Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Роздуми М╕лана Кундери над «трагед╕╓ю Центрально╖ ╢вропи» допомогли з'ясувати мен╕ дуже важливу ╕ вкрай заплутану проблему - культурний оп╕р при╓днано╖ ╢вропи. Кундера з г╕ркотою констату╓, що культура, яка була у Варшав╕, Праз╕ чи Будапешт╕ рят╕вним кругом, на Заход╕ поступилася м╕сцем чомусь ╕ншому. Культура одна, вона «духовна» — «щось ╕нше» нец╕л╕сне ╕ не створю╓ ц╕нностей. З цього виплива╓, що Центральна ╢вропа була «викраденим Заходом», але сьогодн╕ Заходом вона бути не може.

То хто ж викрадач? Рос╕йський комун╕зм - чи Рос╕я (яка стала комун╕стичною)? Кундера створю╓ такий образ злод╕я, котрий виклика╓ у мене бажання дещо з'ясувати. Не думаю, що «великий кордон» ц╕лком зб╕гався ╕з зах╕дною межею розповсюдження право-слав'я та кирилиц╕. Цю теор╕ю найкраще можна перев╕рити на Югослав╕╖: м╕ж Серб╕╓ю та Хорват╕╓ю якраз проходить межа, що в╕докремлю╓ сх╕дне християнство в╕д зах╕дного. Однак рос╕йська культура, взята ц╕л╕сно, важко вклада╓ться до ц╕╓╖ схеми. «М╕н╕мум р╕зноман╕тност╕ на максимум╕ простору» - ось якою поста╓ Рос╕я у сприйнятт╕ Кундери. Ми ц╕лком погоджу╓мося, що ан╕ феодальн╕ стосунки в Рос╕╖ у пер╕од татаро-монгольського ╕га, ан╕ рос╕йська буржуаз╕я (що ╕снувала в арха╖чн╕й форм╕ купецьких г╕льд╕й) не створили культурно╖ роздр╕бненост╕, рег╕онального р╕зноман╕ття, якими вир╕зняються, скаж╕мо, П╕вн╕чна ╤тал╕я, Фландр╕я, Богем╕я. (Все ж таки не варто переб╕льшувати: ярмарок у Нижньому Новгород╕, Одеська опера, дв╕ столиц╕, Н╕жинська г╕мназ╕я вищих наук, де навчався Гоголь, — ось деяк╕ докази того, що в Рос╕╖ далеб╕ не все зведено до сп╕льного знаменника). Народна осв╕та й ун╕верситети Рос╕╖ завдячують сво╖м ╕снуванням держав╕, культурне життя значною м╕рою створювалося та п╕дтримувалося нею ж.

Проте культура, що виникла в такий спос╕б, р╕зноман╕тна. Пушк╕н, найвидатн╕ший з рос╕йських ген╕╖в, був л╕бералом та приб╕чником в╕ротерпимост╕, шанувальником (в пол╕тиц╕ та л╕тератур╕) Бенжамена Констана. Як Протей, Пушк╕н обживав ус╕ епохи та жанри, м╕г впасти в гр╕х нац╕онал╕зму (стосовно повсталих поляк╕в)... Салтиков-Щедр╕н, безумовно, страшний, проте не сл╕д забувати, що його похмурий талант та мистецтво гротеску, яким в╕н волод╕в досконало, були збро╓ю в боротьб╕ проти рос╕йсько╖ «аз╕атчини». Досто╓вський та чимало ╕нших в╕дгукувались про Зах╕д презирливо, вбачаючи в ньому «величезний цвинтар». Але ск╕льки рос╕йських поет╕в перекладали ╓вропейську поез╕ю, ╖хали навчатися до Рима чи Мюнхена! И до сьогодн╕ не зникла витончена ╓вропейська Рос╕я, де ц╕лий том «Л╕тературно╖ спадщини» в╕дведено вивченню англо-рос╕йських культурних зв'язк╕в XIX стор╕ччя, де ╫ете ╕ Шексп╕р видаються в перекладах Пастернака, де друкуються статт╕ Анни Ахматово╖ про Бенжамена Констана, де перекладають М╕шеля Бютора та Анр╕ М╕шо. Ця Рос╕я ц╕лком ╓вропейська, вона в╕дчува╓ себе нар╕вн╕ з ╓вропейською культурою ╕ живе, незважаючи н╕ на що ╕ усупереч всьому - цензур╕, р╕дк╕сност╕ та важкодоступност╕ ╓вропейських видань, територ╕альн╕й замкнутост╕. Р╕ч у тому, що вона ╕сну╓ всередин╕ ╕ншо╖ Рос╕╖ — величезно╖, «аз╕атсько╖». За ╕де╓ю Блока, всередин╕ — ╕нтел╕генц╕я, а ззовн╕ - народ, що трима╓ ╖╖ в облоз╕. Сам Блок - найтипов╕ший рос╕йський ╕нтел╕гент, в╕н через якийсь мазох╕зм не лише передбача╓, що ╕нтел╕генц╕я буде викрадена народом, але й заклика╓ до цього. Можливо, першопричина зла ╕ кри╓ться в цьому викраденн╕...

«Розчарування» невеликих народ╕в, ╖хн╓ «антиге╜ельянство», лицарська культура Польщ╕, в╕денська культура з ╖╖ «духом несерйозност╕», осв╕чена г╕ркота самого М╕лана Кундери - все це ╓ для нас дуже близьким. Сп╕рним ╓ ╕нше - чи називати ц╕ феномени ╓диним справжн╕м Заходом та стверджувати, що реальний Зах╕д все це н╕бито зрадив.

Мен╕ зда╓ться, було б несправедливо ц╕лком в╕дмовити рос╕йськ╕й культур╕ в прав╕ на ц╕нну спадщину - виразн╕сть та см╕лив╕сть ╓вропейсько╖ культури. Рос╕я породила ст╕льки ж (якщо не б╕льше) «власних кат╕в», ск╕льки й ╕нш╕ зах╕дн╕ культури. Якщо вона ╕ гр╕шила, мр╕ючи про «всесв╕тню монарх╕ю», то по-перше, в ╢вроп╕ багато хто мр╕яв про те ж саме, а по-друге, сьогодн╕ рос╕яни - з-за кордону ╕ з само╖ Рос╕╖ - закликають ╖╖ до каяття.

Що ж стосу╓ться Салтикова, то якось в╕н розмовляв про те про се з╕ сво╖м кучером, який скаржився на рос╕йський «╕д╕отизм»: де н╕мець зробить з п'яти коп╕йок ц╕лого карбованця, там рос╕янин зоста╓ться в дурнях, н╕ з чим. Салтиков розм╕ркову╓: «Н╕-н╕, кучер не правий. Зовс╕м не дурень народ, який так насм╕ха╓ться над «╕д╕отизмом»! Можливо, занадто впевнен╕ в соб╕, занадто обдарован╕? А може дармовий прибуток приваблю╓ нас б╕льше, н╕ж той, який да╓ться працею?»


К началу...