Georges Nivat
Жорж Нива


 

Биография

(франц.) (англ.)

 

Книги

 

Статьи

 

Библиография


"╢вропа метаф╕зики
та картопл╕"

ЗМ╤СТ

Слово до укра╖нського читача

╢вропа п╕сля 1989 року, розбита мр╕я

Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

╢вропа метаф╕зики та картопл╕

Коротка в╕дпов╕дь М╕лану Кундер╕

Центральна ╢вропа: В╕льно — Дорнах

Н╕жн╕ кроки Марка Шагала

╤сайя Берл╕н, скептичний спостер╕гач

Гогольград

Пушк╕н, «аф╕нянин серед ск╕ф╕в»

Щоденник Толстого

Чеховська «шагренева шк╕ра»

Ясна прозор╕сть Льоруа-Больйо

Рел╕г╕йн╕ риси рос╕йського ате╖зму

Вершники Апокал╕псиса

«Добряк» Стал╕н

Уроки нелюдськост╕

«Час зла» Добр╕ци Чосича

Горенштейн, або духота

Т╕н╕ забутих предк╕в

Ки╖в — Москва: що д╕лити, м╕ф чи спадщину?

«Вправи з╕ свободою». Бес╕да з Леон╕дом Ф╕нбер╜ом

Дар зустр╕ч╕. Бес╕да з Костянтином С╕говим

╢вропе╓ць у Ск╕ф╕╖. Вадим Скурат╕вський


Georges Nivat

web — Alexei Grinbaum

2001


Хто бо╖ться ╕стор╕╖?

Анна Ахматова називала пам'ять непроханою гостею. Що ж до пам'ят╕ про наше стол╕ття, то вона мучитиме людей ще дуже довго, бо н╕коли ще пам'ять не викривлювали, не забороняли, не н╕вечили так безжально. Фук╕д╕д сказав, що деяк╕ люди примудрюються вкладати у слова сенс, супротивний звичайному; наше стор╕ччя саме тим ╕ займалося, що спотворювало значення сл╕в, а тим самим - ╕ людей. Сьогодн╕ ми, французи, подекуди поверта╓мося до ╕стор╕╖ нашого Опору - ╕стор╕╖, досить прикрашено╖. Наш╕ рев╕з╕он╕сти боряться проти ╕стини, прикликаючи на допомогу «╕сторичн╕ методи». Св╕дк╕в не знайти — вс╕х поголовно було знищено. Та сама проблема поста╓ й перед японцями: неможливо в╕дшукати докази проти в╕йськових, що чинили злочини п╕д час останньо╖ в╕йни, наприклад, проти тих, хто прищеплював в╕руси в╕йськовополоненим у Маньчжур╕╖.

У комун╕стичн╕й кра╖н╕ брехня вважалася справою державно╖ ваги. Кожний громадянин був зобов'язаний в╕рити пропаганд╕. Ц╕л╕ пласти д╕йсност╕ залишалися, - як у г╕тлер╕вськ╕й Н╕меччин╕, але протягом значно довшого часу, - зовс╕м закритими в╕д населення: люди не знали про ╕снування ц╕лих м╕ст чи галузей промисловост╕, минуле або спотворювалося, або взагал╕ викреслювалося з пам'ят╕. Б╕льшовизм мав ман╕акальну пристрасть до пошук╕в крамоли та викриття та╓мних п╕дступ╕в сво╖х ворог╕в; д╕ючи у знаменн╕й суперечност╕ з основами марксизму, чи╖м спадко╓мцем в╕н себе проголошував, Стал╕н не припиняв викривати вдаван╕ змови й влаштовувати страх╕тлив╕ судов╕ процеси. Проте кра╖на брехн╕, що бентежила, була водночас ще й величезним бюрократичним механ╕змом пруського типу (Лен╕н захоплювався пруською орга-

н╕зац╕╓ю); арх╕ви, що збер╕галися у величезн╕й та╓мниц╕, поповнювалися та зростали безперервно. Арх╕ви комун╕стично╖ держави колосальн╕. У кожному екс-комун╕стичному заклад╕, а особливо у та╓мн╕й пол╕ц╕╖ полиц╕ з арх╕вними справами тягнуться в далину на багато к╕лометр╕в. На додаток романтичний флер, що оповивав комун╕стичний режим, примножував к╕льк╕сть його прихильник╕в за кордоном, а разом з тим - ╕ к╕льк╕сть шпигун╕в, що працювали на СРСР. Особи на кшталт Треппера викликали загальне захоплення. Судоплатов, який орган╕зовував за кордоном вбивство

Троцького й багато ╕нших замах╕в на людей, невгодних комун╕стичному режиму, хвалиться в мемуарах сво╖ми подвигами ╕, не в╕дчуваючи жодного каяття, вдруге заробля╓ на муках власних жертв. Таким ╓ життя.

Досл╕дники повол╕ починають проникати в ц╕ арх╕ви тотал╕таризму. Дисидент Буковський зум╕в потрапити туди завдяки слав╕ мучня, вигнанця, що повернувся на батьк╕вщину; в╕н розпов╕в про це з г╕ркотою в книз╕ «Московський процес». П╕сля того, як для Буковського двер╕ арх╕в╕в закрилися, естафету п╕дхопили ╕нш╕: у Франц╕╖ - Н╕кола Верт, Гаель Муллек. Справа Ерню - всього лиш еп╕зод, деталь величезного ц╕лого, що св╕дчить про к╕льк╕сть впливових агент╕в Сов╓т╕в на Заход╕. ╤сторики ще т╕льки почали сво╖

пошуки, а газети вже прагнуть розпов╕сти про ╖хн╕ в╕дкриття. Стаття, надрукована в тижневику «Пуен» наприк╕нц╕ листопада 1996 р., назива╓ться «Хто бо╖ться московських арх╕в╕в?» Московських...

З таким самим усп╕хом можна було б сказати «празьких», «бухарестських»; в ус╕х м╕стах, зв╕дки тягнулися нитки м╕жнародного комун╕стичного шпигунства, справа була приблизно однаковою.

Нещодавно вийшла книга, що викликала безл╕ч суперечок, пробудила безл╕ч пристрастей. Я маю на уваз╕ «З╕знання арх╕в╕в. Прага-Париж-Прага. 1948-1968» - книгу ╕сторика Карела Бартошека, чеського дисидента, який ем╕грував до Франц╕╖, працював у одному з французьких науково-досл╕дних ╕нститут╕в, щойно у Праз╕ в╕дбулася так звана «оксамитова революц╕я», повернувся на батьк╕вщину й заходився досл╕джувати животрепетне минуле, заф╕ксоване у лаб╕ринтах арх╕ву чесько╖ пол╕тично╖ пол╕ц╕╖.[*1] Книга Бартошека трохи плутана, трохи безладна; пристрасть ╕сторика та людське хвилювання переповнюють автора: в╕н зм╕шу╓ усн╕ перекази, розпов╕д╕ старих комун╕ст╕в, що вийшли живими з кат╕вень, з результатами арх╕вних досл╕джень, з╕ставля╓ письмов╕ з╕знання людей, засуджених внасл╕док великих та малих процес╕в, з живою, але кровоточивою пам'яттю тих, кому вдалося вижити. В╕н почина╓ з Ладислава Холдоса, який пройшов через в'язниц╕ п'яти кра╖н: ╤спан╕╖ (куди в╕н 1938 року прибув у склад╕ одн╕╓╖ з ╕нтербригад), Франц╕╖, французького Марокко, Н╕меччини (Бухенвальд), врешт╕, Чехословаччини (тут його заарештували 1951 року, коли в╕н об╕ймав високу державну посаду). В╕н ф╕гурував в одному з великих комун╕стичних показових процес╕в - процес╕ «словацьких буржуазних нац╕онал╕ст╕в» у кв╕тн╕ 1954 р. Бартошек зверта╓ться до нього на «ти», але поводиться досить суворо: як в╕н м╕г втрапити у цю халепу? Холдос у в╕дпов╕дь роз'ясню╓, як працював пекельний механ╕зм, що перемелював його. «Я казав соб╕, що для мене було б набагато краще з'╖хати з глузду», - з╕зна╓ться в╕н. Холдос перерахував ус╕х мух у сво╖й камер╕, ╖х було двадцять с╕м, ╕ навчився в╕др╕зняти одну в╕д одно╖. Цей войовничий безбожник згадав «Отче наш»; його розпов╕д╕ про «л╕кувальний бальзам» молитви приголомшують душу. «Пам'ять про тортури, - робить висновок Бартошек, - це водночас ╕ тортури пам'яттю».

Але на цьому Бартошек не зупиня╓ться; в╕н йде дал╕ й з'ясову╓ роль Праги як «комун╕стично╖ Женеви», - роль, яку чеська столиця почала в╕д╕гравати з 1951 року, коли в н╕й облаштувалася Всесв╕тня Рада Миру, а згодом - Всесв╕тня Федерац╕я Профсп╕лок та редакц╕я журналу «Проблеми миру та соц╕ал╕зму». Зв'язок ФКП та чеських комун╕ст╕в був дуже т╕сний. Коли роб╕тники чеського м╕ста Пльзень звернулися до Марселя Кашена з проханням допомогти ╖м у боротьб╕ проти стал╕н╕ст╕в, що перекручують ╕стинний пролетарський комун╕зм (текст, г╕дний пос╕сти м╕сце поряд

з╕ зверненнями, як╕ складали матроси та роб╕тники Кронштадта, поки Троцький силою не примусив ╖х замовкнути), Кашен в╕д╕слав цього листа чеськ╕й влад╕, тобто вчинив як справжн╕й донощик. Приклад╕в такого роду «п╕л╕грим празьких арх╕в╕в» наводить чимало. Саме до Праги при╖здить француз Бударель п╕сля того, як у В'╓тнам╕, де в╕н займався перевихованням французьких в╕йськовополонених, його проголосили персоною нон-╜рата. Прага ф╕нансу╓ ФКП - не прямо, а через п╕дставн╕ торговельн╕ та промислов╕ п╕дпри╓мства; Бартошек виявля╓ сл╕ди багатьох «попутник╕в», чи╖ шляхи пролягали через Прагу, й м╕ж ними Раймона Обрака. Обрак прийняв Бартошека у власному паризькому помешканн╕ й под╕лився з ним сво╖ми думками про минуле. В╕н сказав, що справд╕ був засланий до Чехословачинни французькими комун╕стами, що в╕н був «другом парт╕╖», бо цьому сприяв «кл╕мат» того часу. П╕дпри╓мство Обрака БЕР╤М - одне з багатьох п╕дпри╓мств, як╕, будучи досить т╕сно пов'язан╕ з ФКП, мали справи з комун╕стичною Чехословаччиною. Крок за кроком Бартошек в╕дтворю╓ цю дивну атмосферу - атмосферу товариськост╕ в «кл╕мат╕» холодно╖ в╕йни, атмосферу реально╖ сп╕льно╖ роботи, в ход╕ яко╖ подекуди в╕дчайдушно сперечаються, але незм╕нно закривають оч╕ на стал╕нськ╕ процеси. ╤мена Ара╜она, Пл╕ссонь╓ та багатьох ╕нших спливають у цих арх╕вних документах, публ╕кац╕я яких да╓ нам змогу подивитися на тод╕шн╓ життя братн╕х парт╕й зсередини. В╕дверто кажучи, ця частина прац╕ Бартошека, що чита╓ться на одному подиху, не завершу╓ться жодним висновком; про зв'язки м╕ж двома парт╕ями ми дещо чули й ран╕ше; тепер перед нами неспростовн╕ докази - автентичн╕ документи; проте чи були ц╕ зв'язки порушенням тих зобов'язань, виконання яких Франц╕я вправ╕ вимагати в╕д сво╖х громадян? Це запитання залиша╓ться без в╕дпов╕д╕.

Осердя книги - справа Лондона, легендарного героя, що уславився завдяки ф╕льму Коста-Гавроса. До Друго╖ св╕тово╖ в╕йни Лондон та його дружина боролися в ╤спан╕╖. 1951 року майже ус╕х «╕нтербригад╕вц╕в» заарештували, ╕ Лондон був св╕дком обвинувачення на багатьох празьких процесах. 1955 року, в╕дправлений до санатор╕ю, в╕н пише там довол╕ розлогу записку на адресу влади; Бартошек з╕ставля╓ ╖╖ текст з мемуарами, як╕ Лондон з дружиною написали 1966 року, ╕ як╕ об╕йшли ц╕лий св╕т, перетворившись на ф╕льм та м╕ф -«З╕знання». Майже чотирьохсотстор╕нковий рукопис цього «та╓много з╕знання» розкрива╓ та╓мниц╕, як╕ Лондон не дов╕рив мемуарам 1966 року, зокрема, той безсумн╕вний факт, що в╕н провадив шпигунську д╕яльн╕сть в ╕нтересах м╕жнародного комун╕зму (у Франц╕╖ 1945 року в╕н почина╓ стежити за чеськими демократами, як╕ опинилися в ем╕грац╕╖). Лондон «викрива╓» Ф╕лда, американського комун╕ста, що орган╕зовував допомогу жертвам фашизму в ╢вроп╕; пом╕ж тим 1951 року самого Лондона звинувачували, що в╕н ╓ «агентом Ф╕лда». Словом, типовий випадок: перед нами один з тих сл╕пих п╕дсобник╕в комун╕зму, як╕, сл╕дом за Неча╓вим, вважають, що у боротьб╕ приступн╕ будь-як╕ засоби, й зрештою стають жертвами самовбивчо╖ лог╕ки Революц╕╖, котра пожира╓ власних д╕тей. 1949 року Лондон був у Праз╕ заступником м╕н╕стра закордонних справ, пот╕м його заарештували, примусили св╕дчити проти звинувачених, згодом пробачили, в╕дправили до санатор╕ю, де в╕н ╕ почав писати та╓мну записку, намагаючись виправдатися в очах влади (а можливо, д╕ючи «п╕д тиском кат╕в»?) М╕ж публ╕чним з╕знанням та секретним пов╕домленням - безл╕ч несум╕сностей: 1966 року Лондон старанно прихову╓ свою шпигунську д╕яльн╕сть ╕ зворушливе прагнення допомогти стал╕нського режиму. Можливо, його з╕знання було зроблене на замовлення системи, що намагалася запропонувати народу пристойн╕ пояснення стал╕нських жах╕ть? П╕сля Анни Кригель Бартошек ще раз нагаду╓ читачев╕ про те, що коли одн╕ люди «з╕знавалися» в усьому, то ╕нш╕ в╕д «з╕знань» в╕дмовлялися, що знаходилися комун╕сти, як╕ не погоджувалися зганьбити себе доносами на сво╖х старих товариш╕в.

Тут, як неважко здогадатися, ми торка╓мося проблеми досить дел╕катно╖, гранично болючо╖ й майже священно╖. Александр Адлер у газет╕ «Монд» обрушив на книгу Бартошека зливу звинувачень; Адлер вбача╓ у ц╕й книз╕ типовий продукт «ново╖ школи», приклад «╕стор╕╖, писано╖ нахабами», як╕ прагнуть очорнити людей на кшталт Обрака, звести «З╕знання» до бюрократичного виверту. В мене книга Бартошека викликала зовс╕м ╕нш╕ почуття. 1>артошек розм╕ркову╓ не лише без нахабност╕, але, навпаки, майже невпевнено; в його розпов╕д╕ про арх╕вн╕ в╕дкриття м╕ж рядк╕в прочитуються н╕жн╕сть та сп╕вчуття до тих, хто був колись бранцем сусп╕льно╖ думки. Чи не пояснюються напади Адлера, який розводиться про погром та парал╕ч почутт╕в, певним тотем╕чним н╕дторгненням небажаних спогад╕в? Книга Бартошека уривчаста, недосконала, однак вона винятково людяна й чудово показу╓ зсередини, як важко ╕сторику потрапити до лаб╕ринту Лев╕афана. Полем╕ка, розпочата Адлером, мала продовження; найр╕зноман╕тн╕ш╕ ╕сторики поквапилися на допомогу Бартошеку. Марк Лазар побачив у його книз╕ вияв того «розчарування» в навколишньому СВ╤Т╤, яке неодм╕нно супроводжу╓ роботу гуман╕тар╕╖в. Во╕стину, руки опускаються, коли чу╓ш аргументи на кшталт знаменитого сартр╕вського «Не треба засмучувати Б╕янкура». Ма╓ нарешт╕ постати час безсторонност╕, коли ╕сторик зможе займатися власною справою, не боячись, що в╕н допомага╓ Ле Пену, й не турбуючись, кому належить монопол╕я на викриття стал╕н╕зму! Тим часом французька пам'ять з цього огляду залиша╓ться по-старому гнилою, нев╕льною, жахливо «гулл╕вер╕вською».

Книга Бартошека вийшла одночасно з перевиданням у кишеньковому формат╕ прац╕ Франсуа Фюре «Минуле одн╕╓╖ ╕люз╕╖»[*2]. Книга Фюре, присвячена дол╕ комун╕стично╖ ╕де╖ у XX стол╕тт╕, вперше з'явилася 1955 року й теж викликала полем╕ку, хоча не М╕стила жодних нових факт╕в - сам╕ лише ╕нтерпретац╕╖. Комун╕стична ╕люз╕я та комун╕стична в╕ра - реч╕ вза╓мопов'язан╕. Заперечувати другу - не означа╓ зрозум╕ти першу. Фюре намагався зрозум╕ти ╕ ту, й ╕ншу. Ядро його майстерно написано╖ книги - зв'язки м╕ж комун╕змом та фашизмом ╕, зокрема, стратег╕я Стал╕на, який зробив ус╕х ╓вропейських л╕вих тридцятих рок╕в заручниками ╖хнього антифашизму та нав'язав ╖м досить розпливчасту й гнучку сов╓тоф╕л╕ю. Фюре виступа╓ однодумцем ╕нших досл╕дник╕в, передовс╕м, Анни Кригель, авторки праць про французьких комун╕ст╕в. Справа в тому, що хоч його книга й багата на глибок╕ м╕ркування (зазначимо тут диптих, присвячений американцю Кеннану та французу Арону) ╕ блискуч╕ портрети «попутник╕в», головне в н╕й - спроба в╕дпов╕сти на запитання: як╕ ж були стосунки м╕ж комун╕змом та фашизмом? Чи вони насправд╕ допомагали один одному? Суперечка про це точиться вже багато рок╕в; у н╕й беруть участь ╕ т╕, хто, як Маргарита Бубер-Нейман, котру в пер╕од сп╕впрац╕ СРСР з нацистами НКВД видало гестап╕вцям, в╕дчув цю вза╓модопомогу на власн╕й шк╕р╕, й письменники - так╕, як Василь ╫россман, автор роману «Життя та доля», що його варто читати й перечитувати ус╕м, хто прагне зрозум╕ти наше стор╕ччя, й ╕сторики - так╕ як н╕мець Нольте, автор книги «Фашизм та його час» (1986). Чи можна сказати, що Освенц╕м став можливим завдяки рос╕йському ГУЛАГу, що Г╕тлер вчився в Муссол╕н╕, а Муссол╕н╕ - в Лен╕на? Чи можна сказати, що, як ще в тридцят╕ роки показав Ел╕ Галев╕, загальний знаменник ус╕х под╕й нашого стол╕ття - нова «деспотична культура»? Чи треба вважати, що сво╓ю книгою Фюре п╕дводить наукову базу п╕д тр╕умф кап╕тал╕зму, який врешт╕ узяв гору над комун╕змом? Висновок надто грубий, проте знайшлися люди, як╕ саме це й стверджували. В╕дсилаю читат╕в до дось╓ у березнево-кв╕тневому числ╕ журналу «Деба» за 1996 р.[*3] Англ╕йський ╕сторик Хобсбаум д╕литься там власними сумн╕вами та нагаду╓, що французька ╕деолог╕чна ситуац╕я, значною м╕рою зумовлена стереотипом революц╕╖ 1789 р., характерна виключно для Франц╕╖ й не може бути названа ун╕версальною. ╤снував комун╕стичний м╕ф, каже англ╕╓ць, проте ╕снував ╕ антим╕ф, чого Фюре майже зовс╕м не врахову╓.[*4] Вже згадуваний н╕мецький ╕сторик Ернст Нольте нагаду╓ про численн╕ викриття комун╕зму (переконлив╕, проте, для тих, хто вже був ╕деолог╕чно п╕дготовлений), зокрема, про створену Кестлером, Спендером та деякими ╕ншими книгу «╤дол, що впав» (французьку передмову до не╖ написав Раймон Арон). Найб╕льше Нольте критику╓ висх╕дну розпливчаст╕сть книги Фюре; незрозум╕ло, чи мовиться про ╕люз╕ю комун╕зму, про рос╕йське вт╕лення комун╕стичного ╕деалу, а чи взагал╕ про сучасну людину, позбавлену Бога - справжнього Бога, а не Його ерзацу. Зрештою Нольте под╕ля╓ думку тих, хто вбача╓ у фашизм╕ «реакц╕ю» на комун╕зм, реакц╕ю часткового проти ун╕версального, народу проти класу тощо, ╕накше кажучи, тих, хто вважа╓, що у цьому стол╕тт╕ ╕деолог╕чного насильства все вза╓мо-пов'язане; й те, що в╕дбувалося, було не так боротьбою м╕ж поганими та хорошими, як протиборством крайнощ╕в. Ц╕ суперечки м╕ж каб╕нетними вченими, що подекуди оприлюднюються, зайвий раз нагадують нам про сьогодн╕шн╓ тяжке становище ╕сторик╕в: епоха ман╕хейства ск╕нчилася, останн╕ ╖╖ представники залишають наш св╕т; терм╕н п╕встол╕ття, гадаю, ц╕лком достатн╕й, аби зм╕нити точку зору. А тим часом усе повторю╓ться знов: завтрашн╕ люди експлуатують вчорашн╕ битви. Як перервати мовчанку чи, точн╕ше, як пок╕нчити з конформ╕змом легенди? Що спершу: прощення чи справедлив╕сть? Чи ц╕ реч╕ взагал╕ несум╕сн╕? Як сказати правду про кат╕в, що сво╓ю чергою стали жертвами, як це повсюдно в╕дбувалося у стал╕нськ╕ часи? Як ставитися до компром╕с╕в з ╕деолог╕ями «╕сторично╖ доц╕льност╕», як╕ паморочили голови ╕нтелектуалам минулого та якими ми тепер сит╕ по горло? Сит╕... - та чи надовго? Якщо в ╕люз╕╖ ╓ минуле - значить, в не╖ може з'явитися ╕ майбутн╓. Людина живе не хл╕бом ╓диним, вона живе ще й утоп╕╓ю, так що в тепер╕шн╕й в╕дсутност╕ утоп╕й нема╓, можливо, н╕чого доброго. Фюре пише про «пом'якшуюч╕ обставини», якими дос╕ прикрива╓ться комун╕стична ╕люз╕я. Бартошек, що накликав на себе ц╕лий ураган критики, зна╓ про це не з чуток. ╤стор╕я - це ще й б╕ль, ╕ вс╕ ми рано чи п╕зно почина╓мо боятися ╖╖.


1 Bartosek Karel/ Les aveux des archives. Prague-Paris-Prague, 1948-1968. - Paris, Seuil, November 1996.

2 Furet Francois. Le passe d'une illusion. Essai sur l'idee communists au XX siecle. - Paris, 1996.

3 Le Debat. - 1996. - 89: "Communisme et zarisme au XX siecle".

4  Зазначимо варту уваги книгу П'╓ра Гр╓м╕она «Антикомун╕стична ╕нтел╕генц╕я» (1995), де досл╕джу╓ться ця стор╕нка пово╓нно╖ ╕стор╕╖.

К началу...