Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


Гогольград

Гоголь був, як кажуть, «мудрий по шкод╕». В╕н усв╕домлював суть написаного лише п╕сля публ╕кац╕╖ твору. Так «Рев╕зор» (1836 р.) проанал╕зовано, доповнено та прокоментовано ним т╕льки п╕сля перших состав. «Мертв╕ душ╕» (1842 р.), в╕дкоментован╕ самим письменником, постали в новому св╕тл╕ у знаменитих «Вибраних м╕сцях ╕з листування з друзями» (1847 р.). Можна сказати, що те ж саме трапилося з «Петербурзькими пов╕стями». Написан╕ окремо, без орган╕чного зв'язку м╕ж собою, пов╕ст╕ були об'╓днан╕ т╕льки для третього тому першого з╕брання твор╕в 1843 року темою Петербурга. Гоголь, безумовно п╕д впливом моди, п╕д впливом Д╕ккенса чи бальзак╕вського Фера╜уса, ╕, передовс╕м, в╕домих «ф╕з╕олог╕чних» пов╕стей Жу╕, перекладених на рос╕йську ╕ належно оц╕нених публ╕кою, вир╕шу╓, що п'ять пов╕стей — «Невський проспект», «Портрет», «Записки божев╕льного», «Н╕с» та «Шинель» - мають сп╕льний знаменник: нове место, штучна, блискуча, оманлива столиця ╕мпер╕╖, Санкт-Петербург. Невдовз╕ з'явиться м╕ф, гогол╕вський м╕ф про Петербург[*1], що прийципово в╕др╕зня╓ться в╕д «петербурзько╖ м╕фолог╕╖» Держав╕на, В'язем-ського, Пушк╕на. Для них П╕вн╕чна Пальм╕ра в першу чергу - це палаци Кваренг╕ та Растрелл╕, куполи Монферана, набережн╕, вимощен╕ важким гран╕том, ростральн╕ колони Адм╕ралтейства, коротше кажучи, монументальн╕сть нового м╕ста. У в╕дом╕й ╕нтродукц╕╖ до «М╕дного вершника» (1833 р.) Пушк╕н у ╓диному г╕мн╕ узагальню╓ всю цю традиц╕ю:


Люблю тебя, Петра творенье,

Люблю твой строгий, стройный вид,

Невы державное теченье,

Береговой ее гранит,

Твоих оград узор чугунный,

Твоих задумчивых ночей

Прозрачный сумрак...


П╕сня осв╕дчення в любов╕ до м╕ста, яке виникло з н╕чого, до «чудотворця» Петра, який це м╕сто створив, под╕бно до того, як Бог створив Св╕т... Пушк╕н прославля╓ символ: символ оплоту в боротьб╕ з╕ стих╕ями. Герой «М╕дного вершника» ╢вген╕й божевол╕╓, дов╕давшись про те, що його наречена загинула п╕д час повен╕. Саме тод╕ в╕н чу╓ за спиною гуркот╕ння копит знаменитого пам'ятника Фальконе: внасл╕док безсилого бунту «малого» проти «великого» статуя ожива╓.

Най╕стотн╕ший образ Петербурга в Пушк╕на — це бар'╓р, загорода. Тобто захист в╕д потоку, зас╕б проти пограбування, проти вторгнення.

П╕сля появи Гоголя м╕ф сутт╓во зм╕ню╓ться. Петербург переста╓ бути захистом Рос╕╖ в╕д не╖ само╖, в╕н ста╓ м╕сцем вигнання русько╖ людини, м╕сцем ╖╖ страждань, територ╕╓ю ╖╖ в╕дчуженост╕. Кожна з п'яти петербурзьких пов╕стей це, так би мовити, «досв╕д втрат». Втрата мр╕╖ про чистоту, що нав'язу╓ться П╕скарьову в «Невському проспект╕», втрата соц╕ально╖ захищеност╕ в «Записках божев╕льного», втрата власного т╕ла («Н╕с»), втрата таланту художника в «Портрет╕», насамк╕нець, втрата всього, що ╓ найдорожчим в житт╕ («Шинель»).

М╕сто обдира╓, н╕вечить, обдурю╓, кастру╓ гомункулус╕в, тих, яким саме воно дало притулок. З вини м╕ста ╖хн╓ життя втрача╓ сенс. М╕сто справд╕ позбавля╓ кор╕ння тих вигнанц╕в, як╕ шукають в ньому хоч якогось захистку.

Можливо, через те, що Гоголь був «пров╕нц╕алом» ╕ нав╕тьмалоросом», Петербург в його творчост╕ викону╓ роль ката.М╕сто контрасту╓ з етн╕чним та фольклорним ра╓м «Вечор╕в нахутор╕ поблизу Диканьки». Гогол╕вська батьк╕вщина, перш за все,родюча. А Петербург оточу╓ людину сновид╕ннями, водамиф╕нського болота, де не можна в╕днайти душевного спокою ан╕ впол╕, ан╕ в трав╕, ан╕ в доброму частуванн╕, ан╕ в народних гов╕ркахта фольклор╕, словом, в усьому тому, що можна назвати священнимп╕дгрунтям звича╖в ╕ традиц╕й. Гоголь прибув до Петербурга з╕ сво╓╖далеко╖ пров╕нц╕╖ взимку 1828-29 рок╕в, коли йому виповнилося лише 20. В╕н мр╕яв «прислужитися» ╕ держав╕, ╕ Рос╕╖, ╕ науц╕. В ус╕хпочинаннях його пересл╕дували невдач╕. Усп╕х прийшов випадково,дещо опосередковано, з укра╖нськими пов╕стями. В одн╕й з них-«Н╕ч перед Р╕здвом» - вперше з'явля╓ться Петербург. КовальВакула верхи на чорт╕ вируша╓ до цариц╕, щоб принести царськ╕черевички для сво╓╖ кохано╖. «Коваль все лет╕в; ╕ раптом засяявперед ним Петербург, увесь у вогн╕». Ось воно яке, це чар╕внем╕сто: все блищить, гуркоче, кричить, товпиться; вулиц╕ наповнен╕св╕тлом, скр╕зь пани в дорогому вбранн╕... Але як т╕льки царицяподарувала черевички, коваль летить назад до сво╓╖ с╕льсько╖Оксани...

1836 року Пушк╕н в журнал╕ «Современник» вм╕щу╓ анон╕мну статтю Гоголя, в як╕й той в журнал╕стському стил╕, притаманному сучасникам, пор╕вню╓ Петербург ╕ Москву.

«...Справд╕, куди закинуло рос╕йську столицю - на край св╕ту! Дивний народ рос╕йський: була столиця в Ки╓в╕ — тут занадто тепло, мало холоду; пере╖хала рос╕йська столиця до Москви — н╕, ╕ тут мало холоду: подавай, Боже, Петербург!.. Як╕ кра╓види, яка природа! Пов╕тря зав╕шене ╕млою; на бл╕д╕й, с╕ро-зелен╕й земл╕ погор╕л╕ пеньки, сосни, ялинник, купини...» Дал╕ йде влучне пор╕вняння торгово╖, стримано╖, економно╖ Москви з фатуватим, самовдоволеним, марнотратним Петербургом... За цими спробами стилю ми виявля╓мо дв╕ категор╕╖, що орган╕зують весь гогол╕вський св╕т: товст╕ та тоненьк╕ (про яких Чичиков говорить у першому розд╕л╕ «Мертвих душ»). Товст╕ накопичують кап╕тали: Москва! Тоненьк╕ витрачають: Петербург!

У тому ж «ф╕з╕олог╕чному» нарис╕ зауважу╓мо ще одну ц╕каву особлив╕сть: Петербург, поясню╓ Гоголь, залиша╓ться невловимим, «╓ щось схоже на ╓вропейсько-американську колон╕ю: так само мало кор╕нно╖ нац╕ональност╕ ╕ так само багато ╕ноземного зм╕шання». Тут ми п╕дходимо до найсутт╓в╕шого: Петербург - не рос╕йське м╕сто, н╕ за сво╓ю арх╕тектурою, н╕ за сво╖ми звичаями, н╕ за сво╖м зм╕шаним населенням...

╤ справд╕, марк╕з Кюст╕н також вбачав в ╕мператорському м╕ст╕ якусь американську потворн╕сть, в╕н теж називав його пофарбованою Лапланд╕╓ю. Хом'яков, видатний поет-слов'яноф╕л, писав про те, що в цьому «м╕ст╕ все з каменю - будинки, дерева ╕ мешканц╕», а в 1860 роц╕ ╕нший в╕домий слов'яноф╕л ╤ван Аксаков напише в лист╕ до Досто╓вського: «Найперша умова для того, щоб оживити в нас нац╕ональне почуття, - це ненавид╕ти Петербург щосили, вс╕╓ю нашею душею ╕ плювати на нього...» В Петербурз╕, п╕дсумову╓ Гоголь, можна годуватися лише мр╕╓ю: »Весело зневажити сидяче життя та незм╕нн╕сть ╕ мр╕яти про далеку дорогу п╕д ╕нш╕ небеса, до п╕вденних зелених га╖в, до кра╖н нового та св╕жого пов╕тря. Весело тому, у кого в к╕нц╕ петербурзько╖ вулиц╕ вимальовуються п╕днебесн╕ гори Кавказу чи озера Швейцар╕╖, або ж ув╕нчана анемоном ╕ лавром ╤тал╕я, або прекрасна у сво╖й пустельност╕ Грец╕я... Ан╕ руш, думко моя: ще з обидвох бок╕в б╕ля мене громадяться петербурзьк╕ буд╕вл╕...»

Геро╖ «Петербурзьких пов╕стей» побачать в к╕нц╕ петербурзько╖ вулиц╕ сонце ╤тал╕╖ або ╤спан╕╖, але це приведе ╖х або на смертне ложе, або в псих╕атричну л╕карню...

1833 року Гоголь у сво╖й творчост╕ торка╓ться теми Петербурга ╕ почина╓ писати «Н╕с» та «Записки божев╕льного», пот╕м «Невський проспект» ╕ першу редакц╕ю «Портрета». Перший вар╕ант «Шинел╕» дату╓ться 1834 роком. Таким чином, в самому Петербурз╕, в 1833-1834 роках виник задум вс╕х пов╕стей, що ув╕йшли до третього тому першого з╕брання твор╕в 1843 року. В с╕чн╕ 1835 року Микола Васильович публ╕ку╓ довол╕ примхливу та розма╖ту зб╕рку, в╕дпов╕дно назвавши ╖╖ «Арабесками». В н╕й, окр╕м «Вступно╖ лекц╕╖, прочитано╖ у С.-Петербурзькому ун╕верситет╕», к╕лькох романтичних статтей з истор╕╖, географ╕╖ та естетики в дус╕ Шелл╕н╜а, вм╕щено три пов╕ст╕:«Невський проспект», «Портрет» ╕ «Записки божев╕льного». В жовтн╕1836 року «Н╕с» з'явиться в журнал╕ «Современник» одночасно з«Петербурзькими записками», про як╕ ми вже згадували, тод╕ як«Шинель», розпочата 1834 року ╕ зак╕нчена 1839 року, виходить лишев 1843 роц╕ у третьому том╕ з╕брання твор╕в. Мабуть, ц╕каво ╕ доречнозгадати про французьк╕ переклади цих пов╕стей. 1845 року Лу╖ В╕ардопершим опубл╕ку╓ вибран╕ рос╕йськ╕ пов╕ст╕ Гоголя. Не знаючи мовиориг╕налу, В╕ардо зазнача╓, що йому допомагали дво╓ молодих рос╕ян,як╕ п╕дписалися сво╖ми ╕н╕ц╕алами: один з них - ╤.Т. - не хто ╕нший, якТурген╓в. 1856 року Марм'╓ зробить переклад «Шинел╕», а всю зб╕ркуперекладе Ернест Шар'╓р у ш╕стдесятих роках. «У Франц╕╖ перекладають з рос╕йсько╖, не знаючи рос╕йсько╖», - пише 1852 року хрон╕ст«Аналь де ля Патр╕». Недаремно В╕ардо нагаду╓ пораду Сервантесаперекладачам: «н╕чого не додавати, н╕чого не пропускати». На жаль,це залиша╓ться мр╕╓ю. В ус╕х французьких перекладах Гоголя XIXст. перекладач╕, н╕би змагаючись м╕ж собою, додають ╕ пропускають.Не краща ситуац╕я також ╕ з тогочасними англ╕йськими перекладами.Набоков писав з цього приводу, що в╕н хот╕в би вилучити з ус╕хпубл╕чних та ун╕верситетських б╕бл╕отек англ╕йськ╕ переклади XIXстор╕ччя... Як насл╕док, в усякому раз╕ по цей б╕к Ла-Маншу, очевидненерозум╕ння. Для критика журналу «Revue des Deux Mondes» Сен-Жюль╓на Гоголь - передовс╕м «сп╕вчутливе серце, серце, сповнене милосердя». Для Мер╕ме, який 1 листопада 1851 року в тому ж самому журнал╕ представля╓ зб╕рку В╕ардо, Гоголь - «╕м╕татор Бальзака з очевидною прихильн╕стю до потворного (...)». Одним словом, для француз╕в Гоголь губиться в деталях, потопа╓ в потворних виявах д╕йсност╕, в╕н - батько рос╕йсько╖ л╕тератури про вбогих... «В╕н ма╓ щось сп╕льне з Тень╓ ╕ Калло. На жаль, ретельно заглиблюючись в розробку деталей, пан Гоголь дещо зневажа╓ ╖хню прив'язку до посл╕довно╖ д╕╖» (Мер╕ме).

В цьому, принаймн╕, Проспер Мер╕ме ма╓ рац╕ю. Щоправда, Гоголь попереджав сво╖х супротивник╕в: «...н╕; цього я аж н╕як не розум╕ю! Але що найдивн╕ше, найнезрозум╕л╕ше - це те, як автори можуть брати так сюжети. З╕знаюся, це вже зовс╕м незбагненно, це д╕йсно..., н╕, н╕, зовс╕м не розум╕ю. По-перше, корист╕ в╕тчизн╕ достеменно н╕яко╖; по-друге... але ╕ по-друге теж нема╓ корист╕» («Н╕с»). Гоголь н╕би визна╓ свою провину. Бо в╕н усв╕домлю╓, що в його «Петербурзьких пов╕стях» порушу╓ться ╓дн╕сть викладу. В укра╖нських пов╕стях, фольклорних, фе╓ричних, мр╕╖ та реальн╕сть сп╕в╕снують. У фантастичних петербурзьких пов╕стях реальн╕сть руйну╓ться, знищу╓ться або ста╓ хисткою. Це те, що Андр╕й Б╓лий у сво╖й «Майстерност╕ Гоголя»[*2] назива╓ першою та другою гогол╕вською фазою. Перша фаза: сп╕вучий ритм (ритм╕зована проза) в╕дтворю╓ казкову атмосферу - це або Хут╕р поблизу Диканьки, або Запор╕зька С╕ч, де нема╓ м╕сця зрад╕ та злу (чаклун з╕ «Страшно╖ помсти»). Друга фаза: фабула та атмосфера ╓дност╕ розпадаються. Ми ма╓мо справу з людиною, що втратила власне кор╕ння, людиною без роду без племен╕. Це царство ╕нкогн╕то: зустр╕ч з ╕нкогн╕то на Невському проспект╕; божев╕льний ╕нкогн╕то, що вважа╓ себе королем ╤спан╕╖[*3]; ╕нкогн╕то Акак╕й Акак╕йович, пограбований та позбавлений власного «я»; ╕нкогн╕то «н╕с», перетворений на вельможного пана та ╕нкогн╕то Чартков, який назива╓ себе «мсь╓ Нуль». В╕д однор╕дност╕ пров╕нц╕йно╖ фе╓рично╖ пов╕ст╕ (обрамлено╖ вигадкою опов╕дача «вечор╕в» пас╕чника Рудого Панька, якому мимовол╕ дов╕ря╓ш) ми переходимо до розма╖тост╕ «м╕ських» пов╕стей, як╕ породжують розчарування (св╕т ╓ оманою) ╕ дисонанс (м╕ж св╕том мр╕╖ та св╕том випробувань нема╓ ╕ншого зв'язку, окр╕м оп╕уму, божев╕лля, абсурду або фантастики). Але ╕сну╓ ╕ третя фаза: епопея знову пов'язу╓ св╕т, зруйнований брехнею та п╕дл╕стю людини, Чичиков спокуту╓ сво╓ самозванство та оберта╓ свою феноменальну здатн╕сть до шахрайства на благо Рос╕╖; це фаза «╕деолог╕чна», вона буде тривати довго... ╕ подару╓ нам «Мертв╕ душ╕».

Варто зазначити, що лише твори друго╖ фази були написан╕ «на м╕сц╕»: музика «Вечор╕в на хутор╕ поблизу Диканьки» зда╓ться Гоголю такою гармон╕йною т╕льки тому, що в╕н чу╓ ╖╖ у сво╓му «вигнанн╕» в Петербурз╕, й ╕деолог╕чне в╕дтворення «мертвих душ» стае можливим лише з «прекрасно╖ далечини» ╕ншого вигнання, вигнання ╕тал╕йського... Т╕льки твори друго╖ фази - «Петербурзьк╕ пов╕ст╕» — писалися безпосередньо там, де в╕дбува╓ться д╕я. Коротше кажучи, все наводить на думку про те, що лише в╕дстань може виробити однор╕дн╕сть ╕ суголосн╕сть. Аби створити гармон╕йну фабулу (щоб бути щасливим!) Гоголю потр╕бна розлука. Володимир Набоков чудово в╕добразив це в одн╕й невеличк╕й прац╕[*4]: Гоголь почува╓ться невимушено т╕льки у втеч╕, включаючи втечу за меж╕ сюжету. В╕н н╕коли не був хорошим учнем: в╕н не «розробля╓» сюжету (╕ Мер╕ме вказу╓ йому на це). Другорядн╕ ╕стоти зненацька з'являються, плутають сл╕ди ╕ зникають. «Другий» св╕т, св╕т в╕дхилень, у Гоголя ╓ першим. «Сюжет» жевр╕╓ так само слабко, як «мертв╕ душ╕» або одяг Акак╕я Акак╕йовича: «Та шматочки, либонь, можна знайти, шматочки знайдуться, — в╕дпов╕в кравець на молитовне прохання нещасно╖ людини, що принесла поношене пальто, - та нашити не можна: марна справа, торкнешся голкою - а воно вже й розл╕злося». Мешканця «Петербурга» створено з т╕╓╖ ж матер╕╖; тканина його ╕снування розпада╓ться на шматки, щойно хочеш дати ╖й лад. «Невський проспект» - емблема цього св╕ту. Як сказано в поетичному еп╕лоз╕ ц╕╓╖ пов╕ст╕: «Все диха╓ оманою. В╕н бреше повсякчас, цей Невський проспект, але найб╕льше тод╕, коли н╕ч густою масою ляже на нього ╕ виокремить б╕л╕ та бл╕д╕ ст╕ни будинк╕в, коли все м╕сто перетвориться на гр╕м ╕ блиск, м╕р╕ади карет падають з мост╕в, форейтори кричать та п╕дстрибують на конях ╕ коли сам демон запалю╓ лампи т╕льки для того, аби показати все в несправжньому вигляд╕». Цей демон - ╕люз╕он╕ст, його майстерн╕ трюки, св╕тлов╕ ефекти, рухом╕ фантасмагор╕╖ роблять «Петербург» Гоголя схожим на ╕люзорний палац. Мистецтво Гоголя ма╓ тут точки дотику з бодлер╕вським романтизмом: калейдоскоп вражень, створених м╕ським рухом та скупченням самотностей на тротуарах столиц╕. Ясна р╕ч, що «бульварна сцена» була модною в прес╕ т╕╓╖ епохи. «Ноктюрни», традиц╕йн╕ сцени великого м╕ста, опис вуличних ремесел, моментальн╕ св╕тлини магазинчик╕в - теми, що часто зустр╕чаються в рос╕йських журналах тридцятих рок╕в. (У художник╕в великий попит на «панорами»). «Розмовний» тон п╕днесених або гумористичних конверсац╕й ретельно переда╓ться в ц╕й л╕тератур╕ на м╕ську тематику. Тому волання, звернення до участ╕ читача, багатосл╕в'я опов╕дача «Проспекту» не повинн╕ нас дивувати. Гоголь, Одо╓вський ╕ Пушк╕н дискутували щодо задуму журналу «Триповерховий будинок», де кожен з них буде змушений описувати один з поверх╕в життя...

Американський слав╕ст Симон Карл╕нський зверта╓ увагу на те, що сам глядацький ряд вулиц╕ у Гоголя ╓ р╕заним ╕ майже к╕нематограф╕чним: вуса, капелюхи, оч╕ або манжети розкидан╕сам╕ по соб╕ в «куб╕стичному» видовищ╕, достеменно сп╕вв╕дносячись ╕з модою: так карикатурист ╫ранв╕ль першим представивтеатральну публ╕ку. Але мистецтво «м╕сько╖ поез╕╖» досяга╓ уГоголя вражаючо╖ витонченост╕. Демонстрац╕я мод на Проспект╕справля╓ враження н╕мецького експрес╕он╕стського ф╕льму: то нар╕вн╕ чоб╕т, то на р╕вн╕ капелюх╕в камера Гоголя швидко обертасться та чудернацько гра╓, порушуючи декорац╕╖ ╕ створюючияскраву метафору руху.

Цей рух п╕дпорядкову╓ться законам соц╕ального намагн╕чення. «Чини», «ран╜и», «положення» проходять кожен у св╕й час троту-арами проспекту, оч╕куючи сут╕нково╖ пори, коли Ерос зм╕шу╓ вс╕ класи... Насамк╕нець, «Невський проспект», незважаючи на всю плутанину, п╕дпорядкову╓ться та╓мнич╕й гармон╕╖: занадто довгий пролог про знаменитий проспект переходить в центральний еп╕зод ╕з мр╕йником, убитим сво╓ю власною мр╕╓ю, пот╕м ╕де брутальний, набагато коротший, еп╕зод безусп╕шно╖ любовно╖ пригоди поручика Пирогова.

Три частини «Невського проспекту» - життя вулиц╕ впродовж всього дня, розчарування та смерть художника П╕скарьова, «пока-рання» та примирення поручика Пирогова - п╕дпорядковуються точн╕й пропорц╕╖: 1-3 — 2. Протиставлення мр╕йника, котрий гине, тому що в╕дмовля╓ться пристосуватися до реальност╕, ╕ реал╕ста, який потерпа╓ в╕д удар╕в вельми проза╖чно╖, заземлено╖ реальност╕, -дае можлив╕сть зрозум╕ти ╕стинний зм╕ст калейдоскопу т╕ней ╕ вогн╕в Проспекту. Поряд з мр╕йником, чи╓ життя не владналося, чи╖ бажання залишаються незад╕йсненими, чию неуважн╕сть неможливо виправити, завжди ╕сну╓ грубий реал╕ст, який заради свого задоволення може примиритися нав╕ть з публ╕чною образою, Зазначимо, що Гоголь ан╕ тому, ан╕ ╕ншому не да╓ чутт╓во╖ та сексуально╖ винагороди: романтична ж╕нка, яку пересл╕ду╓ П╕ска-рьов перетворю╓ться на пов╕ю, що брутально його виганя╓, а гарненька блондинка, за якою йде поручик, виявля╓ться в╕рною дружиною... Але одного занапащу╓ мр╕я, оп╕ум, безсоння ╕ врешт╕ все зак╕нчу╓ться смертю, ╕ншого побили дво╓ дужих мужик╕в. Кул╕нар╕я — ╓диний, направду гогол╕вський, зас╕б проти тягар╕в буття. Хоча пом╕чено, що в м╕ст╕ рота часто не пристосован╕ до ╖ж╕. Той ма╓ рота б╕льшого за Арку Генерального Штабу, а покласти туди н╕чого. Цей ма╓ чудового кухаря, але його губи бантиком нездатн╕ вм╕стити б╕льше двох шматк╕в.

М╕сто тут в╕дпов╕дальне за все: воно зваблю╓ мр╕йника, воно породжу╓ розпусту: »все це засв╕дчило йому (П╕скарьову), що в╕н зав╕тав до того мерзенного притулку, де заснувала сво╓ житло жалюг╕дна розпуста, породжена сухозл╕тним осв╕тянством та жахливою багатолюдн╕стю столиц╕». Кр╕м того, Спокусник в подоб╕ ╕ноземця завжди поруч: перс╕янин пропону╓ художников╕ обм╕няти наркотик на малюнок красун╕ з очима, мов маслини. Ця тема була модною п╕сля «Щоденника шанувальника оп╕уму» Де Кв╕нс╕ (перекладеного на рос╕йську ╕ популярного), але зазначимо нав'язливу присутн╕сть у творчост╕ Гоголя цього п╕дозр╕лого звабника, котрий н╕коли не бува╓ рос╕янином, - в╕н радше перс╕янин (у «Невському проспект╕» або «Портрет╕») чи грек («Мертв╕ душ╕»), або невизначено╖ нац╕ональност╕: Диявол, безумовно, не може бути рос╕янином... В лист╕ до матер╕ в╕д ЗО кв╕тня 1829 року Гоголь уже скаржиться: «На Петербурз╕ ж нема╓ н╕якого характеру: ╕ноземц╕, що поселились сюди, обжилися ╕ взагал╕ не схож╕ на ╕ноземц╕в, а рос╕яни, сво╓ю чергою об╕ноземилися ╕ зробилися н╕ те н╕ се...» ╤нш╕ чотири петербурзьк╕ пов╕ст╕ також розвивають тему розлуки та втрати. Найромантичн╕ша - «Портрет». Гоголь тут знову зверта╓ться до теми змови з дияволом, яку ми бачимо у Матюрена, Бальзака або в «П╕ков╕й дам╕» Пушк╕на.

Перший вар╕ант, що з'явився в зб╕рц╕ «Арабески» 1835 року, було перероблено в Рим╕ 1837 року. Саме цей другий вар╕ант побачив св╕т у журнал╕ «Современник» 1842 року. Перша спроба -ультраромантична: портрет нев╕домо яким чином з'явля╓ться у Чарткова; це вт╕лений Антихрист, ╕ чари в╕дступають через п'ятдесят рок╕в саме тод╕, коли картину продають на аукц╕он╕, де присутн╕й син нещасного художника, автора ╕ водночас жертви диявольсько╖ картини: Антихрист, переможений, зника╓.

Другий вар╕ант - б╕льш «╕деолог╕чний»: фантастичн╕сть по-м'якшу╓ться, картина, яку купу╓ Чартков, «природним шляхом» з'явля╓ться в його к╕мнат╕ ╕ втрата художника - це одночасно жадоба та надлишок реал╕зму: художник повинен бути такою ж м╕рою людиною в╕ри, як ╕ художником (под╕бно до художника Iванова, з котрим Гоголь познайомився в Рим╕ ╕ який присвятив все сво╓ життя картин╕ «Явлення Христа народу»)[*5]. Аскетизм — найперша умова мистецтва, ╕ цей аскетизм повинен очищати, спрощувати, ф╕льтрувати ральн╕сть, особливо схильну до швидкого знищення...

Отже, суть «Портрета» зм╕нено. Вимальову╓ться образ власно╖ дол╕ Гоголя: бо ця екстремальн╕сть реал╕зму, це порушення художником-реал╕стом божественно╖ заборони ╓ гр╕хом, п╕д тяга-рем якого стогнатиме сам автор «Мертвих душ». Ц╕каво зазначити, що до нього Гоголь додав гр╕х невситимост╕ (Гоголь не вм╕в заробляти на життя, але, як в╕домо, в╕н дозволялв соб╕ надм╕рну гастроном╕чну компенсац╕ю: в╕н любив ╖жу невситимою

любовью...). Таким чином, в «Портрет╕» д╕я розгорта╓ться у романтичному Петербурз╕: крамнички, що продають гравюри, розк╕шн╕ ╕нтер'╓ри аристократ╕╖, залита м╕сячним сяйвом мансарда художника, який стражда╓ в╕д браку слави. Важливим ╓ еп╕зод, де Гоголь зупиня╓ться на детальному опис╕ передм╕стя — Коломни. Тут Пушк╕н локал╕зував д╕ю пот╕шно╖ парод╕╖ «Будиночок в Коломи╖»; саме тут в╕н поселив «б╕долашного ╢вген╕я». Коломна — людське звалище, там життя т╕льки вгаду╓ться: «увесь той штиб людей, що його можна назвати одним словом: попелястий, - людей, котр╕ у сво╖х одеж╕, обличч╕, волосс╕, очах мають якийсь мутний, попелястий в╕дт╕нок, немов день, коли нема╓ на неб╕ ан╕ бур╕, ан╕ сонця, а бува╓ просто н╕ се н╕ те: стелиться туман ╕ в╕дбира╓ будь-яку окреслен╕сть у предмет╕в». Ц╕ попеляст╕ люди, ця околиця м╕ста

- ось що передовс╕м слугу╓ за територ╕ю гогол╕вського Петербурга. ╤ саме тут прича╖вся ворог, в даному випадку диявольський лихвар: «╕нд╕анець, грек, перс╕янин, про це н╕хто не м╕г сказати напевно. Високий, майже незвичайний зр╕ст, засмагле, сухе, запалене обличчя якогось незбагненного жахливого кольору, велик╕, з надзвичайним вогнем оч╕, нависл╕ густ╕ брови в╕др╕зняли його сильно ╕ р╕зко в╕д ус╕х попелястих мешканц╕в столиц╕». Ось вам ще один «козел в╕дпущення», Чужинець невизначено╖ нац╕ональност╕, нечистокровна ╕ чужа ╕стота, яка люту╓ в соц╕альному «попел╕» Коломни...

В цьому «попел╕» ╕ ц╕й анон╕мност╕, можливо, ╕ ╓ порятунок. Проте художник прагнув зобразити «надзвичайний вогонь» в очах перс╕янина, в╕н занапастив свою душу; мистецтво також ма╓ бути аскетичним... Обдурений сво╖м надм╕рним бажанням, Чартков ста╓ проклятим антитворцем; на грош╕, як╕ приносить його н╕кчемне мистецтво, в╕н купу╓ справжн╕ шедеври, аби потай шматувати ╖х та топтати... Як же розум╕ти «Портрет»? Коломна ╕ лихвар, який доводить до згуби - чи не ╓ вони в╕дображенням внутр╕шньо╖ боротьби Гоголя м╕ж аскетизмом та бажанням, м╕ж позбавленням життя та мистецтвом? Бажання - виразником якого ╓ мистецтво -  приносить прокляття. Воно поста╓ як порушення ╕ незаконне надбання. «Не сотвори соб╕ кумира». Б╕бл╕йну засторогу треба розум╕ти тут в ╕ншому, довол╕ незвичному, сенс╕: не п╕знавай себе самого! Мистецтво - надто «вогненна» справа, мистецтво, що виклика╓ надм╕рне бажання, що вдивля╓ться вглиб - таке мистецтво ╓ руйн╕вним ╕ гр╕ховним. Портрет, котрий веде до згуби - перше покарання, визначене Гоголем для себе самого. Не бажай так, як П╕скарьов! Не дивись так, як Чартков! Перетворися на прах, будь порошиною м╕ж покидьк╕в, «н╕кому не потр╕бних людей» - ╕ ги знайдеш порятунок!

Чартков, який не терпить б╕льше портрет╕в ╕ скупову╓ вс╕ не-в╕дом╕ шедеври молодих майстр╕в з ╓диною метою: нищити ╖х, -ось, п╕сля П╕скарьова, друге покарання, вчинене М╕стом щодо сво╖хЖертв. «Кожен портрет дво╖вся, д╕лився на чотири в його очах;вс╕ ст╕ни здавалися зав╕шаними портретами, як╕ занурювали в ньогосво╕ нерухом╕, жив╕ оч╕. Страшн╕ портрети дивилися з╕ стел╕, зп╕длоги, к╕мната розширювалася ╕ продовжувалася безк╕нечно, абиякомога б╕льше вм╕стити цих нерухомих очей». В «Запискахбожев╕льного», ╕нтерес до яких нещодавно поновила п'╓са та ф╕льмКаж╕о, ми ста╓мо св╕дками того-таки розширення примарногоМ╕ста: петербурзький проспект, перетворюючись на геометр╕юнепристойного життя, продовжу╓ться аж до небокраю, ╕ тод╕раптом виника╓ пейзаж сновид╕ння, яке кожен з «попелястих»невильник╕в «мегапол╕су» хова╓ в глибин╕ душ╕. Недаремно «Записки божев╕льного» написан╕ в╕д першо╖ особи.

Герой «Записок божев╕льного» - б╕дний чиновник. В╕н належить до того малого пролетар╕ату рос╕йсько╖ бюрократ╕╖, що подару╓Гоголю також героя «Шинел╕» ╕ який ув╕йде до числа стереотип╕врос╕йсько╖ л╕тератури п╕д назвою «маленька людина». З багатьохпогляд╕в в╕н найлюдян╕ший з-пом╕ж ус╕х персонаж╕в: його протест ╕його горд╕сть маленького чиновника, його мр╕я домогтися коханняСоф╕╖, його вимога права на повноц╕нне ╕снування людини ╓ виняткому св╕т╕ пон╕вечених геро╖в Гоголя. Зазнавши краху, Поприщин т╕ка╓через двер╕ псих╕чного марення. Вигнаний з╕ «справжнього життя»,в╕н переноситься до ╤ншого м╕сця, до ╤спан╕╖, як ╖╖ король... Ус╕ ф╕гурицього марення - ф╕гури в╕дсутност╕: п╕вн╕ мають свою «╤спан╕ю»(«╕нше м╕сце»...); мозок вигнано на Касп╕йське узбережжя, носивиганяються на М╕сяць... ╤ тр╕йка мр╕╖ дару╓ втечу (як у «Рев╕зор╕», «Мертвих душах»). «Реальн╕сть», що змушу╓ страждати Поприщина, пода╓ться опосередковано, оск╕льки соц╕альна сатира зовс╕м не ╓ головним нам╕ром Гоголя: той факт, що Його Превосходительство по-дитячому бундючиться, одержавши орденську стр╕чку, сигнал╕зу╓ про самовдоволення ╕ спустошен╕сть св╕ту вельмож, але цей сигнал надходить до нас ╕з листування двох собачок, тобто в╕н ╓ частиною марення Поприщина, так би мовити, частиною кл╕н╕чно╖ картини божев╕лля. Неперевершеним робить цей тв╕р особливе мистецтво комб╕нувати нормальне ╕ патолог╕чне, природне ╕ примарне, одним словом, мистецтво мучити Поприщина на наших очах. Без його жад╕бност╕, без його самозакоханост╕, х╕ба б м╕г Поприщин зачепити нас за живе. Коли в╕н натрапля╓ на собаче листування ╕ обурю╓ться, що собаки пишуть, хоча вони й не дворяни, ми розум╕╓мо, що герой крок за кроком, траг╕чно, см╕шно ╕ жалюг╕дно захища╓ться в╕д втрати свого прив╕лею бути людиною ╕ бути самим собою. Гоголь нада╓ патолог╕чному маренню вражаючо╖ виразност╕: час ста╓ неприборканим, поновлю╓ться паранойя. Незабаром з'явиться ╕ ворог: чорт, який перехову╓ться за товстим генералом, що закохано задивля╓ться на ж╕нок (таким чином сексуальна невдача Поприщина знаходить сво╓ виправдання); а пот╕м «магометани», як╕ захоплюють все, тобто ╤нше, Нечисте, Нев╕рне... (Поприщин поверхово зна╓ ╕стор╕ю ╤спан╕╖). Колесо божев╕лля оберта╓ться ривками: ось ╤спан╕я (псих╕атрична л╕карня), ось церемон╕я посвячення в рицар╕ (удари сан╕тар╕в), ось Великий ╤нкв╕зитор (л╕кар-кат)... Божев╕лля - це всього лишень ╕нше «тлумачення» реальност╕. В м╕ст╕ Гоголя кожна людина самотня, кожна людина стражда╓ в╕д божев╕лля, кожен «витлумачу╓» реальн╕сть по-сво╓му. ╤ все ж таки, залиша╓ться ниточка, дуже тонкий нерозривний зв'зок з попередн╕м часом: це останн╕й крик страждання та звертання до матер╕, повернення до матер╕, до р╕дно╖ дом╕вки, близько╖, кревно╖...

Покараний за те, що мр╕яв, що уявляв дочку свого начальника, яка одяга╓ панчохи, що не змирився з╕ сво╖м полем на соц╕альн╕й та бюрократичн╕й шах╕вниц╕, що повстав, Поприщин (тобто той, хто ма╓ сво╓ поприще, м╕сце) ста╓ вигнанцем з реальност╕ ╕, немилосердно побитий, скручу╓ться в перв╕сний клубок, н╕би в лон╕ матер╕.

Перша назва пов╕ст╕ «Н╕с» («Нос») - «Сон». Чи не означа╓ цяанаграма щось ╕нше, кр╕м звично╖ гри сл╕в (або думок), чи не вартовважати, що герой в ц╕й нечуван╕й ╕стор╕╖ мимовол╕ зазна╓ -впродовж пов╕ст╕ - «╕нверс╕╖» стат╕, втрачаючи носа? Яку функц╕юв╕д╕гра╓ тут сон, що так часто зустр╕ча╓ться в пов╕стях, про як╕йдеться (╕нод╕ нав╕ть сновид╕ння у сновид╕нн╕ з «оманливим»пробудженням)? Якщо «Н╕с» - це сон (як недвозначно називавсяв╕н в перш╕й редакц╕╖), тод╕ що в╕н означа╓? Статевий п╕дтекст,наявний в ньому, був очевидним для читач╕в ще задовго до Фройда(╕ до професора ╢рмакова, автора психоанал╕тичного досл╕дженняпро Гоголя, опубл╕кованого 1928 року, напередодн╕ заборони Фройдав СРСР). «Носолог╕я» була модною журнал╕стською темою, наце вказував академ╕к В.В. Виноградов. Почалася х╕рург╕я нос╕в, ╕

в прес╕ почаст╕шали жарти про пошуки деф╕цитного матер╕алу. Цейн╕с, схожий на добре випечений пир╕жок, н╕с, що виступа╓ вперед,н╕с, що використову╓ться для невеличких оголошень, н╕с, що зшумом «нюха╓», так само, як н╕с (в╕дсутн╕й) Ковальова, натяки на«фальшивий н╕с», сатира на л╕кар╕в, як╕ мають справу з носом, всеце - вар╕ац╕╖ на тему нап╕всерйозно╖, нап╕внепристойно╖ моди. Чортзгодом розпов╕сть ╤ванов╕ Карамазову ╕стор╕ю про... н╕с. Калам-

бури про н╕с (водити за н╕с, залишити з носом тощо) та серйозне ╖хсприйняття ╓ для Гоголя також джерелом ком╕чного. Гоголь невинах╕длив╕ший стосовно теми носа, н╕ж С╕рано або Стерн. Алев╕н зум╕в створити на цю тему «гротескне» опов╕дання такою жм╕рою перфекц╕йно посл╕довне, як «Записки божев╕льного» - впарано╕дальному затьмаренн╕.

В першу чергу «Н╕с» — «реал╕зована» синекдоха. Частина п╕дм╕ню╓ ц╕ле. Людина, висловлюючись, використову╓ синекдохи так само, як пан Журден прозу. Але Гоголь розвива╓ ╕ «реал╕зу╓» цю форму традиц╕йно╖ риторики. Будь-яке зусилля Ковальова, доброго ╕ брутального майора, який позбувся свого в╕дростка, поляга╓ в тому, щоб повернути н╕с «на сво╓ м╕сце». Зустр╕ч в торговельн╕й галере╖ (цензура не дозволя╓ Гоголю, щоб ця зустр╕ч в╕дбувалася в Казанському собор╕) м╕ж Носом, «що вт╕к», ╕ його хазя╖ном, що втратив свою частину, да╓ прив╕д для в╕дчайдушних благань, звернених до носа, вимог «знати сво╓ м╕сце». Олександр Алекс╓╓в у сво╓му чудовому короткометражному ф╕льм╕ за пов╕стю «Н╕с» зум╕в прекрасно про╕люструвати гогол╕вську синекдоху. Будь-яка в╕дсутн╕сть людського порядку почина╓ться тод╕, коли ╕стоти, або реч╕, не «знають б╕льше сво╖х м╕сць». «На м╕сце!» -блага╓ жалюг╕дна жертва ц╕╓╖ ганебно╖ пригоди. Але в Алекс╓╓ва «н╕с», разом з обома його в╕двислими н╕здрями, з трикутним капелюхом ╕ шпагою чиновника, зневажливо в╕дверта╓ться в╕д см╕ховинного «скривдженого» синекдохами! Де взяти ╓дн╕сть сюжету, до якого заклика╓ Мер╕ме, якщо нав╕ть герой розпада╓ться на частини?..[*6]

Це саме той випадок, коли лог╕ка поляга╓ в ╕ншому: сюжет неправдопод╕бний, але манера його сприйняття ц╕лком природна. Цирульник, його дружина, майор Ковальов поводяться в ц╕й божев╕льн╕й фантаз╕╖ на вз╕рець Гофмана, тобто так, як у найповсякденн╕шому бутт╕: з боягузтвом, др╕б'язков╕стю, обмежен╕стю погляд╕в, обережн╕стю, легков╕рн╕стю... Ковальов намага╓ться бути переконливим, перераховуючи сво╖ «причетност╕», проте Н╕с в╕дкида╓ все ╓диним доказом: його чин старший!

З ус╕х розглянутих пов╕стей ця найщедр╕ша на «жанров╕ сценки»: майстерня цирульника, жандарм, який вистежив його посеред мосту, в╕дд╕л маленьких оголошень, кондитерська — притулок майора, брелоки та над╕╖ на посаг пана Ковальова, с╕м'я жандарма, що поста╓ у повному склад╕, квартальний нагладач з темними бакенбардами з╕ сво╓ю пристрастю вмовляти по зубах та сво╓ю ф╕лософ╕╓ю винагород. «Н╕с» — це прищеплення абсурду до банального. Чимдал╕ абсурд абсурдн╕ший, тим банальн╕шою ма╓ бути повсякденн╕сть: тод╕ краще розкрива╓ться людина - ця гогол╕вська людина, яка бо╖ться ╕ водночас прагне насолоди, кахика╓ ╕ торка╓ться сво╖х амулет╕в, наближаючись до того, що пояснити неможливо. Саме тут найкраще виявля╓ться гогол╕вський хист м╕ма. М╕м спонука╓ сценку, жест, людину з'явитися просто з небуття. В осерд╕ людсько╖ пантом╕ми: безглуздя, ф╕аско, банальний ╕ гротескний вияв страху... М╕сто з його проспектами, його «чинами», його ╕╓рарх╕╓ю, його кондитерськими, його дамами, «справжн╕й кв╕тковий водоспад» котрих «розсипався по всьому тротуару, починаючи в╕д Пол╕цейського до Ан╕чк╕на мосту», це м╕сто ╓ пост╕йною грою чуток; м╕сто ╓ н╕би самим осердям пустки, порожнеч╕, ц╕╓╖ в╕дсутност╕. Воно «меблю╓ться» траг╕чно та гротескно. Воно, власне, «меблю╓» нашу спустошен╕сть... як меблюють квартиру приватного пристава, до яко╖ заходить Ковальов, «високими штабелями цукрових гол╕в, що з дружби нанесли йому купц╕», так сказано в перш╕й редакц╕╖ «Носа». (П╕длабузництво ╕ хабар, доведен╕ до абсурду, вимощують цей палац ╕з цукру, який б╕льше н╕чого ╕ не означа╓...)

З ус╕х петербурзьких пов╕стей саме «Н╕с» ста╓ найвиразн╕шим персдв╕сником «Мертвих душ»: геро╖ пов╕ст╕ належать до повсякденного, а не романтичного типу. Типаж, який лише нам╕тився в образ╕ Пирогова з «Невського проспекту», ста╓ тут основним: банальна, звичайна людина набува╓ р╕зноман╕тних образ╕в. М╕сто проща╓ йому наймерзенн╕ш╕ вит╕вки, обманю╓ його, в якийсь момент кастру╓; цей хамелеонський ╕ н╕кчемний персонаж н╕коли не в╕дмовля╓ться в╕д зустр╕ч╕ з╕ спокусою, в╕д укор╕нення в тому, чого не ╕сну╓. Чехов для сво╖х перших опов╕дань, можливо, саме тут в╕днайшов п╕дказку: тип людини слизько╖ в незначному ╕ незначно╖ в найголовн╕шому, соц╕альна мар╕онетка, але мар╕онетка примхлива та хитра, - ось якою ╓ чех╕вська людина, нер╕шучий та впертий гомункулус, на очн╕й ставц╕ з безжальною та «абсурдною» реальн╕стю... Незм╕неною вона знову з'явиться у Кафки.

Не забуваймо, що Гоголь, под╕бно до сво╖х гомункулус╕в, мешкав у Петербурз╕, мов ув╕ сн╕, пробудження в╕д якого р╕внозначне зануренню в ╕нший сон. Пост╕йно в╕дчуваючи себе чужинцем, в╕н, врешт╕, в╕дчу╓ свою справжню батьк╕вщину лише в ╤тал╕╖, т╕льки вдалин╕ в╕д сво╓╖ в╕тчизни. «╤тал╕я! Вона моя! Н╕хто в св╕т╕ ╖╖ не забере в╕д мене! Я народився тут. Рос╕я, Петербург, сн╕ги, нег╕дники, департамент, кафедра, театр - все це мен╕ снилося. Я прокинувся знову на батьк╕вщин╕... Вона зам╕нила мен╕ все».

Отже, ось з╕знання... Яким буде останн╓ пробудження в усьому цьому плин╕ пробуджень? Чи, може, за гогол╕вською анаграмою «сон» — «нос», хтось зрештою залишиться з носом? В╕дпов╕д╕ нема╓. Гоголь т╕льки задку╓ в╕д реальност╕, яку сприйма╓ як сон, до ╕ншо╖ реальност╕, яка сниться ╕ в як╕й людина, силкуючись пробудитися в╕д страшно╖ мари, лишень провалю╓ться на новий р╕вень дивно╖ споруди, що назива╓ться життям... А в к╕нц╕ к╕нц╕в ╕ на початку початк╕в - на не╖ чека╓ батьк╕вщина попереднього народження: ось Поприщин, що скрутився клубком у лон╕ матер╕, ось ╕ ╜уля п╕д носом алжирського дея (╓дине св╕доцтво, що попри все таки ╕сну╓...).

В╕дх╕д з простору д╕йсного життя, «╕нверс╕я» його животворних сил, поступове закостен╕ння та «diminutio vitae» («вкорочення в╕ку») — у цьому тканина ╕ вся драма «Шинел╕». Др╕бний службовець Акак╕й Акак╕йович ╕стота насамперед попеляста, типовий зфабрикований гомункулус, якого вс╕ проганяють ╕ якого врешт╕решт убива╓ М╕сто. Походження, та нема╓ у нього н╕якого походження. Нав╕ть ╕м'я - й те ледве йому п╕д╕брали, запропонувавши пород╕лл╕ ц╕лу низку ╕мен, непристойних та таких, що й вимовити важко: Сос╕й, Мек╕й, Павс╕как╕й, Хозадат. Щоб пок╕нчити з ц╕╓ю справою, немовля назвуть Акак╕╓м, так само, як звали його батька. Що виголошу╓ «Латинський мартиролог» Григор╕я XIII? «Акак╕й. 28 липня. В М╕лет╕, в Кар╕╖ святий Акак, мученик. За час╕в ╕мператора Л╕цин╕я п╕сля тортур його було кинуто у вогонь, де з Божою пом╕ччю в╕н залишився ц╕лим ╕ неушкодженим: насамк╕нець, обезголовлений, в╕н завершив сво╓ страждання». Б╕долашний Акак╕й, що врятувався в╕д полум'я т╕льки для того, аби мати можлив╕сть якомога повн╕ше страждати ╕ врешт╕ знайти к╕нець сво╖м мукам п╕д сокирою! Гоголь, набожний Гоголь, просякнутий благочесн╕стю ╕ оточений рел╕г╕йними дамами, чудово знав про це. Ц╕лком природно, в╕н усв╕домлював ╕ те, що ╕м'я по-рос╕йськи звучить дивно, под╕бно до «Павс╕как╕я» або «Хозадата», - це майже звукопод╕бне подво╓ння см╕шить сво╓ю безглуздою фекальною асоц╕ац╕╓ю. Акак╕й по-грецьки — незлобливий. Гогол╕вський простак зазна╓ подв╕йних тортур М╕ста, ╕ йде ╤ життя тихесенько, навшпиньках. З╕ сво╖м в╕цмундиром, забрудненим з вини сажотруса, у сво╓му повапленому капелюс╕, який пот╕м в╕дб╕лить якийсь муляр, в╕н достеменний Акак╕й, Акак╕й-святий, невинна людина, Акак╕й, осипаний прокльонами, «облитий брудом»...

Бажання - ось головний «складник» злочину Акак╕я Акак╕йюича. Х╕ть прита╖лася в ц╕й свят╕й людин╕, не знаходячи виходу: зверн╕ть увагу на сором'язливу любов, котра примушу╓ його надавати перевагу одним л╕терам над ╕ншими, на ту насолоду, яку в╕н отриму╓ в╕д кожно╖ виконано╖ ним коп╕╖ циркуляру. А це зусилля житейсько╖ «аскези» заради придбання ново╖ шинел╕, х╕ба це не пастка бажання? Х╕ба це не «спокуса святого Акак╕я»? Справд╕, думка про нову шинель пробуджу╓ у героя см╕лив╕ мр╕╖. Зазвичай в╕н наст╕льки несм╕ливий, що кравець заляку╓ його, лише проголосивши «груб╕ цифри» (н╕би «брутальн╕ слова»). А тепер в╕н завмира╓, н╕би вкопаний, перед к╕оском продавця гравюр. Ось тоб╕ й ма╓ш, його ц╕кавить, манить з глибини в╕трини ж╕нка, яка зн╕ма╓ св╕й черевик. ╤ в сум'ятт╕ Акак╕й майже готовий до любовного пересл╕дування... Чи ма╓ в╕н в нетрях себе самого ту р╕ч, «про яку, одначе, у кожного все ж таки збер╕га╓ться якесь в╕дчуття», як пише автор?

Отже, наш герой прокида╓ться. В╕н нав╕ть тр╕шечки «сибаритству╓» (о, зовс╕м тр╕шечки!), але розплата от-от наздожене його. Кулачище злод╕я »завб╕льшки ╕з чиновницьку голову» ставить все на сво╓ м╕сце: Акак╕ю, ти не ма╓ш права бажати, в╕зьми соб╕ назад свою стару шинель, свою поношену подругу, холодну, жалюг╕дну... Акак╕й п╕двищив голос, один-╓диний раз у сво╓му житт╕, але реальн╕сть швидко зм╕ню╓ ситуац╕ю. В╕н ста╓ «п╕дозрюваною людиною», майже винуватцем. «Значна особа», з╕йшовши з табакерки Петровича, де ╖╖ було зображено (генерал з продавленим обличчям), «вправля╓ться» у сво╖й влад╕ над б╕долахою. Вправляння, як╕ в╕н розпочина╓ перед люстром, падають на Акак╕я: рулади та арпедж╕о вигук╕в, принижень, обурення: «як ви см╕╓те?» В останньому маренн╕ Акак╕я шинель ста╓ вовк╕внею, пасткою... Нещасний ╕де з життя, залишаючи по соб╕ ╓дину спадщину - гусяч╕ пера, нав╕ть без права на увагу, котру прид╕ляють мухам натурал╕сти...

В╕тер та безформна широч╕нь петербурзького передм╕стя в╕д╕грають тут роль головного акомпанементу: величезне, пронизане в╕тром м╕сце, що слугу╓ пос╕бником злод╕ю, весь Петербург, що пересл╕ду╓ ╕ кара╓ Акак╕я. Щоправда, Петербург да╓ йому посмертний реванш: це легенда про чиновника, який зрива╓ шинел╕ з плечей доброд╕╖в у гарному вбранн╕... Реванш через фантастику, чутки... ╕ м╕ську злочинн╕сть, бо, ясна р╕ч, злод╕й продовжу╓ лютувати...

Все гротескно, динам╕чно, фрагментарно в цьому еп╕лоз╕. Н╕би у н╕мому к╕ноф╕льм╕ Чапл╕на, фантастичний граб╕жник раптом розлютився, свиня перекида╓ пол╕цейського, ╕ - великий тр╕умфатор — холод скубе спини судд╕в, а пол╕цейське м╕стечко перетворю╓ться на здобич пан╕ки - в╕дда╓ться наказ «схопити мертного, мертвого або живого». Проте чхання фантома ляка╓ всю жандармер╕ю, яка т╕ка╓ ╕ все зводиться до метушн╕ мар╕онеток... Таким ╓ мучеництво Акак╕я Акак╕йовича: життя голодранця, на мить осяяне «в╕чною ╕де╓ю ново╖ шинел╕» ╕ жорстоко знищене п╕сля скромно╖ пожеж╕ бажання. Акак╕й не мав власного ╕снування, в╕н був пок╕рним бюрократичним гвинтиком, примарою в М╕ст╕, його смерть - лише бюрократичний еп╕зод. Непом╕тно ув╕йшовши в життя, в╕н так само непом╕тно залиша╓ його. З╕ сво╓ю ши╓ю, що гойда╓ться, немов у г╕псових кот╕в, оточений покидьками, яких звалювало на нього М╕сто, в╕н був козлом в╕дпущення Петербурга. Але козлом в╕дпущення не з власно╖ вол╕, кваз╕-«╕д╕отом». В╕н не мав, як висловлю╓ться Гоголь, ан╕ захоплення, ан╕ улюблено╖ теми, ан╕ якогось поривання. В╕н був «коп╕╓ю» сусп╕льства. Т╕льки к╕нь, що дихнув йому в щоку в той момент, коли замалим не роздавив його посеред вулиц╕, на якийсь час вив╕в його з╕ св╕ту великих та маленьких л╕тер, св╕ту кал╕граф╕╖.

П╕сля публ╕кац╕╖ «Шинел╕» не бракувало ╕нтерпретац╕й ц╕╓╖ невеличко╖ пов╕ст╕. Покол╕ння Б╓л╕нського в╕тало гуман╕зм Гоголя (згада╓мо знамениту сльозу, пролиту колегою Акак╕я: «Я брат тв╕й»), не зупиняючись на ╕д╕отизм╕ Акак╕я, що м╕г бути, однак, б╕льш симпатичною соц╕альною жертвою (якщо пор╕внювати з «Р╕здвяними казками» Д╕ккенса, що з'явилися в тому ж роц╕; з дядечком Скруджем, котрий за одну н╕ч ста╓ добрим чолов╕чком). Гоголя проголошують батьком «натурал╕стично╖ школи», ╕ в радянських п╕дручниках в╕н залиша╓ться найкращим представником «критичного реал╕зму». Це непорозум╕ння, п╕дтримуване ╕деолог╕чним прозел╕тизмом, було вгадане Досто╓вським з перших спроб його пера. Д╓вушк╕н, герой «Б╕дних людей», протесту╓ проти поганого ставлення, присутнього в Гоголя щодо Акак╕я Акак╕й-овича. Д╓вушк╕н, як ╕ герой «Шинел╕», ╓ ╕стотою незначною та розчарованою, але в╕н, принаймн╕, прагне в╕дчувати ╕ любити як людина. Роздратован╕сть Гоголя у ставленн╕ до свого героя його обурю╓. ╤ в╕н п╕дкреслю╓ в лист╕ до Варвари в╕д 8 липня, що Акак╕╖ Акак╕йович╕ взагал╕ не ╕снують: автор вигадав цього жалюг╕дного «╕д╕ота».

В XX стор╕чч╕ не бракувало ╕нтерпретац╕й та к╕нематограф╕чних спроб: Ейхенбаум в парадигматичному текст╕ рос╕йського формал╕зму[*7] вказу╓ на те, що «Шинель» — це комб╕нац╕я прийом╕в, стил╕стична «пантом╕ма», яка дозволя╓ Гоголю розгорнути всередин╕ фантастично подр╕бненого св╕ту гру гротескних г╕пербол (н╕готь кравця, товстий, мов панцир черепахи, кулак злод╕я, великий, немов голова чиновника) чергуванням протилежних стил╕в (бюрократичного, псевдоеп╕чного, вдавано-сентиментального, простонародного, риторичного...), «Шинель» змушу╓ нас см╕ятися тому, що вона обрамлю╓ сцену: власне стик м╕ж окремими частинами породжу╓ см╕х... Анал╕з Ейхенбаума залиша╓ться неперевершеним критичним твором. Проте, розпов╕даючи нам, як зроблено «Шинель», чи говорить в╕н про те, що означа╓ «Шинель»?

Радянськ╕ фройдисти двадцятих рок╕в[*8] випробували на н╕й сво╖ сили: будучи символом ж╕ночо╖ сексуальност╕, шинель вт╕лю╓ та╓мне сексуальне бажання, яке Акак╕й Акак╕йович притлумлю╓ в соб╕. Це бажання в╕н облагороджу╓ в «неск╕нченн╕й ╕де╖ майбутньо╖ шинел╕»... Видатний православний богослов Павло ╢вдокимов по-сво╓му продовжив думку Мережковського, який написав «Гоголя ╕ чорта», стосовно «Шинел╕»: пов╕сть немовби трима╓ться на спокутуванн╕ правов╕рного Акак╕я Чортом (перевдягненим у кравця): Лукавий оп╕ку╓ться як малими, так ╕ великими под╕ями... «В╕дчутний тут, — пише ╢вдокимов, — вплив уважного прочитання аскетичних твор╕в про д╕ю та одержим╕сть, що збурюють пристраст╕ у людськ╕й душ╕». «Акак╕й ╕стота крих╕тна, ╕ в той же час в╕н належить до тих, для кого любов сильн╕ша за смерть».

У книз╕ «В т╕н╕ Гоголя» Андр╕й Синявський не говорить прямо про «Шинель», проте до не╖ ц╕лком можна достосувати його ╕нтерпретац╕ю гогол╕вського см╕ху: «См╕х ма╓ точки дотику з рос╕йською зац╕кавлен╕стю дивом, прихильн╕стю до Бога, до в╕чного максимал╕зму. Все те, що не ╓ абсолютним, заслугову╓ на см╕х». Цей гогол╕вський см╕х, який вида╓ться Досто╓вському таким жорстоким, ╓ шляхом пошуку Бога, що зм╕шу╓ гр╕ховне та святе наближення до в╕чного...

Залиша╓ться розглянути «сексуальну» ╕нтерпретац╕ю, запропоновану Симоном Карл╕нським. Вс╕ ш╕сть геро╖в «Петербурзьких пов╕стей» — неодружен╕ чолов╕ки, самотн╕ в м╕ст╕ та у сво╖х пошуках «подруги». Чарткову (в «Портрет╕») - двадцять два роки, П╕скарьову та Пирогову (в «Невському проспект╕») - по двадцять п'ять, Ковальову (в «Нос╕») - тридцять с╕м рок╕в, Поприщину (в «Записках божев╕льного») - сорок рок╕в, Акак╕ю Акак╕йовичу — п'ятдесят. Ус╕ вони одинок╕ чолов╕ки, стурбован╕ пошуками ж╕нки: пов╕я П╕скарьова, красива н╕мкеня Пирогова, дочка генерала в «Записках божев╕льного», пан╕ Подточина у майора Ковальова (вона намага╓ться заманити його до шлюбно╖ пастки), «шинель» для Акак╕я Акак╕йовича («чи не був у якомусь непорядному дом╕» пита╓ його з п╕дозрою пол╕цейський...). Т╕льки художник Чартков не ма╓ ж╕нки, але саме салонн╕ портрети юних ж╕нок занапащають його...

Перечитаймо «Одруження» або «╤вана Федоровича Шпоньку та його т╕тоньку», скр╕зь у Гоголя лише втеч╕ жених╕в в╕д ж╕нок, що вже дозр╕ли до шлюбу, в╕дступи, в╕дмови, розгублен╕сть чолов╕чо╖ стат╕... Теза Карл╕нського розвива╓ г╕потезу (романну) Дом╕н╕ка Фернандеса в «Д╕тях Гоголя». Гоголь, гомосексуал╕ст, боровся з╕ сво╓ю «вадою» ╕ н╕бито розкрив св╕й «секрет» на спов╕д╕ в отця Матв╕я наприк╕нц╕ свого життя: зв╕дси сувора ╓питим╕я та жорстока агон╕я Гоголя. Карл╕нський пише: «Листування та ╕нш╕ б╕ограф╕чн╕ документи Гоголя вказують на те, що петербурзьк╕ роки Гоголя були пер╕одом гарячково╖ соц╕ально╖ та л╕тературно╖ активност╕, особливо щасливим пер╕одом його художньо╖ творчост╕. Чи можливо, щоб дисципл╕на, якою в╕н змушений був обмежувати себе, аби утриматися в╕д ╓диного, притаманного йому, виду людського емоц╕йного контакту, почала карати його, породжуючи в╕дчуття самотност╕, неповноц╕нност╕ та в╕дчуженост╕, як╕ впадали в око впродовж останнього десятир╕ччя його життя? Така г╕потеза значною м╕рою пояснювала б ситуац╕ю розпачу самотн╕х чолов╕к╕в у петербурзьких пов╕стях та п╕зн╕ше р╕шення оселитися в Рим╕». Те, що гомосексуал╕зм, який Гоголь стримував у соб╕, поясню╓ численн╕ аспекти його творчост╕, зда╓ться нам доведеним. Проте в╕д цього не применшу╓ться значення цих п'яти петербурзьких пов╕стей, особливо тих, де йдеться про жорсток╕сть м╕ста. Петербур╜, катал╕затор в╕дчуженост╕ Гоголя, да╓ йому ╕деальну можлив╕сть «перенесення» свого неврозу. Петербург, м╕сто штучне, територ╕я депортац╕╖ для людей ╕ рос╕йсько╖ ╕стор╕╖, ста╓ у Гоголя ╕нструментом рос╕йських страждань XIX стор╕ччя. Без Гоголя не було б ан╕ надзвичайного Петербурга «Злочину ╕ кари» чи «П╕дл╕тка», ан╕ Петербурга рос╕йських символ╕ст╕в, Олександра Блока ╕, тим б╕льше, Андр╕я Б╓лого. В цьому гогол╕вському Петербурз╕, в м╕ст╕, про яке Досто╓вський в «П╕дл╕тку» виголосить: «найфантастичн╕ше м╕сто в св╕т╕» - глибинн╕ страждання в╕д розладу в рос╕йському житт╕. Подив╕мося на гравюри Алекс╓╓ва, що ╕люструють «Записки божев╕льного»: Поприщин на кол╕нах, под╕лений на три шматки, з великою сивою головою, порожн╓ провалля в чорному неб╕, де н╕би танцюють маленьк╕ хатинки. Алекс╓╓в глибоко в╕дчув, що Петербург - це вигнання з Рос╕╖. З Рос╕╖ присутньо╖ та в╕дсутньо╖, за словами Володимира Вейдле. В╕дсутньо╖, тому що все тут штучне, привезене, непристосоване, тому що рос╕йське ╓ство тут кульга╓ ╕ стражда╓. Присутньо╖, бо якби не рос╕йський сон, де мешкають божев╕льн╕ та мономани Петербурга, не було б самого Петербурга... «Не було на Невському проспект╕ людей; але плазуюча галаслива багатон╕жка була там; в один с╕рий обшар скидало багатоман╕ття голос╕в багатоман╕ття сл╕в; елементарн╕ фрази розбивалися там одна об одну; ╕ безглуздо, ╕ жахливо розл╕талися там слова, н╕би скалки порожн╕х ╕ розбитих в одному м╕сц╕ пляшок; вс╕ вони, переплутавшись, знову спл╕талися в неск╕нченн╕сть, фразу, що летить, без к╕нця ╕ початку; ця фраза здавалася безглуздою ╕ сплетеною з небилиць: безперервн╕сть безглуздя складено╖ фрази чорною к╕птявою зависла над Невським; над обшаром стояв чорний дим небилиць». (Андр╕й Б╓лий, «Петербург»).

Петербург Б╓лого, вуста абсурду, м╕сце зустр╕ч╕ земл╕ й четвертого вим╕ру, прост╕р «кровооб╕гу», що переносить галюцинац╕╖ Рос╕╖, батьк╕вщина привид╕в та невроз╕в, д╕ра в ст╕н╕ Рос╕╖, цей Петербург д╕йсно був створений Гоголем. Досто╓вський збагатив його кошмарами Раскольникова, цим тремт╕нням лихоманки та сп╕впричетност╕: вс╕ма сво╖ми без╕менними отворами м╕сто шепоче студентов╕, що марить: убий, убий, стверджуйся ╕ убий!...

Цей злов╕сний Петербург, який занапаща╓, ╕накше кажучи, нос╕й прокляття Рос╕╖, — його «винайшов» Гоголь, а це значить - Гоголь побачив його найпершим. Це м╕сто во╕стину фантастичне, що означа╓: погано його мешканцев╕. Це ан╕ Лондон Д╕ккенса, ан╕ Париж Бальзака, блискучий та брудний: це рос╕йське м╕сто - столиця «нерос╕йського», штучний екран, на який переносяться сни рос╕йсько╖ людини, що так ╕ не збуваються. Кр╕зь осв╕тлен╕ в╕кна саме цього Петербурга видно ╕ карту ╤спан╕╖, де спуска╓ться кабр╕олет Поприщина, ╕ рос╕йський степ, де «проплива╓» шахрай Чичиков. Але не видно самого Петербурга: в╕н не ма╓ душ╕, в╕н витв╕р, м╕раж, оптичний обман, «пунктир», як скаже Дудк╕н у Б╓лого. В╕н близький до Праги Кафки, до берл╕нського простору Бен'ям╕на.

Фантастика завжди передбача╓ розрив д╕йсност╕, й Петербург був саме таким розривом, кр╕зь який Гоголь висловив св╕й страх перед життям. Тут по╓днано два протилежних типи в╕длюдник╕в: один належить до типу гогол╕вських прим╕тив╕в: м╕сто його зношу╓ ╕ повсякчас жорстоко з ним поводиться, в╕н зак╕нчу╓ тим, що н╕ким не визнаний нечутно зника╓ з очей, такими ╓ П╕скарьов та Акак╕й. ╤нший тип - гладкий холостяк, брутальний, полохливий, проте невтомний, в╕н ма╓ тут ╕м'я Пирогова або Ковальова, в╕н дола╓ ус╕ приниження, завжди виходить сухим ╕з води, ╕ безсоромно, неск╕нченно заклада╓ отв╕р... Один зника╓, ╕нший розширю╓ться, один, - «худий», ╕нший - «товстий». Обидва прогулюються Невським проспектом. Обидвом м╕сто завда╓ збитк╕в. Один в╕д цього гине, ╕нший витриму╓ удари ╕ в╕дразу ж з'╖да╓ «два пир╕жки». Один вт╕ка╓ в╕д отвору до «в╕ддаленого» обшару власно╖ уяви або власного страждання. ╤нший хова╓ться в «безпосередньому» простор╕ детал╕, др╕бниц╕, щоденного, найтрив╕альн╕шого «пир╕жка». Н╕би ушкоджене око, Гоголь не вм╕╓ «пристосуватися», ╕ м╕ж цими двома просторами «закритим» та «в╕дкритим», «близьким» ╕ «далеким» (такий анал╕з чудово зробив Ю.М. Лотман), присутня лише порожнеча, провал у пам'ят╕, туман. Життя - оптична ╕люз╕я, обман зору. «Н╕сен╕тниця ц╕лковита в╕дбува╓ться на св╕т╕». М╕сто - сп╕впричетн╕сть сн╕в ╕ марень, т╕льки це по╓дну╓ людей. У Петербурз╕ Гоголя нема╓ н╕ палац╕в, н╕ металевих огорож, н╕ во╓нних парад╕в на Марсовому пол╕. Все там - холод, в╕тер та хистк╕сть. «Люди уявляють, н╕би людський мозок м╕ститься в голов╕; зовс╕м н╕: його приносить в╕тер з боку Касп╕йського моря». Монументальн╕й ╕стор╕╖, Петербургу Петра Першого, Гоголь протиставля╓ легковажне баз╕кання людських автомат╕в ╕ цю сам╕тню каторгу, де великий ерос провалю╓ться, де будь-яка автоном╕я м╕стить у соб╕ самознищення... Чи не тому, що сучасний читач мешка╓ у

св╕т╕, де н╕що не «на м╕сц╕», де Кафка, Беккет та Солжен╕цин вигнали нас ╕з комфорту, де нормально ╕ добре «влаштований» св╕тогляд творить менш ╕мов╕рне враження, н╕ж будь-яке ╕нше -нам зда╓ться, що Гоголь т╕льки «вигра╓» з часом. Ма╜р╕т або Жер╕ко видаються продовженнями його «абсурдного» бачення св╕ту. В╕н першим примусив нас почути приглушене в╕длуння наших страх╕в: «Ну! Ну ж бо! Л╕зь, дурню!» - говорив в╕н йому. Але н╕с був немов дерев'яний ╕ падав на ст╕л з таким дивним звуком, н╕би корок». Так, н╕би корок...


1 П╕д ц╕╓ю назвою «Il mito di Pietroburgho» ╕тал╕йський слав╕ст Етторе Льо Гатто видав дуже корисну та чудово про╕люстровану книгу, присвячену майже повному о╜ляду твор╕в автор╕в XVIII - XX ст., де осп╕ву╓ться або просто опису╓ться м╕сто, засноване Петром ╤ (М╕лан, 1960 р.).

2  Андрей Бельш. Мастерство Гоголя. - Москва, 1934.

3  «Ходив ╕нкогн╕то Невським проспектом. Про╖жджав государ ╕нспектор. Все м╕сто зняло капелюхи, я також. Одначе я не подав н╕якого вигляду, що я ╕спанський король». («Записки божев╕льного».)

4Владимир Набоков. Николай Гоголь. - Нью-Йорк, 1946.

5 Симон Карл╕нський виявив, що ╤ванов хот╕в нав╕ть зобразити Гоголя на цьомугранд╕озному полотн╕. На п╕дготовчих етюдах зображено оголеного Гоголя (так само,як його друга князя В'╓льгорського). Гоголь попрохав ╤ванова в╕дмовитися в╕д цьогозадуму. Це сталося п╕сля того, як Погод╕н, не пов╕домивши письменника, змусивзробити репродукц╕ю ╕з зображення.

6 Ейхенбаум, один ╕з кращих рос╕йських формал╕ст╕в, писав: «Композиц╕я у Гоголя не визнача╓ться сюжетом - сюжет у нього завжди б╕дний, радше - нема< н╕якого сюжету». О прозе. - Ленинград, 1969.

7  Б.М.Зйхенбаум. Литература: теория, практика, полемика. - Ленинград, 1927.

8  «Библиотека психоанализа» вперше опубл╕кувала перекладен╕ та ориг╕нальн╕ прац╕ п╕д кер╕вництвом ╤.╢рмакова з 1923 по 1928 роки.


К началу...