Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

У «Березн╕ С╕мнадцятого» (розд╕л 612) один ╕з геро╖в Солжен╕цина виголошу╓: «Перемога нашо╖ революц╕╖ - це ╕ ╓ перемога того, що не вм╕ла захистити церква. Давно вже пом╕чено, що у формальному безв╕р'╖ рос╕йсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ б╕льше ╕стинного рел╕г╕йного пафосу, б╕льше, якщо хочете, л╕тург╕йно╖ святост╕, н╕ж в ус╕й наш╕й казенн╕й знеособлен╕й церковност╕!»

Я хот╕в би, виходячи ╕з цього м╕ркування та вибудовуючи ╕нш╕ у певному напрямку, спробувати висв╕тлити рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму. Для рос╕йського ате╖ста нев╕р'я ╕ ╓ в╕рою, причому б╕льш д╕╓вою та рел╕г╕йною (в етимолог╕чному сенс╕ цього слова в╕д латинського «religo», тобто пов'язую, спл╕таю), н╕ж в╕ра в Бога. Вже в «Минулому та думах» («Былое и думы») Герцен, змальовуючи портрет свого кузена, «х╕м╕ка», протиставля╓ його «рел╕г╕йний» ате╖зм «поверхневому», з╕ страхом навп╕л вольтер'янству наших батьк╕в». «Х╕м╕к» вважа╓ Жоффруа Сент-╤лера м╕стиком, гада╓, що людина такою ж малою м╕рою, як ╕ зв╕р, в╕дпов╕да╓ за добро та зло; в╕н певен, що «ус╕ д╕ла людськ╕ залежать просто п╕д нерв╕в та в╕д х╕м╕чного складу».

Найб╕льш вражаюч╕ приклади «ате╖стично╖ в╕ри» дало, однак, наступне покол╕ння. В роман╕ «╤д╕от» Рогожин запиту╓ князя Мишк╕на: «Л що, правда (ти ж за кордоном жив), - мен╕ от один сп'яну говорив, що у нас, в Рос╕╖, б╕льше, н╕ж в ус╕х землях, таких, що в Бога не в╕рують? «Нам, каже, у цьому легше, н╕ж ╖м, тому що ми дал╕ за них п╕шли»...»

Численн╕ спостер╕гач╕ намагалися осмислити цю рос╕йську манеру «дал╕ за ╕нших ╕ти» - ╕ шляхом в╕ри в Бога, ╕ дорогою войовничого ате╖зму.

«Я так розум╕ю, що в╕ра ╓ здатн╕стю духу. Вона все одно, що талант: ╕з нею треба народитися. Наск╕льки я можу судити по соб╕, по тих людях, яких бачив на сво╓му в╕ку, з╕ всього того, що ко╖лося навколо, ця здатн╕сть притаманна рос╕йським людям найвищою м╕рою. Рос╕йське життя явля╓ собою безперервну низку в╕рувань та заперечень, а нев╕р'я ╕ заперечення, воно ще, якщо хочете знати, ╕ не нюхало. Якщо рос╕йська людина не в╕рить в Бога, то це означа╓, що вона в╕рить у щось ╕нше» (А.П.Чехов. «На пут╕»). Л╕хар╓в, що промовля╓ ц╕ приголомшлив╕ слова, свого часу був войовничим ате╖стом: «Я вам про себе скажу. В мою душу природа вклала надзвичайну здатн╕сть в╕рити. П╕вжиття я належав, не до ноч╕ кажучи, до штату ате╖ст╕в та н╕г╕л╕ст╕в, та не було в мо╓му житт╕ жодно╖ години, коли б я не в╕рував».

В.Г. Короленко охрестив цього чеховського героя «Руд╕ним у нових одежах». В ньому наочно в╕добразилося м╕стичне прагнення рос╕йсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ 1860-х рок╕в до науки. «Коли ви почина╓те вивчати якусь науку, то вас, перш за все, вража╓ ╖╖ початок. Я вам скажу, нема н╕чого б╕льш захоплюючого та гранд╕озного, н╕що так не приголомшу╓ ╕ не захоплю╓ людський дух, як початок яко╖-небудь науки. В╕д перших п'яти-шести лекц╕й вас уже окрилюють найясн╕ш╕ над╕╖, ви вже зда╓теся соб╕ хазя╖ном ╕стини. Я в╕ддався наукам безоглядно, пристрасно, немов кохан╕й ж╕нц╕. Я був ╖хн╕м рабом ╕, окр╕м них, не хот╕в знати н╕якого ╕ншого сонця».

Л╕хар╓в опису╓ сво╓ входження до науки так, як зазвичай говорять про прих╕д до в╕ри. В╕н ста╓ рабом ц╕╓╖ ново╖ в╕ри. Його ╕люз╕╖ руйнуються лише в той момент, коли в╕н розум╕╓, що наука неск╕нченна, - а йому хот╕лося б чогось б╕льш зримого. Вивчаючи зоолог╕ю, в╕н дов╕дався, що ╕сну╓ тридцять п'ять тисяч вид╕в комах, проте д╕знавшись про тридцять п'ять тисяч перший, в╕н втратив в╕ру в зоолог╕ю, став н╕г╕л╕стом, а пот╕м почав мандрувати Рос╕╓ю - ╕ це стало для нього одкровенням. «Пот╕м, коли, вештаючись по Рос╕╖, я спробував рос╕йського життя, я перетворився на запеклого приб╕чника цього життя. Я любив рос╕йський народ до болю, любив ╕ в╕рив у його бога, у його мову, творч╕сть». Нов╕ в╕рування Л╕хар╓ва дедал╕ част╕ше зм╕нюють одне одного: слов'яноф╕льство (в цей пер╕од в╕н надокуча╓ Аксакову листами), заперечення власност╕, непротивлення злу...

Н╕хто краще не охарактеризував в╕руючу рос╕йську душу, н╕ж цей дивовижний чеховський герой: ате╖зм, н╕г╕л╕зм, анарх╕зм, заперечення власност╕, рос╕йський народ - все це ╕постас╕ його в╕ри. Але яко╖ в╕ри! Безперечно, в╕ру╓ в╕н не на н╕мецький лад! «Адже я (...) в╕рив не як н╕мецький доктор ф╕лософ╕╖, не цирл╕х-ман╕рл╕х, не в пустел╕ я жив, а кожна моя в╕ра гнула мене в дугу, рвала на шматки мо╓ т╕ло».

Розпов╕даючи про сво╓ життя, Л╕хар╓в впада╓ у справжн╕с╕нький транс в╕д докор╕в сумл╕ння. В╕н зробив нещасними ус╕х сво╖х близьких ╕ ненавид╕в там, де мусив любити. «Зраджував я тисячу раз╕в. Сьогодн╕ я в╕рую, падаю ниць, а завтра, вже як боягуз, вт╕каю в╕д сьогодн╕шн╕х мо╖х бог╕в (...)» Ця розмова в час╕ веч╕рньо╖ негоди на за╖жджому двор╕, коли на сп╕врозмовник╕в здивовано та неприязно дивиться маленька донька Л╕хар╓ва, в╕дкрива╓ нам тип людини рел╕г╕йно╖, пристрасна в╕ра яко╖ може обирати р╕зн╕ об'╓кти для поклон╕ння: перш за все, це наука ╕ Бог.


***


Покол╕ння рос╕йських радикал╕в, одним з останн╕х уламк╕в якого ╓ Л╕хар╓в, мало за вз╕рець Рахметова. Однак Рахметов -не просто фанатик, але фанатик рел╕г╕йного складу. В геро╖ Чернишевського можна пом╕тити риси, явно запозичен╕ у великих подвижник╕в перших рок╕в християнства, хоча непорушною силою сво╓╖ могутньо╖ натури Рахметов завдячу╓ татарським предкам. Роман, як в╕домо, було присвячено «новим людям»: Чернишевський, колишн╕й сем╕нарист, безумовно взяв цей терм╕н у апостола Павла. Рахметов - «особлива людина»; таких, як в╕н, лише восьмеро. В╕н належить до старовинного дворянського роду татарського походження, в╕н об╕йшов Русь под╕бно до билинних богатир╕в ╕ простуд╕ював 5-у книгу твор╕в Ньютона (тлумачення Апокал╕псиса), в╕н вивча╓ есхатолог╕чн╕ вчення (саме цим займатиметься незабаром ╕ терорист Дудк╕н, герой Андр╕я Б╓лого). Кр╕м того, йому «спало на думку, що сл╕д придбати ф╕зичне багатство», працював разом ╕з волзькими бурлаками та прославився в народ╕ надзвичайною силою ╕ шляхетн╕стю. Рахметов не витрача╓ жодно╖ хвилини на другорядн╕ справи та нец╕кавих людей. Перше його пр╕звисько (Н╕к╕тушка Ломов) в╕дсила╓ до билин; друге (Ригорист) прямо вказу╓ на аскетизм: б╕льше трьох д╕б посп╕ль в╕н чита╓, не стуляючи очей; спить на цвяхах. Приятел╕ жахаються, дивлячись на його зранену спину та закривавлену б╕лизну, на що Рахметов в╕дпов╕да╓: «Проба. Треба. Неправдопод╕бно, звичайно; однак, про всяк випадок потр╕бно. Бачу, можу». Як тут не згадати про муки, яких зазнали святий Лаврент╕й ╕ свята В╕ра, що були спален╕ живцем на зал╕зних ╜ратах?

«Невидимий» для другорядних людей, герой роману «Що робити?», займа╓ться умертв╕нням власно╖ плот╕, несе людям повчальну зв╕стку, окреслену, щоправда, не зовс╕м ч╕тко. За ╢вангел╕╓м в╕д Луки, народ запитував ╤вана-Хрестителя: «Що ж нам робити?». Пророк промовляв: «Роде зм╕╖ний, - хто навчив вас т╕кати в╕д гн╕ву будучого? Отож, учин╕ть г╕дний пл╕д покаяння. (...) Бо кажу вам, що Бог ╕з кам╕ння цього може п╕дняти д╕тей Авраамових. Бо вже он до кор╕ння дерев ╕ сокира прикладена...» ╤ тод╕ звучить запитання: «Що ж нам робити?» Похмура атмосфера оч╕кування гр╕зного Суду пронизу╓ увесь виховний роман рос╕йського ате╖зму

Книга наповнена рел╕г╕йними алюз╕ями. К╕рсанов вивча╓ французьку мову, ц╕лий тиждень читаючи «╢вангел╕╓ в женевському переклад╕», тобто Б╕бл╕ю Ол╕ветана (1535 р╕к), текст яко╖ був зв╕рений та виправлений Кальв╕ном. Як стверджу╓ ╤рина Паперно,автор видатного досл╕дження про Чернишевського та культуру його масу, в╕н все сво╓ життя не розлучався з Б╕бл╕╓ю.

В чернетках роману, вперше опубл╕кованих 1975 року, ╓ к╕лька вар╕ант╕в другого сну В╕ри Павл╕вни, ате╖стично╖ вправи на ╓вангельську тему: «якщо зерно, упавши в землю, не помре...». Зерно помира╓ ╕ в╕дроджу╓ться лише в «реальному» багн╕, що перетворю╓ться рухом води та працею. Дурне, гниле, неплодюче багно назване «фантастичним» (читай - рел╕г╕йним). Вт╕м, в╕дразу п╕сля цього К╕рсанов, син дячка, пропону╓ сво╖й «сестр╕» В╕р╕ «виспов╕датися». Другий сон геро╖н╕ пода╓ вар╕анти образ╕в зерна, ниви та с╕вача, таких важливих для ╓вангельсько╖ притч╕. Протиставляючи ╖й ╕дею дренажу заболочених пол╕в, К╕рсанов вступа╓ в полем╕ку з рел╕г╕йним м╕фом перетворення як «другого народження» через труди Прометея. Перший сон В╕ри Павл╕вни також зач╕па╓ евангельську тему. Геро╖ню, розбиту парал╕чем, замкнено в сирому, темному п╕двал╕. До стражденно╖ приходить та╓мнича «сестра», торка╓ться ╖╖ руки ╕ промовля╓: «Вставай-но». Браку╓ т╕льки сл╕в: «В╕зьми пост╕ль свою ╕ йди», щоб перед читачами з'явився в╕дпов╕дний еп╕зод ╕з ╢вангел╕я. Та, що зв╕льня╓, не в╕дкрива╓ В╕р╕ свого справжнього ╕мен╕ (Революц╕я), але говорить: «Ти мене нап╕кай любов'ю до людей». У ф╕нал╕ книги перед геро╖нею проходять р╕зн╕ вт╕лення божества в ж╕ноч╕й подоб╕, ╕ остання богиня каже, що ╖╖ звати «Непорочною», як Богородицю.

Отже, роман «Що робити?» став «╓вангел╕╓м ново╖ в╕ри», неоф╕ти яко╖ озбро╖лися сакральним текстом: в ньому «царство Боже» перетворилося на фаланстер, на майстерню нових людей.


***


Таким чином, наука сприймалася як рел╕г╕йна в╕ра, яка, у свою чергу, накладалася на вельми важливий м╕ф про «могутню творчу волю», про друге створення св╕ту — специф╕чно рос╕йське. Ольга Форш в роман╕ «Божев╕льний корабель» проголошу╓: «Ознаки ╕нтел╕гента: думка без об'╓кта, воля до звершення без «в ╕м'я». Родоначальником революц╕йного буття, згербаризованим в «Роман╕ п╕дсумк╕в» як чиста воля - ╓ Петро». Д╕йсно, культ Петра ╤ вида╓ться наст╕льки г╕пертрофованим, що набува╓ рел╕г╕йних рис. Пушк╕н у вступ╕ до «М╕дного вершника» упод╕бню╓ Петра Творцев╕; Досто╓вський пише про нього полум'яно ╕ пристрасно; Бердя╓в назива╓ його батьком рос╕йського максимал╕зму. Фанатична воля до виконання - вт╕м, незрозум╕ло чого - ╓ в╕дм╕тною ознакою рос╕йського визвольного руху, який запозичу╓ «╓гов╕стський» культ вол╕ та наст╕йливост╕.

В основ╕ цього культу лежить думка про те, що блискавичн╕ зм╕ни, раптов╕ перетворення можлив╕ не лише для людей, а й для ц╕лих народ╕в. До еволюц╕йно╖ теор╕╖ Дарв╕на в Рос╕╖ ставилися з п╕╓тетом, дуже близьким до рел╕г╕йного поклон╕ння. З одного боку, вчення Дарв╕на мало антихристиянський характер, з ╕ншого - його можна було ╕нтерпретувати у терм╕нах волюнтаризму, про що англ╕йський б╕олог не мав ╕ гадки. Культ Дарв╕на (який, до реч╕, до к╕нця сво╖х дн╕в залишався де╖стом) — батька еволюц╕йно╖ теор╕╖ -був доведений до лог╕чно╖ меж╕ Трохимом Лисенком та його учнями у фанатичн╕й рел╕г╕╖ насильницького творення. «День другий», роман ╤лл╕ Еренбур╜а, присвячений п'ятир╕чц╕, також може розглядатися п╕д знаком нового створення св╕ту, нового генезису.

М.К. Михайловський, невтомний публ╕цист та пропов╕дник попул╕зму, якраз ╕ ╓ прикладом тако╖ рел╕г╕йно╖ деформац╕╖ дарв╕н╕зму. Для нього «в╕йна вс╕х проти вс╕х» (bellum omnium contra omnes) т╕льки п╕дсилю╓ категоричний ╕мператив Канта. Теор╕╖ Гоббса, Дарв╕на, апокал╕птичне сприйняття ц╕╓╖ тотально╖ в╕йни, що не перерива╓ться ан╕ на хвилину, потребують в╕днайти противагу м╕льярдам смертей, як╕ трапляються щомит╕. Такою противагою виявля╓ться орден людей, що мислять критично, добров╕льно п╕дкоряються категоричному ╕мперативов╕ й творять нову природу. Милий серцю Михайловського «профан» перетворю╓ науку на соц╕альну в╕ру. Михайловський звинувачу╓ ╕деал╕ст╕в (називаючи ╖х «ексцентриками», бо вони зм╕щують центр ваги думки та реальност╕) у тому, що вони фактично заохочують «страшн╕ спустошення, як╕ творяться на земл╕». У «Записках профана» Михайловський, частково вступаючи в суперечн╕сть ╕з самим собою, в╕дстою╓ чесноти брехн╕-в╕ри, оск╕льки вона створю╓ людину. В╕н опира╓ться на приклад Лютера, який зм╕г зрозум╕ти сво╓ стор╕ччя т╕льки тому, що був тисячами ниток пов'язаний ╕з часом та народом, але вважав, що мислить ╕ працю╓ т╕льки для самого себе, тобто ним керувала власна внутр╕шня в╕ра. Таку в╕ру-╕люшо було розвинуто до найвищо╖ м╕ри рос╕йськими радикалами та революц╕онерами. ╖╖ називали «волею», «обов'язком». Вона запозичила рел╕г╕йн╕ терм╕ни та поняття, в тому числ╕ «подвиг» (духовне «роблення»), «подвижник» (аскет).

Вт╕м, в ряд╕ статей зб╕рки «В╕хи» автори намагаються спростувати це упод╕бнення ате╖стичного подвижництва християнському. С.М. Булгаков пише: «Набагато витончен╕ша та спокуслив╕ша ╕нша, не менш святотатська брехня, яка у р╕зних формах почала повторюватися особливо часто останн╕м часом, - твердженнй, що ╕нтел╕гентський максимал╕зм та революц╕йн╕сть, основою яки╕х ╓, як ми бачили, ате╖зм, по сут╕, в╕др╕зня╓ться в╕д християнства тильки рел╕г╕йною неусв╕домлюван╕стю. Достатньо лише ╕м'я Ма-ркса або Михайловського зам╕нити ╕менем Христа, а «Кап╕тал» Евангел╕╓м або, ще краще, Апокал╕псисом (для зручност╕ його цитування), або можна нав╕ть н╕чого не зм╕нювати, а треба т╕льки пидсилити ╖╖ революц╕йн╕сть ╕ продовжити ╕нтел╕╜ентську револю-ц╕ю, ╕ тод╕ з не╖ народиться нова рел╕г╕йна св╕дом╕сть (начебто в ╕стор╕╖ не було прикладу достатньо тривало╖ ╕нтел╕гентсько╖ революц╕╖ ╕з виявленням ус╕х ╖╖ духовних потенц╕й, а саме - Велико╖ французько╖ революц╕╖)».

Булгаков пише про «╕нтел╕гентську п╕дробку п╕д християнство» ╕ намага╓ться р╕шуче в╕докремити революц╕йний геро╖зм та християнське подвижництво. Але даремно: вся апологетична л╕тература, присвячена рос╕йськ╕й революц╕╖, перекону╓ в тому, наск╕льки м╕цно поняття ате╖стичного подвигу вкор╕нилося в рос╕йськ╕й св╕домост╕. Практично того ж року Лен╕н у статт╕ «Соц╕ал╕зм та рел╕г╕я» повста╓ - але з д╕аметрально протилежно╖ точки зору - проти зм╕шування рел╕г╕╖ та вияв╕в ате╖зму.

С. Степняк-Кравчинський св╕дчив: «Ате╖зм перетворився на сво╓р╕дну рел╕г╕ю, ╕ ревнител╕ ц╕╓╖ ново╖ в╕ри роз╕йшлися, як пропов╕дники, вс╕ма шляхами та дорогами, розшукуючи всюди душу живу, аби врятувати ╖╖ в╕д християнсько╖ скверни» («П╕дп╕льна Рос╕я»). В одному з╕ сво╖х найб╕льш вдалих опов╕дань Борис Зайцев зображу╓ Кимку, - чолов╕ка неотесаного, грубого, нав╕ть богохульного, який проте п╕дкупля╓ сво╓ю щир╕стю, - одним з тих «убогих духом», котрих стосуються слова Христа в запов╕д╕ блаженства. Але Кимка не ате╖ст, а безбожник, що не ма╓ в╕дношення до ф╕лософ╕╖: йдеться про близьк╕ стосунки рос╕йсько╖ людини (нав╕ть якщо вона ╕нод╕ блюзн╕рству╓) з Богом, про дов╕ру. Ту╖ важко не згадати сл╕в старо╖ нян╕ Марини з чеховсько╖ п'╓си «Дядя Ваня»: «Вс╕ ми у Бога нахл╕бники».


***


╤стор╕я рос╕йського ате╖зму принципово в╕др╕зня╓ться в╕д ╕стор╕╖ ате╖зму на Заход╕: в Рос╕╖ не було ан╕ В╕дродження, ан╕ справжнього Просв╕тництва, под╕бного до ╓вропейського. Просв╕тництво прийшло в Рос╕ю ззовн╕ ╕ багато в чому запозичувалось поверхнево. На Заход╕ гуман╕зм виника╓ разом ╕з л╕берт╕нажем: моль╓р╕вський Дон Жуан, якому не вдалося примусити жебрака спаплюжити ╕м'я Господн╓', все ж таки да╓ йому об╕цяного золотого «в ╕м'я людяност╕». Оск╕льки цього етапу л╕берт╕нажу в Рос╕╖ бракувало, ате╖зм набува╓ тут фанатичних та рел╕г╕йних форм. Значну роль в цьому в╕д╕грала ╕ близьк╕сть оф╕ц╕йного православ'я до самодержавного правл╕ння. ╤нша тенденц╕я рос╕йського духовного життя, що походить з Новгорода (за визначенням Г.П. Федотова, «республ╕ки свято╖ Соф╕╖»), не могла перемогти в Рос╕╖, ╕ саме тому ате╖зм став складовою частиною боротьби ╕з самодержавством.

«Рос╕йський Бог» Досто╓вського й Тютчева також вплинув -п╕д супротивного - на формування типового рос╕йського ате╖ста. В╕домий ╕рон╕чний афоризм Тютчева: «Посада рос╕йського Бога — цс не синекура». Мес╕анськ╕ уявлення, що виникли та розвинулися в лон╕ ╕де╖ рос╕йського Бога, виплекали свою протилежн╕сть -рос╕йський ате╖зм. ╤дею «рос╕йського мес╕анства навпаки» супроводжувала надзвичайна ненависть до свято╖, в╕руючо╖, смиренно╖ та св╕тло╖ Рос╕╖. Смердяков у роман╕ «Брати Карамазови» виголошу╓: «Я всю Рос╕ю ненавиджу», — ╕ наклада╓ на себе руки, як Юда п╕сля спроби повернути стар╕йшинам тридцять ср╕бняк╕в.

Саме Досто╓вський спада╓ на думку, коли розм╕ркову╓ш про подв╕йний лик рос╕йського мес╕ан╕зму: боголюбний, з одного боку, ╕ богоненависницький — з ╕ншого. Знаменитий еп╕зод з молодою людиною, що, заклавшись ╕з приятелем, стр╕ля╓ в Бога (в свят╕ дари) на задв╕рках городу («Щоденник письменника» за 1873 р╕к, «Улас»), неодноразово в╕добразився у творчост╕ Досто╓вського. Великий гр╕шник хоче ско╖ти злочин, кинувши Богов╕ останн╕й виклик. «Втрата всяко╖ м╕ри» оволод╕ва╓ таким геро╓м раптово ╕ веде його до бунту. «Це потреба перебрати м╕ру, потреба у в╕дчутт╕, коли, д╕йшовши до пр╕рви, завмира╓ш, зв╕сившись в не╖ до половини та зазираючи у сам╕с╕ньку безодню, ╕ - в окремих, та далеко не поодиноких, випадках - кида╓шся в не╖, мов ошал╕лий, сторчголов. Це потреба незгоди ╕нод╕ в так╕й людин╕, яка н╕коли не зна╓ незгоди ╕ благогов╕╓...»

Мотив «боговбивства», що проходить через усю творч╕сть Досто╓вського, в╕дбива╓ наднапружений стан думок рос╕йського соц╕уму: стосунки людини з Богом пронизан╕ такою пристрастю, що перех╕д в╕д любов╕ до ненавист╕ - справа одн╕╓╖ мит╕. «Бог - це страждання, що ма╓ в основ╕ страх смерт╕», - стверджу╓ Кирилов, «досто╓вський» безбожник, який найб╕льше дума╓ та розм╕ркову╓ з-пом╕ж ╕нших. Кардинал Анр╕ де Любак коменту╓ цей пасаж таким чином: «Тут граничний ате╖зм межу╓ та злива╓ться з╕ свят╕стю» . Святий ате╖ст, безумовно, - один з центральних персонаж╕в Досто╓вського, так само як ╕ його дв╕йник - блазень, що надокучливо шука╓ приниження. У записних книжках Досто╓вського про Кирилова говориться: «В╕д горили до не╕снування Бога ╕ в╕д не╕снування Бога до горили». В╕ра боговбивц╕ Кирилова, яка хоч ╕ перевернута з н╕г на голову, проте не втрача╓ рел╕г╕йного забарвлення, п╕дкреслю╓ться безл╕ччю деталей. Так, старець Тихон в мирському житт╕ мав пр╕звище Кирилов; Кирилов розпов╕да╓ про свого старшого брата, який рано помер - под╕бну розпов╕дь старця Зосими про його старшого брата Маркела запису╓ Альоша («Брати Карамазови»). У к╕нцевому п╕дсумку, Кирилов, можливо, всього лиш викону╓ об╕цянку Апокал╕псису: «...╕ не буде вже смерт╕. Ан╕ смутку, ан╕ крику, ан╕ болю вже не буде, бо перше минулося». (21, - 4).

Власне, становище Божого сироти, а зовс╕м не ате╖ста, ста╓ причиною лют╕ «великих гр╕шник╕в» Досто╓вського. Сир╕тство пережива╓ться як гранична мука, яко╖ не можна витерп╕ти, саме через не╖ люди утворюють жорсток╕ натовпи, про як╕ мр╕ють ╤ван Карамазов та його Великий ╤нкв╕зитор (хоча ╤ван ╕ не розум╕╓, як можна любити ближнього), Версилов, що чека╓ на золоту добу, Верховенський, що розм╕ркову╓ про диктатуру покидьк╕в. Б╕ля труни сво╓╖ першо╖ дружини Мар╕╖ Дмитр╕вни Досто╓вський ставив перед собою питання про втрату любов╕, яка пов'язу╓ дв╕ людськ╕ ╕стоти, про его╖зм, що розд╕ля╓ людей.

Досто╓вський продовжував роздуми над проблемою, порушеною в книз╕ Макса Шт╕рнера «╢диний та його надбання» (1845 р╕к; в Рос╕╖ цю книгу було заборонено), котра спантеличила рос╕йське сусп╕льство. В сво╖й в╕дпов╕д╕ Шт╕рнеру Хом'яков назвав його погляди дикою, антихристиянською теор╕╓ю. На думку н╕мецького ф╕лософа, людина, для того щоб стати хазя╖ном самому соб╕, повинна визнати себе ╓диною («Тисячол╕ття культури затьмарили вам усв╕домлення того, хто ви такий»). «Щоб ╕ндив╕дуум був для самого себе вс╕╓ю св╕товою ╕стор╕╓ю, в ╕ншому випадку залишиться його власн╕стю, - це виходить за меж╕ християнського розум╕ння», - писав Хом'яков. Каторжани ненавидять Раскольникова як безбожника: «Ти в Бога не в╕риш! Убити тебе треба!»

Слова мандр╕вного жебрака Макара, названого батька П╕дл╕тка (в дужках нагадаю, що мужика Марея ╕з однойменного опов╕дання можна вважати «л╕тературним» названим батьком самого Досто╓вського), наповнен╕ простотою: «Жити без Бога-одна лиш мука. (...) Та й що в тому: неможливо й бути людин╕, щоб не поклонитися; не терпить себе така людина; та й жодна ╕нша людина. ╤ Бога не прийме, так ╕долу вклонятиметься - дерев'яному, чи то золотому, чи то уявному». Безбожниками швидко оволод╕ва╓ сенек╕анське libido moriendi (бажання загибел╕).

Ненависть до себе, до свого т╕ла, пошуки неможливого ╕деального сусп╕льства, що ╕сну╓ без Бога, породжу╓ «досто╓вську» поетику терору ╕, можливо, сам терор, який заворожував ╓вропейських мислител╕в, аж до Камю включно. Толстой проймався до рос╕йського терориста дивним заздр╕сним почуттям. У робочих вар╕антах «Воскрес╕ння» ця неприязнь проступа╓ б╕льш виразно, н╕ж в остаточному текст╕. Терористи створюють аскетичну чернечу сп╕льноту без монастиря. Т╕лесн╕ бажання повн╕стю субл╕мован╕ в цих людей у в╕ддан╕сть справ╕. Толстой примушу╓ князя Нехлюдова довго блукати довкола сп╕лки ате╖ст╕в-революц╕онер╕в.

Давно пом╕чено, що сцена в акушерки Вержинсько╖ («Б╕си») нагаду╓ непристойну парод╕ю на Та╓мну вечерю, останню трапезу Христа. В кожного учня Неча╓ва-Верховенського ╓ св╕й прототип, в тому числ╕ в Еркеля ╕, особливо, у Толкаченка. Образ Толкаченка нав╕яний Досто╓вському виступом адвоката на неча╓вському процес╕. Один ╕з найближчих сподвижник╕в Неча╓ва Прижов поставав у ц╕й промов╕ добряком, ╕з серцем чистим ╕ простим, немов у дитини, фантазером, який любив «штовхатися серед народу без усяко╖ заздалег╕дь нам╕чено╖ думки». Неча╓в доручив Прижову в╕дшуковувати та вербувати нових член╕в групи серед пов╕й та злочинц╕в. Прижов - це один з радикальних ате╖ст╕в, як╕ представляли максимал╕стську, знав╕сн╕лу Рос╕ю, описану в «Б╕сах». Мен╕ хот╕лося б детальн╕ше зупинитися на постат╕ Прижова-Толкаченка, оск╕льки в╕н був одним з найпом╕тн╕ших представник╕в рос╕йських ате╖ст╕в, полум'яним борцем проти православ'я, автором роботи «П╕п та чернець як найперш╕ вороги культури» -╕, водночас, в╕н був сповненим апостольського гор╕ння захисником народу, сектант╕в, знедолених; в╕н був людиною фанатично в╕дданою науц╕; при всьому тому Прижов був наст╕льки на╖вним та незахищеним перед натиском життя, що неодноразово робив спроби самогубства (одного разу намагався втопитися у Патр╕арших ставках). Прац╕ Прижова «Жебраки на Свят╕й Рус╕», «╤стор╕я шинк╕в у Рос╕╖ в зв'язку з ╕стор╕╓ю рос╕йського народу», досл╕дження про нав╕жених та юродивих у Христ╕ - результат його мандр╕вок Московською, Володимирською та Тверською губерн╕ями (нагада╓мо, що д╕я «Б╕с╕в» розгорта╓ться у Твер╕).

Ось що Прижов розпов╕да╓ про задум сво╓╖ книги, присвячено╖ нав╕женим та юродивим: «З одн╕╓╖ статт╕, вм╕щено╖ у газет╕ Павлова, утворилася брошура «Жит╕╓ ╤вана Яковича» (...), котра допомогла мен╕ в╕дкрити ц╕лий св╕т нечуваного фанатизму, нев╕гластва та розпусти, яких не знайдеш нав╕ть у дикун╕в, ╕ все це на лон╕ московського православ'я. Я й ран╕ше знав багато дечого, але тепер жахнувся, ╕ щоб остаточно досл╕дити цей св╕т, я одягнувся в лахм╕ття, ╕ з торбою, з ц╕лою ордою брехун╕в (штук 150), ╕ в тому числ╕ д╕вчаток, заманених брехунами для продажу, п╕шов у пох╕д по монастирях. Тут було найжорсток╕ше пияцтво, богохульство, неприкрита торг╕вля цнотами, фанатичн╕ рикання, п╕сн╕, молитви, ╕стерики, читання писань та чаклунськ╕ заклинання. Насл╕дком цього стала книжка про юродивих...».

Отже, рос╕йський ате╖ст виявився здатним п'ятнадцять рок╕в провести в понев╕ряннях та злиднях для того, щоб якомога повн╕ше викрити фанатизм! Аполлон Григор'╓в несамовито в╕дстоював в╕д напад╕в Прижова пам'ять юродивого ╤вана Яковича Корейш╕ (його п╕д ╕менем Семена Яковича Досто╓вський описав у «Б╕сах»). Шанувальники Корейш╕ урочисто спалили книгу Прижова на одн╕й ╕з площ Москви. Досл╕дження про нав╕жених, яких чимало у творах Досто╓вського, викликало не менше обурення.

В еп╕лоз╕ «Б╕с╕в» Толкаченко-Прижов отриму╓ недвозначне авторське прощення: про нього спов╕ща╓ться, що, будучи заарештованим через десять дн╕в п╕сля вбивства, в╕н не брехав, не в╕дхрещувався, розпов╕в усе, що йому було в╕домо, не намагаючись себе виправдати, спок╕йно визнавав свою провину, але ставав «у позу», як т╕льки йшлося про народ. Дивно, що Досто╓вський н╕як не в╕добразив у роман╕ довол╕ промовистого факту: п╕сля вбивства студента ╤ванова Неча╓в стр╕ляв у Прижова.

Крах рел╕г╕╖ в Рос╕╖ був в╕дм╕чений к╕лькома св╕дками уже 1905 року. Чи не в╕д╕грали тут вир╕шально╖ рол╕ два моменти: по-перше, зм╕щення почуття «сир╕тства» в б╕к форм рел╕г╕йного об'╓днання без Бога (революц╕я, братання); по-друге, в╕дома схильн╕сть до блюзн╕рства, м╕м╕кр╕я стосовно рел╕г╕╖?

Андр╕й Синявський у книз╕ «Голос ╕з хору» згаду╓ про рос╕йську ╕дею Покрову як вираз домашньо╖, захисно╖, родинно╖, ╕нтимно╖ в╕ри. «Ув╕йти до рос╕йського храму - в цьому ╓ щось в╕д того, як ми занурю╓мося п╕д ковдру, накида╓мо шубу на голову(...)». Саме таким - близьким знайомим, домашн╕м - поста╓ Бог у творчост╕ Л╓скова, особливо в його чудов╕й пов╕ст╕ «На краю св╕ту», таким В╕н поста╓ ╕ в сприйнятт╕ В.В. Розанова. У л╕цейськ╕ роки Розанов сам був ате╖стом рел╕г╕йного складу, про що згодом писав: «Ми входили у н╕г╕л╕зм та ате╖зм, як входять в рел╕г╕ю, готовими терп╕ти страждання, б╕дн╕сть, вести важку боротьбу, насмерть битися ╕з забезпеченими». Проте незабаром Розанова почав обурювати н╕г╕л╕стичний конформ╕зм «к╕мнати для прислуги», ╕ в╕н, п╕д впливом духу суперечност╕, звернувся до «внутр╕шнього», «утробного» православ'я, н╕жного, с╕мейного, ╕нтимного, «що в╕дчува╓ться, немов калач у хл╕бн╕й крамниц╕». Х╕ба не могла рел╕г╕я «доторкання», або, як ╖╖ ще назива╓ Розанов, рел╕г╕я «легкого дотику», в один момент перетворитися на братство безбожник╕в? ╢сен╕н переходить в╕д глибоко╖ в╕ри до найжахлив╕шого блюзн╕рства. «Т╕ло, Христове т╕ло/ Випльовую з рота» («Тело, Христово тело/ Вьш-левь╕ваю изо рта») - вигуку╓ в╕н в «╤нон╕╖», проте у в╕рш╕ «Залишилась одна забава...» («Мне осталась одна забава...») пише: «Соромно, що я в Бога в╕рив./ Г╕рко так, що не в╕рю тепер» («Стыдно мне, что я в Бога верил./ Горько мне, что не верю теперь».) «Ну, давай, телись!» - кида╓ ╢сен╕н Христов╕ й при цьому заклина╓: «Поклад╕ть же мене в б╕л╕й сорочц╕/ П╕д ╕конами умирать» («Положите меня в русской рубахе/ Под иконами умирать»).

П╕дсумовуючи, хочу сказати: в Рос╕╖ виник специф╕чний тип ате╖ста: його фанатизм, аскетизм та в╕ддан╕сть «Справ╕» обертаються вражаючими рел╕г╕йними гранями; до ╕нтел╕генц╕╖ разом з ╖╖ фанатичною в╕рою в прогрес, н╕би до сонму святих, виявлялися причисленими ╕ бо╓ць за ╕де╖, ╕ декласований ╕ндив╕дуум. Рос╕я показала св╕тов╕ ще один тип ате╖ста: осквернителя, богохульника, боговбивц╕ ╕, на жаль, гонителя в╕ри. Ясна р╕ч, цей феномен в╕домий ╕ за межами Рос╕╖, проте вража╓ ступ╕нь фанатизму та неймов╕рна розпливчаст╕сть поняття «рос╕йського Бога», якими цей тип був позначений в Рос╕╖. Максим╕л╕ан Волошин, котрий глибше, н╕ж будь-хто, в╕дчув рел╕г╕йну ╕, водночас, блюзн╕рську природу рос╕йського ате╖зму, найб╕льш повно в╕дображену в Революц╕╖, його головному д╕тищ╕, писав: «Рос╕я в особ╕ сво╓╖ революц╕йно╖ ╕нтел╕генц╕╖ з такою повнотою рел╕г╕йного почуття споглядала впродовж п╕встол╕ття соц╕альн╕ хвороби та майбутню революц╕ю ╢вропи, що сама, не будучи роз╕пнутою, прийняла сво╓ю плоттю стигмати соц╕ально╖ революц╕╖. Рос╕йська революц╕я - це виключно нервово-рел╕г╕йне захворювання». Додам, що невдовз╕ п╕сля революц╕╖ розпочнеться новий етап, якого я тут не торкаюся, - етап рядового, буденного ате╖зму, що обростав сво╓ю власною бюрократ╕╓ю та канцелярськими щурами...

У в╕рш╕ «Червоний Великдень» («Красная Пасха»), що з'явився 1921 року, Волошин писав:


Зима в тот год была Страстной Неделей

И красный май сплелся с кровавой Пасхой,

Но в ту весну Христос не воскресал.


Читання цього уривку нагаду╓ обурлив╕ з╕тхання римлянина Тулл╕я, героя п'╓си Бродського «Мармур»: «Нав╕що ви посадили мен╕ до камери варвара? В╕н в╕рить в Бога. В╕рн╕ше, не в╕рить. Але теж в Бога».

К началу...