Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Щоб ╕снувала розбита мр╕я, спершу треба мати мр╕ю. Мр╕я була та ╓, ╕ 1989 р╕к, дата пад╕ння символ╕чно╖ та вкрито╖ кров'ю ст╕ни, що розд╕ляла «╖х» ╕ «нас», залиша╓ться одн╕╓ю з найважлив╕ших дат нашого життя й ц╕лого стол╕ття. У наших сус╕д╕в з╕ Сходу ╓ «мр╕я про ╢вропу», ц╕ла низка бажань; ми можемо сприймати це як облогу чи виступати в рол╕ приск╕пливих митник╕в: а що це ви там прихову╓те? Саме тому, що ╓ мр╕я, розрив ста╓ дедал╕ небезпечн╕шим. Саме тому, що вже ╕сну╓ розбита мр╕я, необх╕дно якнайскор╕ше подолати його. ╤з розчаруванням не можна миритися, треба д╕яти негайно...

Розчарування настало дуже швидко, невдовз╕ п╕сля пад╕ння Берл╕нсько╖ ст╕ни, яка символ╕зувала под╕л ╢вропи. Звичайно, демократ╕я охопила нов╕ територ╕╖, але водночас у Хорват╕╖, Босн╕╖, Чечн╕ почалися жорсток╕ в╕йни. У окремих випадках, наприклад, у Молдав╕╖, доводиться силою п╕дтримувати порядок. У кра╖нах, що межують ╕з Рос╕╓ю, -Груз╕╖, В╕рмен╕╖, Азербайджан╕, Таджикистан╕ теж виникли серйозн╕ конфл╕кти. Що це? Насл╕дки повернення свободи? Переможен╕ ╕мпер╕╖ породжують ностальг╕ю. Ностальг╕я за комун╕стичною ╕мпер╕╓ю справд╕ в╕дчува╓ться.

Посткомун╕зм, як ╕ постмодерн╕зм, визначають як «п╕сля». Обидва явища знову ставлять п╕д сумн╕в те, що залишилося в╕д епохи Просв╕тництва, в╕д ╕де╖ св╕тового прогресу. Обидва приголомшили св╕т скептицизмом щодо ╕стор╕╖ та ╖╖ лог╕чно╖ посл╕довност╕, опором ╕деолог╕ям, але в результат╕ стала очевидною певна розпливчаст╕сть: рел╕г╕╖ без Бога, зм╕ни без опори на сусп╕льство - це к╕нець ман╕хейсько╖ драми. Траг╕чне змушене т╕кати зв╕дус╕ль. «Культури р╕зн╕, децентрал╕зован╕, ╕гров╕, - говорить Терр╕ ╤глетон ╕ дода╓, - на жаль це так», - бо цей ╕сторик постмодерно╖ епохи в╕дчува╓ ностальг╕ю за Просв╕тництвом.

Комун╕стична парт╕я Франц╕╖ замовила проект споруди Центрального ком╕тету арх╕текторов╕ Н╕ме╓ру - це приклад по╓днання модерн╕зму та комун╕зму, тут очевидна перемога просв╕тництва. Сьогодн╕, писав Франсуа Фюре перед смертю, ми ма╓мо новий сп╕льний горизонт людства менш за╕деолог╕зованим та набагато гнучк╕шим: рухлив╕сть - ось його сп╕льний знаменник ╕ зветься в╕н кап╕тал╕зм.

Звичайно, рос╕йський авангард був знищений. Звичайно, у 1956 роц╕ комун╕зм визнав свою рабську ╕ темну природу, ╕снування Гулагу. Але етикет м╕фу збер╕гся - почали говорити про «прогресивн╕ сили», ╕ довга низка зрадник╕в комун╕зму, починаючи з Бориса Сувар╕на та зак╕нчуючи Радживом Ганд╕, власне н╕чого не зм╕нила. Поки не настав 1989 р╕к...

Один ╕з видатних ╕сторик╕в рос╕йсько╖ революц╕╖, американський учений Р╕чард Пайпс нещодавно у сво╓му есе зд╕йснив спробу синтезу власних роб╕т, присвячених чи не найважлив╕ш╕й под╕╖ XX стол╕ття. В╕н формулю╓ проблему у вигляд╕ трьох питань: «Чому царський режим вдалося так легко зруйнувати? Чому виграв Лен╕н? Чому саме Стал╕н став наступником Лен╕на?» Ориг╕нальн╕сть Пайпса поляга╓ в тому, що в╕н зм╕ню╓ уявлення про випадков╕сть та необх╕дн╕сть у п╕дход╕ до цих трьох питань. Марксисти та ╖хн╕ супротивники часто в╕дпов╕дали на перш╕ два питання, звертаючись до економ╕чно╖ та соц╕ально╖ необх╕дност╕, а трет╓ питання пов'язували ╕з випадков╕стю. У Пайпса все навпаки. Царизм не був схильний до руйнац╕╖. Якби Микола II послухався Распут╕на та д╕яв так, як невдовз╕ вчинив Лен╕н, тобто встановив сепаратний мир ╕з Н╕меччиною та Австр╕╓ю, в╕н врятував би свою корону, можливо, н╕мц╕ перемогли б ╕ тод╕ не було б н╕ нацизму, н╕ Друго╖ св╕тово╖ в╕йни, н╕, тим б╕льше, холодно╖ в╕йни. Лен╕н — фанатик, якого п╕дтримувала незначна менш╕сть, - теж м╕г ╕ не перемогти. Ус╕ вважали його усп╕х тимчасовим, ╕ супротивники, есери та меншовики, п╕дтримали Лен╕на лише тому, що його становище здавалося ╖м слабким. ╤ навпаки, ц╕лком лог╕чно, що Стал╕н ╓ наступником Лен╕на, хоча б тому, що останн╕й не знищував сво╖х товариш╕в по парт╕╖. Стал╕н╕зм - це лен╕н╕зм плюс ф╕зичне знищення.

Чи пояснюють ц╕ три питання Пайпса четверте питання — про причини блискавично╖ та неспод╕вано╖ поразки комун╕зму? Чому гак сталося? Наск╕льки це було випадково (наприклад, зустр╕ч польского роб╕тника Валенси з ╕нтелектуалами Мазовецьким та Тереком, чи прих╕д до влади Михайла Горбачова, чи дипломатична майстерн╕сть канцлера Коля)? Наск╕льки необх╕дно? Якщо ми перечита╓мо Раймона Арона, який був ц╕лком упевнений, що б╕льшовицький соц╕ал╕зм духовно мертвий, то побачимо, як в╕н бореться з характерною для того часу дихотом╕╓ю марксизму та ╕нтелектуал╕в-католик╕в, викрива╓ «оп╕ум ╕нтелектуал╕в», але не пророку╓ майбутнього розриву. Ц╕ла ╕сторична школа наполягала на твердженн╕ про знищення громадянського сусп╕льства в СРСР; отже, н╕якого оновлення в╕д нього не оч╕кували. Багато хто нав╕ть вважав, за висловом Лен╕на, що Зах╕д дасть Кремлю мотузку, аби пов╕ситись. Для оголошення поразки ц╕╓╖ комун╕стично╖ ╕мпер╕╖, треба було анал╕зувати з ╕ншо╖ точки зору.

Я процитую «Соц╕олог╕ю комун╕зму» Жюля Моннеро, яка вийшла у 1949 роц╕. Моннеро зд╕йсню╓ блискучий анал╕з явища, яке в╕н назива╓ «╕сламом XX стол╕ття», маючи на уваз╕ комун╕зм, який, на його думку, явля╓ собою секулярну рел╕г╕ю та св╕тову державу. Для нього характерне зм╕шання рел╕г╕йного ╕ пол╕тичного. М╕ф неможливо заперечити, ╕ комун╕зм став м╕фом: фрагменти м╕фу можуть в╕дмирати, але, стверджу╓ Жюль Моннеро усл╕д за Жоржем Сорелем, «важливий м╕ф у його сукупност╕». Моннеро одним ╕з перших передбачив крах ц╕╓╖ ╕мпер╕╖ через анал╕з м╕фу, в╕н пом╕тив внутр╕шн╓ протир╕ччя м╕ж ╖╖ прагненням бути imperium mundi (свiтовою ╕мпер╕╓ю) та наявн╕стю ╕ншого св╕ту, який стояв перед ним ╕ протистояв йому, вже сам цей факт означав поразку. М╕ф про св╕тову державу наштовхнувся на перешкоду, почав слабшати та, зрештою, був висм╕яний. «Спогади» сьомого (та останнього) генерального секретаря Михайла Горбачова п╕дтверджують, що для цього сентиментального лен╕нця, висунутого Брежн╓вим та вихованого Андроповим, м╕ф про ╕мпер╕ю вже не був таким ст╕йким ╕ почав розпадатися. Для Горбачова радянська ╕мпер╕я залишалася реальн╕стю. В╕н дасть урок Солжен╕цину, коли той запропону╓ Рос╕╖ в╕дмовитися в╕д ╕де╖ ╕мпер╕╖. «Погляньте на м╕й Ставропольський край, - каже в╕н, — це приклад ╕мперсько╖ радянськост╕». Коли ╕сторик Дмитро Лихачов, який у 1989 роц╕ заснував Фонд рос╕йсько╖ культури, що збирав кошти на в╕дбудову нац╕ональних пам'яток, зруйнованих б╕льшовиками, в╕дмовився в╕д «радянсько╖ справи» п╕сля серпня 1991 року (це ще до грудня 1991, до Б╕ловезько╖ угоди, яка засв╕дчила руйнац╕ю ╕мпер╕╖), Горбачов ╕з г╕ркотою докоря╓ йому. Коли впала ╕мпер╕я, ╕сторик не м╕г не звернутися до «рос╕йсько╖ справи». А Горбачов, який залишився лен╕нцем, вважа╓, що для ╕стор╕╖ це крок назад, деградац╕я людсько╖ сутност╕. Горбачов - представник радянсько╖ номенклатури, який так ум╕ло маневрував у б╕льшовицьк╕й систем╕, в╕ртуозний тактик у стосунках з╕ старою гвард╕╓ю радянського «╕стебл╕шменту», не розум╕╓, що гру програно, ╕мпер╕ю знищено. Чи в╕н насправд╕ казав ╢льцину: «Якщо ви зруйну╓те Радянський Союз, перше коло, на якому все трима╓ться, то друге, Рос╕йська Федерац╕я, довго не витрима╓»? Принаймн╕, так стверджу╓ його сп╕врозмовник. Диву╓ т╕льки одне: нереал╕стичн╕сть мислення людини, яка, однак, в╕д╕грала вир╕шальну роль в ╕стор╕╖, завдавши б╕льшовизму могутнього удару ╕зсередини.

Пот╕м настав зоряний час для горбачовського виразу «сп╕льний ╓вропейський д╕м». У Рос╕╖ його зустр╕ли з ворож╕стю чи байдуж╕стю (що, до реч╕, викликало велике здивування Заходу) саме через те, що в╕н завдав удару по б╕льшовизму, не в╕дмовляючись в╕д соц╕ал╕зму. Це формулювання було висунуто у 1985 роц╕, аби подолати розрив м╕ж Сходом та Заходом, який виник п╕д час б╕льшовицького правл╕ння та «холодно╖ в╕йни». Цитую «Спогади» колишнього президента СРСР: «Обм╕рковуючи завдання нашо╖ ново╖ зовн╕шньо╖ пол╕тики, я не м╕г б╕льше розглядати пол╕тичну карту ╢вропи як р╕знобарвне клаптеве полотно. Мен╕ стало зрозум╕ло, що ╓вропейська цив╕л╕зац╕я ма╓ сп╕льн╕ корен╕, ╕ хоч би якою р╕зноман╕тною вона була, по сут╕ вона явля╓ собою ╓дине ц╕ле я дедал╕ гостр╕ше в╕дчував, що протиставлення двох блок╕в ма╓ суто умовний характер, ╕ що «зал╕зна зав╕са» - явище застар╕ле».

Не варто шукати в ц╕й книжц╕ докладного розгляду проблеми сп╕льних корен╕в - цього ви у н╕й не знайдете, але ц╕лком зрозум╕ло, як сьомий генеральний секретар ЦК КПРС тлумачив «сп╕льн╕ корен╕». Бажаючи зберегти парт╕ю Лен╕на та радянську ╕мпер╕ю, в╕н, однак, почав у окремих речах дошукуватись ╕сторично╖ правди (наприклад, генералу Ярузельському було надано документи, що засв╕дчували в╕дпов╕дальн╕сть радянського КДБ за масов╕ вбивства у Хатин╕), добиватися в╕дносно╖ рел╕г╕йно╖ свободи (зв╕дси його в╕зит до Ватикану, коли ╤оанн Павло II повторив сво╖ слова: «╢вропа ма╓ дихати обома легенями», маючи на уваз╕ католицький Зах╕д та православний Сх╕д), нарешт╕, в╕дмовився в╕д силових метод╕в у стосунках всередин╕ ╕мпер╕╖; але його д╕алог ╕з литовським народом незадовго до розправи у В╕льнюс╕ в с╕чн╕ 1990 року ще раз доводить, що прогресивн╕сть погляд╕в Горбачова мала сво╖ меж╕. Насправд╕ в╕н погано зрозум╕в литовських нац╕онал╕ст╕в, яких зустр╕в у В╕льнюс╕ в 1990 роц╕.

Поняття «сп╕льний ╓вропейський д╕м» у той час сприймали з недов╕рою, бо воно загрожувало ╢вроп╕ рос╕йсько-американським союзом, який м╕г поглинути маленьку ╢вропу. Ним важко було оперувати ще й тому, що досить складно побудувати сп╕льний дах над спорудами р╕зно╖ висоти та в╕ку. Це добре видно ╕з суперечностей, що постали м╕ж радянським велетнем та маленькою Литвою: н╕який сп╕льний дах неможливий, якщо в╕дмовитися в╕д застосування сили. М╕ж двома кра╖нами спостер╕га╓ться великий розрив: це дв╕ зовс╕м р╕зн╕ ╕стор╕╖, дв╕ рел╕г╕йн╕ сфери, дв╕ досить р╕зн╕ стад╕╖ ╓вропейсько╖ ╕стор╕╖. Велике княз╕вство Литовське розчинилось у Польськ╕й корон╕ в той час, коли Москов╕я стала могутньою силою в ╢вроп╕. Нова Литва, утворена в 1918 роц╕, була поглинута СРСР в 1939 з╕ згоди Г╕тлера, додайте до цього з╕ткнення ╕деолог╕й д╕аспори, литовського марксизму, профашист╕в та ще й ностальг╕ю за польською Литвою, сп╕вцем яко╖ був поет Чеслав М╕лош. Безперечно, ця складна Литва, хоча й була п╕д радянським впливом протягом чотирьох десятил╕ть, зажадала свободи, як т╕льки розкрився кулак тотал╕таризму. Тут та ж нездоланна в╕дм╕нн╕сть, яка ╕снувала м╕ж Польщею та СРСР, але у зменшеному та складн╕шому вигляд╕. У Польщ╕ роб╕тник-електрик зм╕г зм╕нити обличчя св╕ту. Батько ц╕╓╖ ново╖ ╢вропи, який зняв напруження м╕ж двома полюсами, це не та людина з Кремля, а роб╕тник ╕з ╫данська - Лех Валенса. (Роб╕тник повернув ╕стор╕ю, як любили казати партократи, але у зворотн╕й б╕к! Ц╕кавий еп╕лог марксизму...).

В╕домо, що висл╕в «зал╕зна зав╕са» належить У╕нстону Чер-ч╕лю. Цей терм╕н походить в╕д назви театрально╖ зав╕си, яка перешкоджа╓ поширенню вогню з╕ сцени у зал для глядач╕в. Однак ще на початку комун╕стично╖ ери цей вираз був використаний Василем Розановим у його останн╕й книжц╕, яку в╕н продиктував перед тим як померти в╕д голоду у Тро╖цько-Серг╕╓в╕й Лавр╕ в 1919 роц╕ - це «Апокал╕псис нашого часу». Згаданий уривок ма╓ назву «La Divina comedia». В╕н зовс╕м короткий: «В ╤стор╕╖ Рос╕╖ з брязкотом, скреготом та скрипом пада╓ зал╕зна зав╕са. Виставу зак╕нчено. Публ╕ка вста╓. Час одягатися та повертатися додому. Вона огляда╓ться. Нема╓ н╕ одягу, н╕ будинк╕в». Байдужий до мр╕й про духовну революц╕ю, якою була захоплена уява багатьох його друз╕в-╕нтелектуал╕в, Розанов бачив, як упала «зал╕зна зав╕са», зв╕вши нан╕вець здобутки рос╕йсько╖ ╢вропи. Я нагадаю слова Досто╓вського про те, що рос╕йська л╕тература вийшла з «Шинел╕» Гоголя, тобто з╕ сп╕вчуття до принижених. Сп╕вчуття та порядок у дом╕, зда╓ться, п╕шли надовго з рос╕йського життя.

У ц╕й коротк╕й допов╕д╕ ми не говоритимемо про Рос╕ю радянських час╕в. Скажемо просто, що в 1989 роц╕ зав╕са, яка впала у 1919, знову п╕днялася й вистава триватиме. Але з чого ж вона почнеться? З т╕╓╖ само╖ сцени, з т╕╓╖ само╖ репл╕ки, на як╕й перервалася, коли впала зав╕са? Зав╕са п╕днялася на сценах двадцяти-тридцяти народ╕в - маленьких ╕ великих, давн╕х та зовс╕м молодих.

Отже ми бачимо, що в Рос╕╖ та Сх╕дн╕й ╢вроп╕ вистава трива╓. Рос╕я знову в╕дкрива╓ для себе царський прапор, православну урочист╕сть, рос╕йську ф╕лософ╕ю, пересл╕дувану, починаючи з 1922 року, коли вийшов п╕дписаний Лен╕ним, указ про вигнання за яким було вислано Бердя╓ва, Франка та багатьох ╕нших. Спостер╕га╓ться небачене захоплення старою ем╕грац╕╓ю. ╖╖ доля, що переплелася з долею держав, як╕ прийняли вигнанц╕в (наприклад, доля американського економ╕ста П╕т╕р╕ма Сорок╕на), виклика╓ величезну зац╕кавлен╕сть рос╕йського сусп╕льства.

Вистава трива╓, та чи можна забути роки, проведен╕ за зал╕зною зав╕сою? Чи можливо скасувати комун╕стичне законодавство, як це зробив парламент у Праз╕? Чи можливо повернути палаци та латифунд╕╖ колишн╕м панам ╕ великим власникам? Польща та Чеська Республ╕ка вир╕шили це зробити. Одна з мо╖х варшавських подруг сказала: «На щастя, наш родинний замок був спалений н╕мцями ╕ я не матиму з ним клопоту!» Але реформи, що провадяться за комун╕стичними уявленнями, йдуть важко. Мум╕я Лен╕на все ще перебува╓ у футуристичному мавзоле╖, збудованому для не╖ Олекс╕╓м Щус╓вим. Географ╕чн╕ назви в Рос╕╖ являють собою неймов╕рну сум╕ш повернених старих назв, таких як Санкт-Петербург, та збережених радянських назв, таких як «Ленинградская область». До реч╕, це в╕добража╓ соц╕альн╕ особливост╕ кра╖ни: рос╕йське село залиша╓ться глибоко комун╕стичним, а м╕сто емаисипован╕ше. «Земля не належить н╕кому, земля належить Богу», — казав мужик. Рос╕йський парламент дос╕ не прийняв земельного кодексу. Якщо ╢вропа - це нотар╕альна ╢вропа з ╖╖ земельними над╕лами та кадастром, то Рос╕я - це не ╢вропа. Нотар╕ус тут лише функц╕онер ╕з непевним статусом. Колгоспи збер╕гаються, оск╕льки колгоспники в╕дмовляються ╖х залишати, незважаючи на те, що ╖м не платять уже п╕втора року. Нов╕ фермери бачили як палають ╖хн╕ буд╕вл╕, ╖х душать ус╕лякими податками. Дозвольте мен╕ процитувати з цього приводу рядки з опов╕дання сиб╕рського письменника з Красноярська Романа Солнцева, яке ма╓ назву «╤ноземц╕», ╕ яке вийшло у червн╕ 1997 року. «╤ноземц╕» в цьому опов╕дання це т╕ ж рос╕яни, як╕ вир╕шили видати себе за англ╕йц╕в, щоб повернутися у сво╓ село та створити там ферму. ╖хня д╕яльн╕сть одразу ж в╕докремила ╖х в╕д решти села: ванна к╕мната, обладнана кухня, доглянутий газон — небачен╕ реч╕. Тр╕йко пильних п'яниць прийшли до них ╕з «в╕зитом». Вони голосно висп╕вують: «Лен╕н, Стал╕н та Чубайс перев╕ряють аусвайс!» Полум'я охопило спочатку ванну, пот╕м вх╕дн╕ двер╕. Так зван╕ «╕ноземц╕» вир╕шують усе продати. Але згодом ╖м вда╓ться п╕дбитися в╕д погромник╕в-земляк╕в за допомогою трактора з пусковою реактивною установкою. Усе зак╕нчу╓ться примиренням! «Це ви винн╕! ╤ноземц╕ ви чи н╕. Ви завжди сто╖те навкол╕шки перед Заходом. Ми рос╕яни, справжн╕ рос╕яни». На це розлючений фермер в╕дпов╕да╓: «Це ви, собаки, ╕ноземц╕!.. Вас Маркс послав завойовувати Рос╕ю. За н╕мецьк╕ грош╕. Вони не в себе зробили революц╕ю! Голодранц╕, злод╕╖ - це ви, ╕ноземц╕, зруйнували Рос╕ю!». Перед нами дв╕ Рос╕╖: та, що хоче зм╕нити село, зм╕нити «рос╕йську стил╕стику», як сказав ╕нший сучасний проза╖к В'ячеслав П'╓цух, ╕ та, яка вважа╓ себе радянською, аграрною, б╕льшовицькою, нац╕онал╕стичною. Кожна сторона розгляда╓ ╕ншу як загарбника, що прийшов ╕з-за кордону. Це не обм╕н аргументами - це справжня ненависть. Ненависть, яка п╕дпалю╓ будь-яке нове усп╕шне, гарно обладнане господарство. «Червоний п╕вень» н╕чних пал╕╖в, що прийшов ╕з давньо╖ ╕стор╕╖ селянських повстань, знову спустошу╓ Рос╕ю дерев'яних осель.

Той, хто говорить про «сх╕дну легеню» ╢вропи, ма╓ добре пам'ятати про величезну в╕дм╕нн╕сть у розвитку м╕ж м╕стом та селом, яка дедал╕ зроста╓, якщо рухатися на сх╕д нашого континенту. Сучасну Москву на екран╕ можна пор╕вняти з Гонконгом, Ток╕о чи М╕ланом. У н╕й сконцентрован╕ величезн╕ багатства, надзвичайно широка банк╕вська та економ╕чна д╕яльн╕сть. У руках мера-буд╕вника Юр╕я Лужкова Москва на очах зм╕ню╓ сво╓ обличчя: з одного боку в╕дновлюються ex nihilo п╕д╕рван╕ Стал╕ним церкви, з ╕ншого - ростуть нов╕ споруди з металу ╕ скла та ф╕нансов╕ центри. Але рос╕йське село залиша╓ться аморфним, неструктурованим, тут господарюють переселен╕ у хрущоби роб╕тники-колгоспники, як╕ назавжди залишили осп╕ван╕ Гоголем хутори. Повна безвих╕дь щодо закону про земельну власн╕сть, ╓ символ╕чною ╕ красномовно св╕дчить про ситуац╕ю, що склалася. Якщо у Рос╕╖ комерц╕йна, банк╕вська, промислова власн╕сть, право власност╕ на нерухом╕сть сформульован╕ досить неч╕тко, то земельно╖ власност╕ просто не ╕сну╓. Нема╓ б╕льшого противника приватно╖ власност╕ на землю, н╕ж екс-дисидент Солжен╕цин, який був причетний до поразки комун╕зму. Зрозум╕ло, наск╕льки «рос╕йський коеф╕ц╕╓нт», про який говорив письменник Леон╕д Леонов, залиша╓ться важливим у кра╖н╕ з дев'ятьма часовими поясами, яка пережива╓ найб╕льш незв'язн╕ ╕сторичн╕ часи.

╤з великою наративною силою зображу╓ В'ячеслав П'╓цух хаос, що охопив зараз Рос╕ю, в╕н зверта╓ться до традиц╕йних рос╕йських питань, що знову постають сьогодн╕. Хто ми? Ми ╢вропа чи Аз╕я? Зах╕д чи Сх╕д? Суперечки стосовно цих питань точаться безперервно. Вони породжують у рос╕йському сусп╕льств╕ однаково гостр╕ кризи самоосуду ╕ самозвеличення.

Один ╕з персонаж╕в П'╓цуха говорить: «У Рос╕╖ можна спробувати все, що завгодно, н╕чого не доведено до к╕нця, усе браковане. Чай схожий на поми╖, ручка не пише, с╕рники не горять. До реч╕, у тебе ╓ с╕рники?» - Попов попорпався у кишен╕ ╕ в╕дпов╕в: «Так». -Б'юся об заклад, що жоден у тво╖й коробц╕ не запалиться». П╕сля перев╕рки в╕с╕мнадцятий с╕рник запалю╓ться, що не заважа╓ зробити висновок: «Один ╕з в╕с╕мнадцяти запалився! ╤ все одно в ц╕й кра╖н╕ жити протипоказано». Той самий герой зауважу╓, з якою разючою швидк╕стю в╕дбуваються в Рос╕╖ перевороти. Найб╕льш християнська нац╕я зраджу╓ Христа та пересл╕ду╓ церкву нег╕дно й п╕дло, ╕ ця зм╕на в╕дбува╓ться за один день (ця думка про Рос╕ю виникла у 1905 роц╕ та належить тогочасному французькому послу). Петро Перший перевернув «Трет╕й Рим» одним щиглем, б╕льшовики п╕дкорили царську Рос╕ю десятьма багнетами, ╕ останн╕й та не менш важливий факт — с╕мдесят рок╕в соц╕ал╕зму з╕йшли за одну н╕ч та один ранок, знадобилося лише к╕лька постр╕л╕в у пов╕тря (вноч╕ з 21 на 22 серпня 1991 року), а ядерна супердержава упала, як паперова вежа.

«Що ж залиша╓ться? Зв'язок ╕з природою? Навряд чи. Рос╕йська людина любить повертати р╕ки! Вшанування предк╕в? Подив╕ться на наш╕ кладовища, сором! Грош╕? Краще провести життя на печ╕ безкоштовно та харчуватися картопляним лушпинням! Родина? Не кажи дурниць, коли п╕сля гульн╕ нема за що купити хл╕ба».

Ця сварка м╕ж п'яницями порушу╓ питання стаб╕льност╕ та нестаб╕льност╕, як╕ ╓ основними для Рос╕╖. З одного боку, пол╕тичн╕ утворення здаються створеними на в╕ки. «Ми живемо в Ассир╕╖», каже Осип Мандельштам сво╖й дружин╕ в 1931 роц╕. Албанський письменник ╤зма╖л Кадаре вийшов ╕з найдивовижн╕шо╖ пров╕нц╕╖ комун╕стично╖ ╕мпер╕╖. У часи перебудови в╕н написав алегоричне опов╕дання. «П╕рам╕да» - символ тотал╕таризму. Ця п╕рам╕да ╓ результатом медитац╕╖ в пустел╕ мага та астролога Собекхотепа. Треба знищити добробут, вир╕шу╓ в╕н, та побудувати ще вищу п╕рам╕ду за допомогою батога, кров╕, та ╕нкв╕зиц╕╖. Рос╕я ╓ певною м╕рою витвором Собекхотепа, але його п╕рам╕да н╕коли не була cтаб╕льною, його функц╕онери н╕коли не працювали ефективно, рос╕йське КДБ здало його сх╕днон╕мецькому Штаз╕... Собекхотеп, якого вигадав Кадаре, зовс╕м не рос╕янин...

Ми живемо у так звану пост╕ндустр╕альну еру, еру телекомун╕кац╕й. Вона стала можливою завдяки великим в╕ртуальним утворенням, де окрем╕ ╕зольован╕ роб╕тники, перебуваючи перед екраном, об'╓днан╕ у г╕гантську мережу. Усе рухливе, м╕нливе, в╕ртуальне. Рос╕янин чудово пише програми, зах╕дн╕ компан╕╖ купують у нього softwear, але чи зможе в╕н ╕нтегруватися в цю стандартну мережу самотностей, як це передбача╓ пост╕ндустр╕альна ера? Чи можливий для нього р╕зкий перех╕д в╕д общин-иост╕, радянського вар╕анту соборност╕, узгодженост╕ рос╕йського життя, до цього в╕ртуального ланцюгового зв'язку. Багато залежить в╕д того, яка буде в╕дпов╕дь на це питання.

З 1989 року ми бачимо як в окремих рег╕онах спалахують в╕йни, але всезагальних заворушень не спостер╕га╓ться. Однак це не пов'язано з попередньою ядерною загрозою, про яку говорив Ф╕л╕п В╕ндзор.

Це насл╕дки величезно╖ витримки рос╕ян ╕, можливо, ╕сторичного уроку, яким була громадянська в╕йна 1919 - 1921 рок╕в. Вона ув╕йшла в «гени» ц╕╓╖ кра╖ни. Варто нагадати, що другий путч у жовтн╕ 1993 коштував життя двомстам двадцяти особам п╕д час штурму парламенту в╕йськами, в╕дданими ╢льцину. Це забагато для цив╕л╕зовано╖ кра╖ни. Але пор╕вняно з такою гранд╕озною под╕╓ю, як повалення рос╕йського комун╕зму — це не багато. Так, Рос╕я живе у примар╕ громадянсько╖ в╕йни. Демократ╕я, економ╕чна реформа, приватизац╕я не т╕льки здаються багатьом грубим обманом, але величезна група людей бачить у всьому цьому американську змову чи орган╕зований геноцид проти рос╕йського народу, або ╕ те й ╕нше. Я маю на уваз╕ нав╕ть не мар╕онеток, що втекли в╕д свого господаря (КДБ), таких як кер╕вник так звано╖ «л╕берально-демократично╖ парт╕╖» В.Жириновський. Йдеться про дисидент╕в. Володимир Максимов та Андр╕й Синявський перед смертю примирилися, несамовито викриваючи змову ╢льцина. Олександр Солжен╕цин, який зазвичай в╕дмовля╓ться писати для комун╕ст╕в газети «Правда» (як це робили Максимов, Синявський та Зинов'╓в) знову ╕ знову висува╓ дуже серйозн╕ звинувачення проти ╢льцина та реформатор╕в, ╕ не вагаючись пор╕вню╓ Гайдара ╕з самим Лен╕ним! «Руйн╕вний характер под╕й, як╕ розгортаються в Рос╕╖ за останн╕ десять рок╕в, зумовлений тим, що влада бездарно механ╕чно переносить ╕ноземн╕ модел╕ на рос╕йський ╜рунт, ╕гноруючи як ориг╕нальну творчу д╕яльн╕сть народу, так ╕ його ментальн╕сть, ус╕ в╕ков╕ традиц╕╖ Рос╕╖ в духовн╕й сфер╕ та орган╕зац╕╖ сусп╕льного життя». Солжен╕цин ставить серйозний д╕агноз -«Передагон╕я Рос╕╖». В╕н зда╓ться мен╕ одноб╕чним та неповним. Але його поставив Солжен╕цин. В╕н не вп╕зна╓ Рос╕ю, народжену його власним дисиденством. Я хочу в╕дкрити вам одну р╕ч. Ми запросили Солжен╕цина на цю конференц╕ю. В╕н погодився при╖хати до Женеви. Але пот╕м в╕дмовився, посилаючись на те, що - я цитую його лист - «Рос╕я перебува╓ у хаотичному, збудженому, патолог╕чному стан╕». Н╕би в╕н чергу╓ б╕ля л╕жка хворого ╕ не може залишити його.

Ось досить неспод╕ваний висновок: Сх╕дна ╢вропа ╕ нав╕ть Рос╕я виявилися краще п╕дготованими до демократ╕╖, н╕ж оч╕кували спостер╕гач╕ (незалежно в╕д напрямку, який вони представляють). Нав╕ть сьогодн╕ оц╕нки представник╕в ╕нтел╕генц╕╖ (особливо це стосу╓ться Рос╕╖) щодо зр╕лост╕ соц╕ального т╕ла, яке н╕коли не виконувало роль сусп╕льно╖ думки, на мою думку, в╕дстають в╕д д╕йсност╕. Наведу ╕нший приклад — письменник Серг╕й Залиг╕н ╕ його м╕ркування у грудн╕ 1996 року п╕д назвою «Моя демократ╕я». Рос╕йський драматург XIX стол╕ття Кукольников казав: «Нехай Його Величн╕сть ╤мператор накаже, ╕ я стану акушером». ╤накше кажучи, все йде згори, в тому числ╕ й революц╕я. Усе можна зробити, треба т╕льки захот╕ти. Анал╕зуючи перебудову, ╕сторик Ейдельман, спец╕ал╕ст ╕з декабристського руху, звернувся до парадокса Кукольникова - «у Рос╕╖ нав╕ть свобода йде згори». Залиг╕н дода╓: «Якщо нам накажуть бути в╕льними з певного дня чи години, то ми скоримося! Це назива╓ться перебудова!».

Якщо л╕беральн╕ш╕ рос╕йськ╕ мислител╕ схиляються до таких похмурих думок, то що вже казати про ╕нших! Знову розкв╕та╓ тема велико╖ антирос╕йсько╖ змови. Ран╕ше, у 1917 роц╕, це була цариця Олександра, пот╕м, у 1930 роц╕, шк╕дники з «╤ндустр╕ально╖ парт╕╖», пот╕м убивц╕ в б╕лих халатах, сьогодн╕ це професори Гарварда, що при╖хали давати диявольськ╕ поради ╢гору Гайдару...

Як же тод╕ пояснити результати в╕дкритих ╕ загалом в╕льних вибор╕в? Як пояснити, що сусп╕льна думка, чутлива до заклик╕в радикальних нац╕онал╕ст╕в (ностальг╕я за ╕мпер╕╓ю) та комун╕ст╕в (втрата повно╖ зайнятост╕ та нер╕вноц╕нн╕сть соц╕ального захисту), яка обрала коричнево-червоний парламент, у час вир╕шального вибору все ж таки схилилася до продовження реформ? Залиг╕н майже досл╕вно повторю╓ в╕дому тезу Петра Чаада╓ва з «Першого ф╕лософ╕чного листа» (1836 р╕к) про незавершен╕сть Рос╕╖ та ╖╖ вроджену кочов╕сть (nomadisme).

1836: «У себе вдома ми живемо н╕би тимчасово, у наших с╕м'ях ми н╕би чужинц╕, у наших м╕стах ми схож╕ на кочовик╕в (nomade), ми б╕льшою м╕рою кочовики, н╕ж т╕, що живуть у степах, бо вони б╕льше люблять сво╖ пустел╕, н╕ж ми наш╕ м╕ста» (Чаада╓в).

1996: «У нашому простор╕ ми кочовики, не т╕льки буквально, але й духовно та морально, ╕ ми проекту╓мо цей кочовий спос╕б життя у пот╕к часу та ╕стор╕╖» (Залиг╕н).

У 1836 роц╕ Чаада╓ва оголосили божев╕льним, ╕ Микола ╤ в╕дправив його у вигнання. У 1996 Залиг╕н - пом╕тна постать, до яко╖ прислуха╓ться сусп╕льна думка. Лист Чаада╓ва насправд╕ стосу╓ться 1829 року, тобто в╕н написаний через п'ять рок╕в п╕сля поразки декабрист╕в; текст Залиг╕на написаний через п'ять рок╕в п╕сля невдалого путчу в серпн╕ 1991 року. Моральн╕ та пол╕тичн╕ потряс╕ння повторюються, рос╕яни не впевнен╕ у соб╕. ╖хн╓ майбутн╓ зда╓ться то «ассир╕йським», «фараоновим», то в╕дкритим до «парус╕╖».

Н╕хто не нападав на комун╕зм. В╕н упав. Н╕хто не нападав на СРСР, в╕н був п╕д╕рваний ╕зсередини. Укра╖на народилася за один день, бо н╕що вже не п╕дтримувало радянську систему. За к╕лька м╕сяц╕в до незалежност╕ укра╖нц╕ ще проголосували за збереження СРСР. Тут можна говорити про незалежн╕сть без геро╖в та боротьби, хоча й сл╕д в╕дзначити роль дисидент╕в, таких як ╤ван Дзюба. Довелося другий раз створювати нац╕онал╕зм (перший раз це було у XIX стол╕тт╕, на хвил╕ романтизму). Довелося також переоц╕нювати геро╖в та антигеро╖в нац╕онально╖ ╕стор╕╖, таких як Мазепа, з точки зору рос╕ян - зрадник, що перейшов на б╕к швед╕в, якого тепер реаб╕л╕товано на батьк╕вщин╕. Довелося терм╕ново створити власну православну церкву, в ╕мм╕грац╕╖ пост╕йно ╕снувала автокефальна церква, яка повернулася у Ки╖в, але з'явилася друга автономна церква, що не п╕дкоря╓ться н╕ Москв╕, н╕ автокефальн╕й церкв╕. Свят╕ земл╕ Ки╓во-Печерсько╖ Лаври стали предметом суперечок. Були також сутички навколо Соф╕йського собору. Ц╕ м╕кров╕йни зам╕нили ту в╕йну, яка не в╕дбулася. Рад╕ймо! Але зверн╕мо увагу, що ця нова величезна нац╕я блука╓ по ╕стор╕╖, ╕ вона ще б╕льш кочова н╕ж рос╕йська. Все в╕дносно спок╕йно - протистояння м╕ж радикальними нац╕онал╕стами Заходу, Галичини, Волин╕, та рос╕йськомовним населенням Сходу значно зменшилося. Укра╖на, як ╕ Рос╕я, ма╓ комун╕стичний парламент, але на п╕дм╕ну в╕д Рос╕╖, вона не ма╓ такого представника виконавчо╖ влади, який би посл╕довно проводив економ╕чн╕ реформи. Як ╕ в Рос╕╖, смертн╕сть в Укра╖н╕ досяга╓ небезпечно високого р╕вня внасл╕док руйнац╕╖ системи охорони здоров'я...

Майбутн╓ кра╖н колишнього соц╕ал╕стичного табору звичайно прозор╕те, хоча тут також присутн╓ розчарування. Вони боролися за сво╓ зв╕льнення, особливо Угорщина, Польща та Чех╕я, як╕ мали сво╖х публ╕чно визнаних мученик╕в: у Польщ╕ - отець Попелушко, у Богем╕╖ - Ян Палаш, а в Рос╕╖ та Укра╖н╕ було дуже багато нев╕домих мученик╕в. Зм╕ни у цих кра╖нах закр╕пилися, життя стаб╕л╕зувалося, важк╕ уроки запровадження ринково╖ економ╕ки були засво╓н╕. Ц╕ нац╕╖ безумовно роз╕йшлися, але ╖хня ментальн╕сть зм╕нилася дуже мало. Польща на карт╕ перем╕стилася з╕ Сходу на Зах╕д. Кордони, встановлен╕ Стал╕ним, залишилися, але у сх╕дн╕й частин╕ ╢вропи умовн╕ кордони м╕ж радянськими республ╕ками стали справжн╕ми державними кордонами. ╢дине, але дуже важливе перетворення - це возз'╓днання Н╕меччини, вона стала ун╕кальною лаборатор╕╓ю, де в╕дбулася зустр╕ч двох сусп╕льств, двох у минулому антагон╕стичних св╕т╕в, ╕ нема╓ кращого спец╕ал╕ста у ц╕й галуз╕, н╕ж професор Альфред Гросер, який ╕ розпов╕сть нам про ситуац╕ю в Н╕меччин╕. Зверн╕ть увагу, що нав╕ть радянська Молдав╕я вижила, в╕дмовившись при╓днатися до сво╓╖ «сестри по мов╕» - Румун╕╖. Що ж до Укра╖ни, то вона не т╕льки збер╕га╓ кордони, як╕ ╖й встановив Стал╕н у 1945 роц╕, але й включа╓ Крим, цей, як вважа╓ться, фантастичний подарунок Микити Хрущова.

Якщо звернутися до польського досв╕ду, то ми побачимо, що Польща стала однор╕дн╕шою; це пов'язано з етн╕чними зм╕нами: в╕йна, Г╕тлер та Стал╕н, перерозпод╕л ╢вропи у 1945 роц╕ в╕д╕грали в цьому процес╕ вир╕шальну роль. Польща стала почувати себе упевнен╕ше. Вона нав╕ть стала першою кра╖ною, яка визнала Укра╖ну, незважаючи на давню ╕сторичну суперечку. Адам М╕хник розпов╕дав, яке велике враження справив на нього виступ президента Кравчука на конгрес╕ «Руху». Той сказав, що 17 вересня 1939 року, коли ╕з двох бок╕в почалося вторгнення у Польщу та в╕дбулось об'╓днання вс╕х укра╖нських земель п╕д червоним прапором, було для його родини «чудовим днем». Для поляк╕в то був жахливий день: письменник В╕ткевич пок╕нчив ╕з собою. Але, зауважу╓ М╕хник, ця «розщеплен╕сть колективно╖ пам'ят╕», не засл╕пила розум. ╤сторики намагаються роз╕братися у неск╕нченних сутичках того часу: терористичн╕ виступи ОУН (Орган╕зац╕я укра╖нських нац╕онал╕ст╕в) у 30-х роках, траг╕чн╕ протир╕ччя 1939 - 1940 рок╕в, д╕╖ та╓мно╖ польсько╖ арм╕╖ проти укра╖нц╕в - це т╕льки один приклад ╕з багатьох ╕нших, як╕ чекають на ╕сторик╕в. В╕дновити ╕сторичну пам'ять сх╕дного кордону ╢вропи - складне завдання, яке сто╖ть перед ус╕ма кра╖нами рег╕ону.

Приклад Укра╖ни може бути пробним каменем для м╕ркувань про ╢вропу завтрашнього дня. Це стара ╓вропейська кра╖на, спадко╓миця княз╕вства, яке дало Франц╕╖ одну з королев, його княз╕ брали соб╕ дружин у В╕зант╕╖, зв╕дси прийшла у Рос╕ю зах╕дна латинська схоластика. Укра╖на мала св╕й стиль, св╕й творчий авангард, але тривалий час залишалася лише «сходинкою» для Рос╕╖. Чи можна назвати Укра╖ну прямим кандидатом до об'╓днано╖ ╢вропи та НАТО? Звичайно ж н╕, ╖й ще довго доведеться чекати у приймальн╕ та погоджуватись на сп╕вчутливе партнерство. Але хто може передбачити, чи не викличе наша вв╕члива в╕дмова хвилю обурення?

╤нший слов'янський союз трьох братн╕х сх╕днослов'янських народ╕в - Рос╕╖, Укра╖ни, Б╕лорус╕ - до якого з 1989 року заклика╓ Солжен╕цин, але що це, як не ностальг╕я за старими ╕мперськими часами з ╖х економ╕чним нер╕вноправ'ям та авторитаризмом б╕лоруського президента, який бере п╕д варту надто ц╕кавих рос╕йських журнал╕ст╕в та мр╕╓ аби рос╕йський президент знову при╓днав М╕нськ до Москви?

Ми зна╓мо, що ╕сну╓ два вогнища насильства - це колишня Югослав╕я та Чечня. Югослав╕я - антистал╕нська, незалежна, комун╕стична кра╖на, про яку мр╕яв Зах╕д, - стала театром варварських д╕й. Убивство пац╕╓нт╕в л╕карн╕ у Вуковар╕ не можна забути. Адм╕н╕стративн╕ кордони, встановлен╕ Т╕то, не витримали. Всюди б╕женц╕, мало кому в╕домо, що 500 чи 600 тисяч ╕з них серби. У Косово позбавлена автоном╕╖ албанська б╕льш╕сть не визна╓ сво╓╖ належност╕ до Серб╕╖. Перед нами розгортаються дв╕ концепц╕╖ нац╕╖. Сербська нац╕я, об'╓днана сербським способом життя ╕ православною рел╕г╕╓ю серб╕в (рос╕йськ╕ мислител╕ М. Труб╓цькой та Р. Якобсон так само визначали рос╕йську нац╕ю),

зв╕дси прихильн╕сть до Косово, ╕сторично╖ колиски сербсько╖ дол╕, майже тако╖, як ╢русалим у дол╕ ╓вре╖в. З ╕ншого боку, громадянська нац╕я - зах╕дний ╕деал, але не вс╕ його визнають, згадаймо хоча б Корсику, кра╖ну баск╕в, Ольстер. Ця друга концепц╕я викликала втручання ООН, ╢вропи та НАТО у Босн╕ю, хоча ╕ не без окремих поступок перш╕й концепц╕╖. Йдеться про загальний демократичний протекторат. П╕д час останн╕х вибор╕в у Босн╕╖ шляхом демократичного голосування було висунуто найрадикальн╕ш╕ нац╕онал╕стичн╕ парт╕╖. Ц╕ результати можуть здивувати лише на╖вних людей. Перед нами яскравий приклад ц╕╓╖ ц╕лком в╕дм╕нно╖ концепц╕╖ нац╕╖, ╕ ми зна╓мо, що Мостар залиша╓ться розд╕леним, тимчасовий м╕сток через байрак залиша╓ться траг╕чним символом. Мостар - це селище-м╕ст, але воно зовс╕м не хоче залишатися мостом. Що ж до Косово, то чи не втратить воно св╕й шанс отримати л╕дера з-пом╕ж албанц╕в цього краю, який був би несхильним до насильства? Чи механ╕зм насильства знову спрацю╓? Доля сус╕дньо╖ Албан╕╖, зв╕льнено╖ в╕д комун╕ст╕в, але феодал╕зовано╖, зубож╕ло╖, яка марно прагне досягти кв╕тучих берег╕в багато╖ ╢вропи, н╕чим не може допомогти Косово. Доля цього краю, так само, як ╕ ус╕╓╖ колишньо╖ Югослав╕╖, залежить в╕д р╕шення чи, скор╕ше,- в╕дсутност╕ р╕шення Сполучених Штат╕в.

Уроки демократ╕╖, проведен╕ ╕з застосуванням в╕йськово╖ сили, виявилися надто уривчастими та непереконливими. Не може бути мови про те, щоб вважати цей спос╕б панаце╓ю. Це, скор╕ше, демократизуючий, нормативний метод, але в╕н т╕льки частковий, оск╕льки демократи не наважуються д╕яти за допомогою арм╕╖.

Босн╕я пройшла кр╕зь багато злам╕в м╕ж Оттоманською ╕мпер╕╓ю та ╕мпер╕╓ю Габсбур╜╕в, м╕ж католицизмом та православ'ям, ╕сламом ╕ Заходом. Югослав╕я п╕д проводом Т╕то, до яко╖ так схвально ставився Зах╕д ╕ Трет╕й Св╕т, не виконала роботу пам'ят╕, цю роботу викону╓ зараз ком╕с╕я з примирення, що д╕╓ у П╕вденн╕й Африц╕ п╕д кер╕вництвом чорного ╓пископа Дезмонда Туту. Дос╕ в╕дсутня моральна оц╕нка антифашистського та профашистського рух╕в п╕д час останньо╖ в╕йни. Нав╕ть таке жахливе явище, як таб╕р Т╕то на остров╕ Гол╕ Оток для приб╕чник╕в московського Ком╕нтерну, т╕льки нещодавно повернено в ╕стор╕ю завдяки книз╕ Мирослава Поповича, видан╕й Антон╕ном Лемом у французькому переклад╕, яка так схвилювала вс╕х, пот╕м у епопе╖ визначного сербського письменника Добр╕ци Чос╕ча «Час зла». Найжахлив╕ше, що пов'язано з табором Гол╕ Оток, - це те, що його ╕снування замовчувалося водночас приб╕чниками Т╕то, його противниками та Заходом. Таб╕р для переможених стал╕н╕ст╕в, з його ритуалами самосуду, був буквально поза ╕стор╕╓ю, для нього в ╕стор╕╖ не знайшлося м╕сця. Це був ГУЛАГ у найг╕рших його формах, але в розпорядженн╕ антистал╕н╕ст╕в.

Хоча Рос╕я ╕ не мала свого Дезмонда Туту й Нельсона Мандели, рос╕йська л╕тература взялася за очищення нац╕╖. Воно було п╕дкр╕плене рухом, який отримав назву «дисидентство». Солжен╕цин, ╫росман, ╢вген╕я ╫╕нзбур╜ та Юр╕й Домбровський зд╕йснили суд пам'ят╕ та примирення. Цей факт дозволя╓ робити в╕дносно «оптим╕стичн╕» прогнози.

У Чечн╕, п╕вн╕чн╕й, а отже, ╓вропейськ╕й частин╕ Кавказу, також саме л╕тература намагалася виконувати роль мед╕атора та л╕каря пам'ят╕. Про довгу в╕йну за п╕дкорення Кавказу Лев Толстой написав св╕й чудовий тв╕р «Хадж╕ Мурат», виданий п╕сля його смерт╕ в 1911 роц╕. Стал╕нську депортац╕ю описав у сво╓му опов╕данн╕ «Ночевала тучка золотая» письменник Анатол╕й Приставк╕н. Але чи досить цього для катарсису п╕сля тако╖ жорстокост╕, коли пролито ст╕льки кров╕? Н╕. Традиц╕я жорстоко╖ влади ледве не взяла гору. Сьогодн╕шня Чечня — це феодальна земля, що мр╕╓ про нафту. Дисидент Серг╕й Ковальов, який ╕з радника президента ╢льцина а перетворився зусиллями генерала Грачова на «зловмисника» (це за ш╕сть м╕сяц╕в до перемир'я вл╕тку 1996), нещодавно спро-бував винести урок з конфл╕кту, який ледве не збив ╕з правильного шляху нову рос╕йську демократ╕ю. Ковальов висловлю╓ в╕дверте захоплення чеченцями та бажа╓ ╖м подолати тепер╕шню соц╕альну ╕ психолог╕чну кризу (трива╓ викрадення людей, як це колись було в Л╕ван╕). «Дуже важко зв╕льняти рос╕йських полонених, як╕ стають «рухомим майном» чеченських родин чи клан╕в», - говориться у статт╕ письменника Кура╓ва, датован╕й серпнем 1997 року. Але Ковальов б╕льше уваги прид╕ля╓ рос╕йськ╕й криз╕. Рос╕я нац╕онал╕ста Говорух╕на та комун╕ста Зюганова переможена. Перемогла та Рос╕я, яку «наш╕ реформатори намагалися зростити з нас╕ння, що було розкидане у наш╕й ╕стор╕╖ та ще б╕льшою м╕рою у наш╕й культур╕», Рос╕я Пушк╕на, Герцена, Сахарова... Це Рос╕я, що належить до ╢вропи, вона допоможе народитися нов╕й всесв╕тн╕й цив╕л╕зац╕╖... Можливо, це дещо на╖вно, але ц╕лком слушно, що з трьох поразок рос╕ян народилася пол╕тично ╓вропейська Рос╕я, тод╕ як Рос╕я XVIII стол╕ття була ╓вропейською лише сво╖ми палацами, балетом та ф╕лософськими вподобаннями. Поразка у Кримськ╕й в╕йн╕ та реформи Олександра II, Цусимська поразка та народження парламенту в 1905 роц╕, поразка в Афган╕стан╕ та «перебудова». Чи зм╕цнить демократичну Рос╕ю поразка в Чечн╕? Так чи ╕накше, журнал╕сти та письменники безумовно в╕д╕грають тут вир╕шальну роль. Вони св╕дки см╕ливост╕ та профес╕йност╕ Св╕тлани Алекс╕╓вич, яка розпов╕да╓ про ситуац╕ю в Б╕лорус╕, де ми ╕з занепоко╓нням спостер╕га╓мо повернення до старо╖ радянсько╖ системи.

«М╕й оптим╕зм дещо стриманий, - пише Ковальов, - оск╕льки рос╕йський уряд припинив в╕йну не за власною ╕н╕ц╕ативою. В╕н був змушений це зробити».

Повернення ╕сторично╖ пам'ят╕ та вза╓мод╕я м╕ж владою ╕ сусп╕льною св╕дом╕стю - ось два над╕йних показники, як╕ св╕дчать, що певн╕ ╓вропейськ╕ критер╕╖ д╕ють ╕ на Сход╕ ╢вропи, зокрема в Рос╕╖, яку дуже часто викривлено зображують як поле боротьби м╕ж кланами чи як мисливськ╕ уг╕ддя ол╕гарх╕в.

Зрештою, робота пам'ят╕ не менш важлива для Зах╕дно╖ ╢вропи. Бол╕сн╕ сумн╕ви, що охопили зараз Швейцар╕ю, показують, що повернення пам'ят╕ н╕коли не в╕дбува╓ться саме собою. У Рос╕╖ цей процес трива╓ не ст╕льки завдяки правосуддю, ск╕льки завдяки л╕тератур╕, яка продовжу╓ рос╕йську традиц╕ю, для яко╖ характерна перевага етичного над естетичним.

На початку я говорив про постмодерн╕зм. У Рос╕╖ частина письменник╕в молодого покол╕ння спов╕ду╓ ╕рон╕чний постмодерн╕зм. У «Глиняному кулемет╕» В╕ктора Пелев╕на ми бачимо в╕ртуозне зм╕шання стил╕в, образ╕в, маскараду д╕лово╖ Москви. Шоу, яке в╕н нам пропону╓, схоже на маскарад, що викрива╓ ╓вропе╖зовану Рос╕ю, якою вона поста╓ у програмах CNN: «Справжн╕ ╕ноземц╕, яких в останн╕ роки розвелося чимало, одягаються з м╕ркувань безпеки як перес╕чн╕ громадяни. Який вигляд ма╓ перес╕чний московський перехожий вони знають, як правило, з програм CNN. На одному з канал╕в штату Атланта вир╕шили показати б╕долашних рос╕ян, що блукають по спустошен╕й реформами земл╕ в пошуках примари демократ╕╖. У дев'яти випадках ╕з десяти виявилося, що журнал╕сти зн╕мали прац╕вник╕в американського посольства, перевдягнених у москвич╕в, оск╕льки ╖хн╕й вигляд був набагато природн╕ший за м╕сцевих жител╕в, перевдягнених у ╕ноземц╕в».

Ця перехресна травест╕я ╓, безумовно, якимось абсурдним схрещенням, чимось середн╕м м╕ж ними ╕ нами. Це схрещення в одяз╕ та повед╕нц╕, яке не залиша╓ м╕сця для м╕сцевих традиц╕й. Зовс╕м недавно Пелев╕н заявив: «Рос╕╖ не потр╕бна демократ╕я, ╖й потр╕бен Гольфстр╕м». Цей дотепний жарт досить жорстко нагаду╓ про обмеження, як╕ накладають на людину кл╕мат ╕ нац╕ональн╕сть. Рос╕я може бути поглинута «фабрикою зах╕дно╖ людини» (так назвав це явище П'╓р Лежандр). Пелев╕н не згоден на це, так само як ╕ Солжен╕цин.

Розбита мр╕я? Мр╕я про те, що настане час братерства, про «згоду», як любили говорити рос╕йськ╕ слов'яноф╕ли. 1956 р╕к: вторгнення у Будапешт не сталося! - 1995 р╕к: невдале вторгнення у Босн╕ю. ╤дея братерства промайнула, коли Ростропович вир╕шив грати б╕ля зруйновано╖ Берл╕нсько╖ ст╕ни. Промайнула думка про те, що ╢вропа може бути мед╕атором м╕ж нац╕ональним ╕ загальносв╕товим. ╤ вона, ця ╢вропа, розвиватиметься, якщо, кр╕м вза╓мно╖ п╕дтримки та партнерства, з'явиться моральна, культурна та братерська св╕дом╕сть (╕ вза╓мовизнання), необх╕дн╕сть яко╖ усв╕домить кожен ╓вропе╓ць м╕ж Гольфстр╕мом ╕ тундрою... Ми так далеко в╕д зд╕йснення ц╕╓╖ мр╕╖, що вона зда╓ться божев╕ллям, ще дал╕, н╕ж у часи космопол╕тично╖ ╢вропи Мар╕╖ Чапсько╖ чи молодого Артура Руб╕нштейна. Це божев╕лля найкраще висловив поет Осип Мандельштам у сво╖й статт╕ «Розмова про Данте», ймов╕рно написан╕й у 1933 роц╕ в Коктебел╕ п╕сля нового прочитання «Божественно╖ комед╕╖». У н╕й описано напад божев╕лля в ╓вропейському музе╖, н╕би зрушила з м╕сця вся мистецька ╢вропа, ╕ це не так культурний обм╕н чи запозичення, як сильний, але ц╕лющий псих╕чний розлад, це образ ╢вропи, в як╕й вс╕ ходитимуть один до одного в гост╕, нав╕ть не стукаючи в двер╕. Ось ця цитата, мен╕ б╕льш н╕чого додати.

«Якби ус╕ зали Ерм╕тажу раптом збожевол╕ли, якби картини ус╕х шк╕л ╕ майстр╕в раптом з╕рвалися ╕з цвях╕в, ув╕йшли одна в одну, зм╕шалися та наповнили пов╕тря к╕мнати футуристичним галасом ╕ несамовитим яскравим збудженням, то це було б щось схоже на Дантову «Комед╕ю».


К началу...