╓ тепер в Рос╕╖ -в╕дчуття яко╖сь ново╖ енерг╕╖. Проте траг╕чне соц╕альне розшарування принесло багатьом лихо, нестатки. Ус╕ реформатори повинн╕ це враховувати. На Заход╕ дуже полюбляють повторювати: Рос╕я - аз╕атщина. Гадаю, по-перше, це неточно, по-друге - несправедливо. Взяти хоча б ситуац╕ю у Будьоновську. Я тод╕ перебував у Санкт-Петербурз╕. Можна було спод╕ватися г╕ршого - наприклад, хвил╕ акц╕й жорстокост╕ по р╕зних м╕стах. Деяк╕ угруповання, наск╕льки мен╕ в╕домо, вже приготувалися до цього, зокрема в арм╕╖. Проте жодного полювання на в╕дьом не було. Тепер╕шн╕й прем'╓р-м╕н╕стр розв'язав кризу довол╕ цив╕л╕зовано. Це перш╕ вправи Рос╕╖ у вир╕шенн╕ тако╖ кризи, - а на Заход╕ вони добре в╕дом╕. Заручник╕в брали ╕ в американц╕в, й у француз╕в. Так╕ ситуац╕╖, звичайно ж, -екстремальн╕ випробування влади. А в сьогодн╕шн╕й Рос╕╖, з крилом ультранац╕онал╕ст╕в, з не завжди керованою арм╕╓ю, - це величезний ризик. Толерантн╕сть тут ╕нод╕ набира╓ форм не зовс╕м легальних, не таких, як, скаж╕мо, у Швейцар╕╖. Проте добр╕ початки вже ╓. ╤ таке гасло як «Рос╕я для рос╕ян» тепер не ма╓ н╕якого зм╕сту. Рос╕я - моза╖ка, сума р╕зних етн╕чних груп, р╕зних культур, ╕ в цьому ╖╖ багатство.

Стосунки Рос╕╖ з Укра╖ною — теж новий вид вправ (люблю це слово). Н╕коли в дотепер╕шн╕й ╕стор╕╖ Рос╕я не визнавала окрем╕шн╕сть, ос╕бн╕сть Укра╖ни. Як в╕домо, чимало з рос╕ян не розум╕ють, щиро не розум╕ють окрем╕шност╕ Укра╖ни. Н╕ у сфер╕ культури, н╕ у сфер╕ пол╕тики. Вони в╕дчувають б╕ль, наче п╕сля ампутац╕╖ органа свого нац╕онального т╕ла. ╤ кажу я про людей, настро╓них зовс╕м не нац╕онал╕стично, не прихильник╕в Жириновського. За в╕дходом Укра╖ни «плачуть» нав╕ть л╕берали.

Виконавча влада в Рос╕╖ зд╕йсню╓, вочевидь, б╕льш-менш пом╕ркований курс. ╤ це теж добра пропедевтика для кра╖ни. Виходить, можна жити не т╕льки за ╕мперським, але й за ╕ншими правовими та державними критер╕ями. Рос╕йська ╕мпер╕я, можливо, й була доброю формою для свого часу, в усякому раз╕, дала блискучу культуру. Хочемо ми цього чи н╕, але Пушк╕н був пов'язаний з Миколою ╤, або, радше, Микола ╤ був пов'язаний з Пушк╕ним. Вони назавжди залишаться в одн╕й епос╕. Федотов зазначав, що Пушк╕н дав Рос╕╖ в╕дчуття ╕мпер╕╖ та свободи. Але тепер, у пострадянський пер╕од, формула «╕мпер╕я та свобода» вичерпала себе, ╕ без насильства ╖╖ не повернути. Отже, треба знайти ╕ншу. Пошуки ╕ншо╖ формули сп╕впрац╕ з Укра╖ною для Рос╕╖ дуже важлив╕. ╤ для Укра╖ни, ясна р╕ч, теж. Назагал, усе це для рос╕ян - дуже складний, багатий, глибокий ╕сторичний урок. Ми на Заход╕ не повинн╕ робити вигляд (як це часто бува╓), н╕би все так легко, дивуватися, чому вони нар╕кають, що в них не все так ╕деально на початках, як у нас. По-перше, в нас ╕деально не було. Друга св╕това в╕йна — це результат нашого невм╕ння поводитись у ╢вроп╕ впродовж багатьох рок╕в. Деколон╕зац╕я, французька та британська, в╕дбувалася з в╕йнами, р╕заниною, насильством - з обох бок╕в. Результати деколон╕зац╕╖ теж блискучими не назвеш. Жахлива громадянська в╕йна в Алжир╕ не може залишити байдужим жодного французького громадянина, ╕ мене, ╕ вс╕х, хто там воював: адже ще недавно ми вважали, що Алжир — це частина Франц╕╖. Тому не ми повинн╕ повчати. Поради — так, звичайно, але повчань — н╕коли. Окр╕м того, св╕й безпрецедентний ╕сторичний урок Рос╕я в╕дбува╓ не так уже й погано.

Л.Ф. Пане Шва, чи можлива, на Вашу думку, демократична Рос╕я у сьогодн╕шн╕х ╖╖ кордонах?

Ж. Н. Гадаю, н╕хто, перебуваючи при ясному розум╕, н╕ в Рос╕╖, н╕ поза нею, не може бажати остаточного та загального розпаду Рос╕╖... Розпад на ст╕льки шматк╕в, ск╕льки етнос╕в, - це стало б початком дуже небезпечно╖ епохи ╕ було б небажаним для тих, хто там живе. Найкраще залишити кордони такими, якими вони були м╕ж радянськими республ╕ками. Хоча, за вза╓мною згодою, чому б не зробити як╕сь м╕сцев╕ поправки? У Швейцар╕╖ ще недавно кантон Юра в╕докремився в╕д кантона Берна...

Щодо Чечн╕: мабуть, коли б не Дуда╓в, не особливост╕ чеченського характеру, Чечня могла б отримати, залишаючись у Рос╕йськ╕й Федерац╕╖, ст╕льки ж (а можливо, й б╕льше), ск╕льки отримали Дагестан ╕ Татарстан, як╕ живуть значною м╕рою автономно ╕ при цьому виграють у пол╕тичному та культурному план╕. Я був переконаний, що вони не вийдуть з╕ складу Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. Чеченц╕ п╕д кер╕вництвом Дуда╓ва вир╕шили ╕накше. Окр╕м того, д╕╖ рос╕йсько╖ арм╕╖ були неймов╕рно нев╕дпов╕дними, техн╕чно слабкими ╕ дуже жорстокими вже п╕сля перших поразок. На сьогодн╕ склалася ситуац╕я, коли ╕ншого шляху нема╓ - т╕льки ампутувати... ╤ мен╕ зда╓ться, що Чечня стане незалежною. Ще раз сповниться пророцтво Олександра Солжен╕цина, - адже три роки тому в╕н сказав: треба дати незалежн╕сть Чечн╕. Звичайно, в╕н це говорив не з любов╕ до Чечн╕, а з любов╕ до Рос╕╖. Так само, як генерал де ╫олль виступав за незалежн╕сть Алжира, не з любов╕ до Алжиру, а з любов╕ до Франц╕╖. В╕н зрозум╕в, що Франц╕я не може жити з такою в╕йною. ╤, мабуть, з Рос╕╓ю аналог╕чний випадок.

Л.Ф. Пане Шва, Ви вже достатньо ознайомлен╕ з Укра╖ною, ╖╖ пол╕тичною, економ╕чною ситуац╕╓ю, тенденц╕ями становлення незалежност╕. Ви орган╕зову╓те науков╕ конференц╕╖ з укра╖н╕стики, були ╕н╕ц╕атором читання лекц╕й з укра╖нсько╖ ╕стор╕╖, пол╕тики та культури в Женевському ун╕верситет╕... Якою Ви бачите сьогодн╕шню Укра╖ну? Як оц╕ню╓те ╖╖ потенц╕ал модерн╕зац╕╖, демократ╕╖, державност╕?

Ж. Н. Не беруся в╕дпов╕сти на ц╕ запитання. Можу т╕льки сказати, чим я керувався, коли вир╕шив, що Женевський ун╕верситет повинен звернути увагу на Укра╖ну. Я ╕ ран╕ше бував в Укра╖н╕ - у Ки╓в╕, Одес╕, Криму. Про не╖ в мене збереглися найтепл╕ш╕ спомини. Тепер мен╕ захот╕лося з'ясувати, яке значення ма╓ в╕докремлення Укра╖ни в╕д Рос╕╖: тимчасове, вузьконац╕онал╕стичне чи, може, твориться справжня ╓вропейська кра╖на?.. Трохи под╕люся сво╖ми враженнями (повторюю — т╕льки особистими враженнями, а не якимись науковими висновками). Я не знайшов в Укра╖н╕ такого потужного потенц╕алу ново╖ енерг╕╖, який побачив у Рос╕╖. Але зате знайшов людян╕ший п╕дх╕д до пол╕тичних проблем. А це, як на мене, добра запорука для майбутнього. Мен╕ здалося, що проблеми Укра╖ни та ╖╖ певна гетерогенн╕сть потроху вир╕шуються, що напрацьову╓ться певний тип цив╕л╕зованого вир╕шення проблем, ╕ це дуже добрий приклад для Рос╕╖. Коли Рос╕я зрозум╕╓, що поряд з нею не колишня ╖╖ частина, а нова кра╖на, яка потроху виробля╓ цив╕л╕зований, демократичний спос╕б життя - це буде добре для вс╕х.

У будь-якому ансамбл╕ потр╕бно, щоб паралельно в╕дбувалися р╕зн╕ експерименти. Експериментальн╕ п╕дходи, як на мене, виключають монопол╕ю. Я дивлюся на те, що в╕дбува╓ться в Укра╖н╕ (можливо, з точки зору мого зац╕кавлення Рос╕╓ю) як на ц╕кавий урок для Рос╕╖. Так само ╕ Рос╕я - б╕льш н╕ж ц╕кавий урок для Укра╖ни. Передовс╕м в економ╕чному сенс╕.

Вс╕ розум╕ють, що майбутн╓ Укра╖ни т╕сно пов'язане з майбутн╕м Рос╕╖. Якщо, наприклад, Рос╕я знову стане шов╕н╕стичною й ╕мпер╕ал╕стично налаштованою, то не проживе спок╕йно й мирна Укра╖на.

Попри те, мене ц╕кавить Укра╖на з точки зору ╢вропи. Я противник т╕╓╖ ╕де╖, що ╢вропа повинна мати ч╕тк╕ кордони м╕ж, скаж╕мо, латинською, католицькою цив╕л╕зац╕╓ю ╕ православною. На мою думку, найг╕ршим моментом сьогодн╕ ╓ мова, поява кордону м╕ж кирилицею ╕ латиницею, м╕ж православ'ям та католицизмом, Хорват╕╓ю та Серб╕╓ю. Узагальнюю, бо в ареал католицизму входить ╕ протестантизм. П╕вн╕чна ╢вропа - це радше протестантизм. П╕вденна — католицизм.

╤дея, що ╓вропейська межа ма╓ проходити сх╕дними кордонами Польщ╕ (при вс╕й мо╖й любов╕ до Польщ╕ - ╕ це велика й давня любов), - страх╕тлива. Такий п╕дх╕д неправильний ╕ кри╓ в соб╕ велику небезпеку. А Укра╖на, через яку, власне, й проходить межа м╕ж католицизмом ╕ православ'ям, сама ╓ осердям т╕╓╖ проблеми. ╤ те, як вона вир╕шить ╖╖, матиме велике значення для вс╕╓╖ ╢вропи, яка повинна обов'язково по╓днувати крило православне ╕ крило католицьке; як казав Папа Римський, повторюючи слова рос╕йського поета В'ячеслава ╤ванова, - «л╕ва легеня ╕ права легеня». Цей дуал╕зм - складова частина ╢вропи: адже вона - як я бачу ╖╖ - це мр╕я про ╓дн╕сть у багатоман╕тност╕.

Мр╕я про ╓дн╕сть ма╓ зазвичай катастроф╕чн╕ насл╕дки. Згадаймо Наполеона, Г╕тлера- вони теж мр╕яли про об'╓днану ╢вропу. Можливо, ╕ Стал╕н плекав цю мр╕ю. Результати в╕дом╕... Мр╕я про ╓дн╕сть обов'язково ма╓ бути зр╕вноважена розма╖ттям культур, розма╖ттям рел╕г╕й. Я противник ╕де╖ Володимира Соловйова про об'╓днання церков, противник не як пол╕толог, а як християнин. Зв╕сно, кожна рел╕г╕йна людина, кожен християнин чека╓ якогось остаточного об'╓днання. Але це - за обр╕╓м ╕стор╕╖, це - ╕нший вим╕р. А на нашому обр╕╖ можуть бути катастроф╕чн╕ насл╕дки. Потр╕бен д╕алог, вза╓мне розум╕ння ╕ повага.

Розпад Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖ - добре це чи погано? З одного боку, Рос╕йська ╕мпер╕я, скаж╕мо, перед Першою св╕товою в╕йною - все-таки певний ансамбль ╕з розкв╕том культури, зародками майбутньо╖ демократ╕╖ (вона розвивалася швидко). Нав╕ть радянська ╕мпер╕я мала сво╖ певн╕ «плюси». Деяк╕ галуз╕ культури розвивалися, а ╕нш╕

гинули. Не можна заперечувати ╕ поняття «радянсько╖ л╕тератури», до не╖ входили не лише твори продажних автор╕в соцреал╕стичних «бестселер╕в», але й справжн╕ голоси, наприклад, Юр╕я Трифонова. З ╕ншого боку, розпад таки в╕дбувся, тобто ситуац╕я стала якоюсь м╕рою «╓вропейською»: адже роздроблення ╕ ╓ нормальним станом ╢вропи. Маю на уваз╕ розма╖ття при певн╕й символ╕чн╕й ╓дност╕. Цю формулу можна застосувати ╕ до Рос╕╖, ╕ до Зах╕дно╖ ╢вропи, ╕ до ╢вропи загалом. Спод╕ваюсь, ця формула врешт╕ й переможе.

Л.Ф. Ви добре зна╓те слов'янську ем╕грац╕ю, особливо рос╕йську. Ще вчора ╖╖ роль була неоц╕ненною в справ╕ збереження духовно╖ культури, знищувано╖ Лен╕ним, Стал╕ним, Хрущовим, Брежн╓вим та ╖хн╕ми сатрапами. Якою Ви бачите культурну роль ем╕грац╕╖ сьогодн╕? Я запитую про рос╕йську ем╕╜рац╕ю, як ближчу Вам, але, зв╕сно, аналог╕чн╕ проблеми стоять ╕ перед укра╖нською.

Ж. Н. Мен╕ зда╓ться, що орган╕чно ц╕ ем╕грац╕╖ втратили сво╓ значення. На цьому етап╕ ╖хня роль у збереженн╕ мови ╕ культури вже не ма╓ сенсу. Деяк╕ ем╕грац╕╖ залишаються на таких позиц╕ях, наче живуть серед ворог╕в, - створюють добров╕льн╕ гетто та замикаються в них. Це, звичайно, помилка.

Потр╕бен д╕алог м╕ж р╕зними культурами. Рос╕йська д╕аспора 20 - 30-х рок╕в, що складалася з╕ ст╕лькох видатних художник╕в, ф╕лософ╕в, письменник╕в, не кажучи вже про економ╕ст╕в, ╕нженер╕в, ум╕ла вести д╕алог ╕з зах╕дними культурами. Бо, можливо, вони знали мови ╕ французька та англ╕йська культури не були ╖м чужими. Так чи ╕накше, вони не замкнулися на соб╕ (за р╕дк╕сними випадками) ╕ створили те, що неможливо було створити в Рос╕╖. Борис Поплавський, Георг╕й Адамович або, якщо взяти в╕дом╕ш╕ ╕мена, Володимир Набоков, ╤ван Бун╕н - ц╕ люди в╕дкрито дивилися на новий св╕т ╕ вели д╕алог, ╕нод╕ дуже г╕ркий, як наприклад, Бун╕н, Набоков або Тефф╕, але пл╕дний. Чимало з них найкращ╕ твори написали саме в ем╕грац╕╖. У сфер╕ живопису - теж були надзвичайн╕ усп╕хи. Згадаймо, прим╕ром, внесок рос╕йських художник╕в у Паризьку школу. Так, вони багато взяли в╕д Паризько╖ школи, але ╕ ╖й ск╕льки дали! Завдяки цьому симб╕озов╕ ми ма╓мо Сут╕на, Полякова... А в музиц╕! Наприклад, Стравинський ╕ швейцарський письменник Рам'ю подарували нам «╤стор╕ю солдата».

Тепер рос╕яни та укра╖нц╕ ем╕грують за кордон т╕льки з економ╕чних причин. Авжеж, р╕вень життя там вищий, побут легший, - це зрозум╕ло. Але хочеться, щоб вони не злилися повн╕стю ╕з зах╕дним сусп╕льством, як це часто бува╓, зокрема в Америц╕. Св╕домо чи неусв╕домлено ем╕гранти намагаються влитися у довколишн╓ середовище. Я думаю, що люди з Рос╕╖ та Укра╖ни, як╕ живуть на Заход╕, ╕ тамтешн╕ мешканц╕ повинн╕ створити якусь р╕вновагу, вибудувати мости м╕ж р╕зними сусп╕льствами та культурами.

Л.Ф. Дек╕лька останн╕х рок╕в Ви чита╓те курс, який умовно назвали «Пам'ять про нелюдське»: осмислення найб╕льших трагед╕й в╕ку - фашизму, комун╕зму. Важко уявити, ск╕льки духовно-психолог╕чних сил потр╕бно, щоб не в╕двернутися в╕д цього моря кров╕, тортур, страждань. Чи не могли б Ви окреслити коло основних ╕дей цього циклу?

Ж. Н. Це почалося давно, нав╕ть не пам'ятаю коли. Ще малим я жив у м╕ст╕ Клермон-Ферран. Пам'ятаю окупац╕ю, пам'ятаю арешти ╓вре╖в, пам'ятаю заляканих людей, що шукали притулку в нашому дом╕. Пам'ятаю облави гестапо, пам'ятаю, як ╕шла група заарештованих людей, ╕ моя мати сказала мен╕, семир╕чному хлопчиков╕: «Н╕коли не забувай про це».

Пот╕м - м╕й досв╕д у Рос╕╖, зустр╕ч╕ з людьми, як╕ пережили щось схоже. Зустр╕ч ╕з колишн╕м викладачем латини, що був у таборах, втратив с╕м'ю... Це був дуже заляканий чолов╕к. Пам'ятаю, як в╕н прагнув говорити з╕ мною - тод╕ ╕ноземц╕в у Рос╕╖ була буквально жменька, - але боявся говорити.

Ми з дружиною приятелювали з пок╕йною Сарою Кофман. Вона - французький ф╕лософ польсько-╓врейського походження. Батько був рабином, заарештований 1942 року, загинув у Аушв╕ц╕. С╕м'я - мати та восьмеро д╕тей - вижила, ╖х переховували у французьких с╕м'ях. Сара д╕лилася з╕ мною сво╖ми споминами. Найтраг╕чн╕шим був спогад про батька. Як пам'ять про нього залишилося т╕льки одне перо, яке зберегла мати ╕ подарувала Сар╕. Б╕льше н╕чого - н╕ папер╕в, н╕ лист╕в. П╕д враженням трагед╕й Аушв╕ца Сара Кофман по-сво╓му переосмислила значення Фройда та Н╕цше, особливо Н╕цше. Вона написала чудов╕ книжки про п╕знього Н╕цше, коли в╕н уже був на меж╕ божев╕лля. Яких зусиль вартували ╖й ц╕ спогади! Я дивився на не╖, розмовляв з нею ╕ розум╕в, як важко пам'ятати, яке це страждання - збер╕гати спогади. Вона займалася психоанал╕зом, а психоанал╕з - це техн╕ка пригадування. Сара п╕дходила до Фройда з╕ сво╓╖, ╕накшо╖ точки зору - не як до л╕кування наших маленьких едипових комплекс╕в, ╖й ╕шлося про едиповий комплекс вс╕╓╖ ╢вропи, вс╕╓╖ ╓вропейсько╖ цив╕л╕зац╕╖ -християнсько╖, юдейсько╖, ╖╖ п╕дх╕д дуже важко прозоро окреслити, вона сама намагалася його знайти ╕, вочевидь, знайшла у сво╖х книгах.

Врешт╕-решт, вона почала згадувати найболюч╕ше — батька, його арешт, те, як вони з мат╕р'ю вижили ╕ як вона зненавид╕ла мат╕р тому, що та не дозволяла ╖й при╓днатися до християнсько╖ цив╕л╕зац╕╖, до друго╖ матер╕ - парижанки, яка врятувала ╖х. Це надзвичайно бол╕сна книга, яку Сара назвала дуже сухо: ╕менами двох вулиць -Рю Орденер ╕ Рю Лаба. На одн╕й «Рю», тобто вулиц╕, мешкала ╖╖ справжня мати - ╓врейка, на ╕нш╕й - друга мати, християнка, сп╕вачка, що врятувала ╖х. Вдячн╕сть за порятунок здавалася зрадою перш╕й матер╕, вона сприймала це саме так. Едип╕в комплекс у цьому випадку був значно глибшим. Це був дом╕нуючий образ в╕дсутнього батька, образ Старого Запов╕ту та старозапов╕тно╖ цив╕л╕зац╕╖, культури ╕ - закохан╕сть у новозапов╕тну та в ново╓врейську. Сара не першою порушила цю проблему, вона ╓, наприклад, в Осипа Мандельштама, та в багатьох французьких письменник╕в ╓врейського походження. Але для Сари проблема була особливо гострою. Все зак╕нчилося ╖╖ самогубством...

Мен╕ (а я п╕знав лише в╕дображення цього всього) важко ╕, можливо, не потр╕бно торкатися ц╕╓╖ теми. Вт╕м, вир╕шив спробувати. Що сп╕льного у цих страшних переживаннях нелюдського, якщо поглянути на них з боку Аушв╕ца та, скаж╕мо, з боку Колими?

Висновк╕в, зв╕сно, нема. ╢ ряд спостережень, ряд аргумент╕в. ╢диний висновок: згадан╕ жертви - сп╕льн╕ для нас. Нема╓ монопол╕╖ на спогади. Нав╕ть у д╕тей-жертв. Ще можна додати: цей мартиролог - наш. Мартиролог ╓ в ╢русалим╕. Шкода, що його нема╓ у Москв╕. ╤ не заради яко╖сь мазох╕стсько╖ насолоди -╓ просто борг ╕ очищення душ╕ нац╕╖. Так само, як ми повинн╕ ховати мертвих. Це споконв╕чне правило людства. Рос╕я ще цього не зробила. Я знаю, товариство «Мемор╕ал» та ╕нш╕ намагаються щось зробити, але до к╕нцевих результат╕в ще далеко.

╤ якщо в Рос╕╖ такий мемор╕ал буде, в╕н не належатиме т╕льки ╖й. Це наша сп╕льна ╕стор╕я, сп╕льна вина, якась та╓мнича вина вс╕х ╕, можливо, якесь загальне спас╕ння завдяки тим мученикам.

Л.Ф. Ви живете в кра╖н╕ (точн╕ше в кра╖нах, у Франц╕╖ та Швейцар╕╖), як╕ ми назива╓мо цив╕л╕зованими. Чи бачите Ви тенденц╕╖ розширення цього св╕ту, цього простору? Що треба зробити, аби на пороз╕ третього тисячол╕ття цив╕л╕зован╕ тенденц╕╖ дом╕нували?

Ж. Н. Для багатьох очевидно, що наша техн╕чна цив╕л╕зац╕я пов'язана з просв╕тництвом, з тр╕умфом розуму. Але я не певен, що це так: точн╕ше, ун╕версал╕зм зовс╕м не ╓ ун╕версальним. Далеко не все людство под╕ля╓ ╕деал просв╕тництва, толерантност╕, ╕деал, який нам, французам, прищепив М╕шель де Монтень: довкола лютували рел╕г╕йн╕ в╕йни, а в╕н сид╕в у замку ╕ писав сво╖ чудов╕ «Спроби» (хоч ╕ додав, що ╕нод╕, зваживши вс╕ аргументи, чесна людина мала б вийти з╕ сво╓╖ «веж╕»).

Боюся, цей етап уже завершено. Ми сам╕ завершили його Другою св╕товою в╕йною, ╖╖ безумством, безумством кривавих утоп╕й, як╕ виростали, на жаль, на ╜рунт╕ християнського ареалу, точн╕ше, юдеохристиянського. Г╕тлеризм, стал╕н╕зм - був не в Африц╕, не серед абориген╕в тихоокеанських остров╕в ╕ не в Кита╖ (у Китай це прийшло в╕д нас), - а у нас!.. Я гадаю, нам не втекти в╕д насл╕дк╕в усього цього, а техн╕чна цив╕л╕зац╕я ц╕лком може розвиватися ╕ в ╕нших типах сусп╕льств, як╕ не под╕ляють ╕деалу просв╕тництва. Можливо, це буде ╕нший антрополог╕чний тип ╕сторичного прогресу. ╤нструменти «ун╕версал╕зму» - вже в руках ворог╕в ун╕версал╕зму.

Чи означа╓ це, що ми зак╕нчилися, або, говорячи словами Шпен╜лера, цив╕л╕зац╕я п╕шла в╕д нас, чи за словами Льва Гум╕льова, «пас╕онарн╕сть» перейшла до ╕нших? Фукуяма вважав - ╕стор╕я ск╕нчилася, тобто перемогла демократ╕я, перемогло просв╕тництво ╕ наста╓ епоха, коли не буде ╕стор╕╖ ╕ ми вс╕ будемо громадянами спок╕йного, затишного, демократичного, позбавленого потряс╕нь часу.

Я не згоден з Фукуямою. ╤стор╕я не ск╕нчилася. Можливо, вона йде в╕д нас, оск╕льки в╕д нас в╕дходить вольова енерг╕я. Без енерг╕╖ н╕ людина н╕чого не зробить, н╕ нац╕я, н╕ ╢вропа. Ми диву╓мося сво╖й нездатност╕ повернути мир у Босн╕ю та Герцеговину. Бо, передовс╕м, (окр╕м вс╕х тамтешн╕х проблем) не ма╓мо енерг╕╖. Тому що дивимося на ╕стор╕ю як на наведення порядку -так пол╕ц╕я наводить лад на наших вулицях: спок╕йно, бюрократично. Такий спос╕б не годиться, це надал╕ не бажано, я не хочу суто бюрократично╖ ╢вропи, надто спок╕йно╖. Можливо, жилося б добре, проте зр╕с би - неминуче! - в╕дсоток самогубств -самогубств через порожнечу. Адже ╓ самогубства, як╕ надають життю сенс, а ╓ звичайн╕ св╕дчення в╕дсутност╕ сенсу життя. ╤ вони - останн╕й пошук цього сенсу. Без мети ╢вропа стане порожн╕м всесв╕том.

Отже, щодо ц╕╓╖ проблеми я менш оптим╕стично налаштований. Техн╕чна цив╕л╕зац╕я розвива╓ться т╕льки за умов толерантност╕, просв╕тницьких ╕деал╕в, рел╕г╕йного розма╖ття. Реформац╕я, скаж╕мо, дала перший поштовх Ренесансов╕, Ренесанс - Просв╕тництву, Просв╕тництво - т╕й науков╕й революц╕╖, яка дала нашу цив╕л╕зац╕ю. Але ця генеалог╕я, тобто генеалог╕я нашо╖ ╢вропи, не под╕ля╓ться рештою св╕ту. Ми обманю╓мо себе, гадаючи, що т╕льки за наших умов може в╕дбуватися техн╕чний прогрес. В╕н вислиза╓ в╕д нас, немов кр╕зь пальц╕.


* Бес╕ду з Ж. Н╕ва записав Л. Ф╕нбер╜ у Женев╕ 1994 року.

К началу...